Forstoppelse/treg mage???

Sugermama

Elsker forumet
Kjære julijenter!
E d noen av dokker som går på jern tilskudd?
Blir dokker åsså ekstremt træg i magen? Har måtte stoppe å ta jerntabelettan i noen daga for å faktisk få kommet mæ på LITT do, begynte å bli øm i assen[8D]
Har prøvd me svisker, men d e nokka æ rett og slett IKKJE like, begynne bare å spy av d[8|]
Har dokker noen tips? Kan ikkje drikke melk eller melkeprodukta t de hær tabelettan, da tar melka opp jernet og da får ikkje æ d.. Har veldi lav blodprosent, så må begynne med tabelettan igjen snart, e allerede blitt litt tung i hauet, men æ må få gå på doooooooo!!![8D][8D]
Help wanted![;)]

Kanskje du kan prøve sviskemos som man gir babyer (i babyhylla), den er lettere å få ned? Prøv å bake GROVE rundstykker med masse linfrø? Linfrø virker godt på meg, men tar det i yoghurt, og det er jo ikke sikkert du kan pga tablettene? Biola fungerer også bra for min del.... Stakkars deg, det er noe herk med treg mage! Vondt og.....

spis masse kornprodukter og kiwi og isje minst masse vann.

Linfrø har iallefall hjulpet meg. Svisker syns jeg hjelper bedre hvis du lar noen ligge i et glass vann noen timer/over natten, og så drikker du vannet og spiser sviskene etterpå. (Smaker ikke akkurat delikat men det hjelper iallefall[;)]
Lykke til:)

Ja surmelk eller helst biola fungerer fint, og er jo også godt med kornblanding i.
For eksempel de blandingene med havregryn, musli, rusiner ++
Masse fiber er absolutt tingen. Men husk å drikk mye vann også.
En annen ting som også kan bruker ser lactulose eller dupfalac som man får kjøpt på apoteket.
Det er et ganske søtt middel som man kan ta morgen og kveld, eller bare en av delene.
Dette fungerer slik at det mykner opp avføringen, og smører tarmen slik at det blir lettere få ut.

Hoff, ja ska prøve nokka av d der. Utruli smertefullt, e jo murstein^^ haha, knuse væll dasskåla når d kommer ut[8D] (fysj ka skitsnakk d va på mæ)
Takk for råd, ska teste ut i kveld[:D]
Dokker e no hæli alltså!

Ikke noe problem med det...sliter med bekken jeg...[;)]

Jerntilskudd eller ei, så vidt jeg har skjønt er treg mage en del av medaljens bakside. Kremt. Men et aldri så lite tips i tillegg til svisker og linfrø som allerede er nevnt, så er det sånn at gjærbakst og melprodukter generelt er et onde for tarmsystemet. Det blir liggende i tarmen som den seigeste bolledeig og blokkerer veien for alt som måtte konsumeres i etterkant. Er du som meg og ikke klarer å la være ferskt brød (:p), så spis en boks mais i ny og ne. I det du svelger vil noen av kornene fortsatt være hele og legge seg i tarmene som små hinder, slik at det du spiser av mindre fordøyelig kvalitet ikke legger seg som en eneste kompakt klump. Dermed vil en evt. fråtsing hos bakern ei heller få de hardeste konsekvenser :)

sliter litt med hard mage av og til, og jeg spiser BANANER! funker som fjell for meg! kanskje for deg også?? [:D]

Hvilket jerntilskudd bruker du da? Det finnes preparater som er mer skånsomme til mågen. Ferro Retard er en av værstingene til hard mage, mens feks Niferex og Hemofer er ofte mer skånsomme.

Jeg har også slitt en del med forstoppelse (bruker ikke jern) og har heller ikke funnet noe som fungerer, så nå har jeg startet med Duphalac mixtur for å se om det hjelper [:)]

Bruker ferro retard faktisk, men ikkje no da sia æ stoppa på dem. Kan ikkje ete kapsla, loooong story. Så d va d ho hadde på apoteket som ho visste mæ hvertfall, å dem kunne man ikkje drikke melkeprodukta ilammi[:)]
Har du testa noen av de andre? Va dem litt mer skånsom?[:)]

ORIGINAL: hctib89

Bruker ferro retard faktisk, men ikkje no da sia æ stoppa på dem. Kan ikkje ete kapsla, loooong story. Så d va d ho hadde på apoteket som ho visste mæ hvertfall, å dem kunne man ikkje drikke melkeprodukta ilammi[:)]

Hemofer er tbl ikke kps, så kanskje du kan prøve det? Har aldri prøvd noen av preparatene selv, men er borti de daglig gjennom jobben min som sykepleier. Ferro Retard prøver vi alltid å unngå, da det som oftest gir store plager med forstoppelse.
Når det gjelder melk og melkeprodukter er det ikke noe problemer å drikke dette, så lenge du ikke svelger ned tbl med melk [:)]
Så Biola kan være verd å prøve! [;)]

Dama på apoteket e jo helt feil informert da, ho sa æ ikkje kunne drikke melk i d hele tatt[:'(] Ikkje at æ kan egentli, har laktoseallergi^^ Men heller litt *PIIIP* mage enn forstoppelse[8D] Æ ska prøve Hemofer, å drikke biola! Så satse æ på d beste[;)]
ORIGINAL: pineapple

Hemofer er tbl ikke kps, så kanskje du kan prøve det? Har aldri prøvd noen av preparatene selv, men er borti de daglig gjennom jobben min som sykepleier. Ferro Retard prøver vi alltid å unngå, da det som oftest gir store plager med forstoppelse.
Når det gjelder melk og melkeprodukter er det ikke noe problemer å drikke dette, så lenge du ikke svelger ned tbl med melk [:)]
Så Biola kan være verd å prøve! [;)]

Foresten Pineapple, TUSEN takk for svar^^
Artig at du e sykepleier da, e d æ ska utdanne mæ som[:D]

hctib89: har du laktoseallergi? da kan du jo heller prøve duphalac som selges på apoteket i stedet for Biola. Ikke bra å skal bli dårlig i magen heller [;)]
Morro at du vil utdanne deg som sykepleier [:)] Tror ikke du vil angre på det! [:D]

Heller dåli i magen enn at d ikkje kommer en drit, HAHA bokstavelitalt[;)] Men ja, kanskje æ kan prøve d i stede så slipp æ å skifte jerntilskudd? Har så mange igjen enda, vil ikkje kaste penga utav vinduet[&:] Ja synes d e så spennanes yrke, har utruli lyst å være sykepleier på barsel intensiv. har så lyst å hjelpe sånne smårollinga! Åsså vil æ bli jordmor![:D]
ORIGINAL: pineapple

hctib89: har du laktoseallergi? da kan du jo heller prøve duphalac som selges på apoteket i stedet for Biola. Ikke bra å skal bli dårlig i magen heller [;)]
Morro at du vil utdanne deg som sykepleier [:)] Tror ikke du vil angre på det! [:D]

Heller dåli i magen enn at d ikkje kommer en drit, HAHA bokstavelitalt[;)] Men ja, kanskje æ kan prøve d i stede så slipp æ å skifte jerntilskudd? Har så mange igjen enda, vil ikkje kaste penga utav vinduet[&:] Ja synes d e så spennanes yrke, har utruli lyst å være sykepleier på barsel intensiv. har så lyst å hjelpe sånne smårollinga! Åsså vil æ bli jordmor![:D]

ja, kan godt prøve det først [:)] Skjønner godt du ikke vil kaste penger ut av vinduet [;)]
Jaa, skjønner godt du ønsker det! Drømmen min har alltid vært å bli jordmor, men føler meg for ung til det enda. Så inntill videre storkoser jeg meg i jobben i hj.spl [:)]

Jeg tar Hemofer hver dag og 10 ml Duphalac. Ikke hatt hard mage en eneste gang:):)

jeg bruker niferex og magen var som stein helt til en gammel dame sa jeg skulle prøve Frukt og Fibrer, det er samenpressa terninger som en tygger før en legger seg. Smaker ikke så gale og det funker med berre en halv en for meg. Får kjøpt det på apotek 1 vertfall og på vital [:)]

Back
Topp