Forstuet ankel

Sweetdarling

Forelsket i forumet
Fyyy det gjør vondt! Ene foten er større og faktisk lengre enn andre, klarer ikke å gå hvis jeg ikke holder i noe...hva kan jeg gjøre for å ikke ha det så vondt?

opp

Har du sjekket foten hos lege? Sikker på at det bare er en forstuing?

nei jeg har ikke sjekket, jeg håper på at det er forstuing ihvertfall, jeg tryna fra trappa igår, alt var svart i øya mine og jeg var litt kvalm i sånn 10 min, men det er vondere idag enn igår

kan være brudd..ville sjekket det, skjedde med min samboer! Han er sykemeldt på niende(!) uka nå fordi de overså brudd, og sa det var en forstuelse.
Ikke belaste benet før det er sjekket!

Kan vel begynne med å heve foten og kanskje legge på noe kaldt for å få ned hevelsen.
Så etterhvert kanskje surre på en støttebandasje.

Jeg har hørt at forstuelse er MYE værre enn et brudd. Hadde selv en forstuet ankel for maaaaaaange år siden. Det var grusomt.

Ville bundet den godt med ein god støttebandasje, det hjelper mot hevelsen. Hold foten høgt når du ikkje går på den. Er det forstuelse trenger du ikkje å la være å belaste, men som dei andre skriver hadde det kanskje vore lurt å vera sikker på at det ikkje er brudd før du går for mykje på den.
God bedring! Forstuelse er vondt, ingen tvil om det!!!

uff, har 0 lyst å dra på legavakta idag, finnes det triks å få sjekket om det er brudd her hjemme?

Nei, det finnes ingen sikker måte å sjekke at det ikke er brudd hjemme.. Du må nok ha en røntgen av foten for å kunne være sikker... Om du ikke klarer å belaste foten og foten er hoven er det noe som burde undersøkes av lege. Inntil du kommer deg til legen burde du holde foten høyt og i ro... Du må nesten vurdere selv om du skal komme deg til legevakta i dag eller til fastlegen i morgen, bare vær obs på at OM det er brudd som trenger operasjon og foten blir veldig hoven kan de ikke operere men må legge på gips og vente til hevelsen går ned.. Dermed kan sykdomsforløpet forlenges...  Om jeg var deg ville jeg nok kommet meg til legevakten i dag...

Smertestillende, støttestrømpe (er vel egentlig ikke de det heter, kommer ikke på det i farten, stram greie som skal hjelpe mot hevelse osv), ha foten høyt og ikke gå på den. Forstuet ankel er mye vondere enn knekt ankel, har prøvd begge deler. Var sikker på jeg hadde knekt ankelen i fjor sommer, sikker på leggbeinet tok nedi asfalten etter en seriøs overtråkk, og det knakk noe forferdelig inni der. Mem var bare forstuing. Har altså prøvd å knekke den og, er som sagt mye vondere med forstuing, men man kan jo forsåvidt gjøre begge deler på en gang. Ja altså det skal ikke være så stramt at det stopper blodtilførselen da, noe som er elastisk samtidig som det strammer litt. Fikk selv med et par sånne fra sykehuset i fjor.

Fastlegen har ikke røntgen, så jeg ville dratt rett på legevakten. Lykke til. Hold benet høyt, ha evt på bandasje mot hevelse og ispose inni et håndkle i mellomtiden.

Back
Topp