Forstoppelse hos spedbarn

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Har en gutt på 6 uker som sliter skikkelig med forstoppelse. Må delamme ettersom jeg ikke har nok melk :(

Jeg har melkeproteinallergi, og han har slitt med mulig refluks (så skal ikke ha kumelk han heller), derfor har vi gitt Althera mme. Har prøvd å gå over til Neocate for å hjelpe med forstoppelsen uten særlig foreløpig bedring (men må fortsatt blande i Althera da han ikke har vendt seg til smaken ennå). Vi gir anbefalt dose maltekstrakt. Har hatt avføring alt fra 1 gang per uke, til 1 gang annenhver uke, til nå ca hver 3 dag. Problemet er at bæsjen lenge har vært veldig fast. Først var den bare «fast» typ potetmos, men nå er det ille. Han er helt utrøstelig, og etter å ha syklet med beina i evigheter og presset myyyyye (forsiktig altså) klarte vi ENDELIG å få ut proppen. Og det var en seriøs propp, en kule på str med to-tre erter, og den var hard! Guri så vondt det var for han. Stakars lillegutt! Siden da har vi fortsatt rundt hver 3 dag, (og dette er etter vi begynte med maltekstrakt), og han trenger hjelp til å få ut bæsjen. Den tyter ut (med min hjelp) som en pølse, står rett ut av rumpa som en fast pinne liksom, er helt spesielt. Vanner også ut mme, sånn at han får mer væske. Skal ringe legen i morgen, men tenkte å høre her om noen har tips!

Ett annet problem, melkefri mme er sinnsykt dyrt, kan fås på blå resept, men er ikke garantert. Han har ikke fått påvist melkeproteinallergi, så kan det være en mulighet for å ikke få det godkjent fra helfo - selv om det var barnelegen som tipset om at vi burde begynne med Neocate??

Malt kan gjøre ting verre i noen tilfeller. Hadde tatt en ny samtale med barnelege og fått de til å skrive ut movicol til å prøve heller. Mme skal ikke vannes ut, så det hadde jeg sluttet med. Gi heller mer en periode.

Når legen anbefalte melkefri mme kan han og skrive resept på det og da er sjansen stor for å få det dekket.

Om problemet er melk hold dere langt unna laktulose ihvertfall :)

Ikke unormalt med fordøyelsesproblemer i den alderen, uavhengig av mpa. Barn som får mme er spesielt sårbare for forstoppelse. Sier ikke at din ikke har mpa, men at det kan være en kombinasjon som gjør det ekstra ille akkurat nå. Hadde mpa barn med nr 1 og det som hjalp her var å sykle med bena til babyen i kombinasjon med å masere magen + bæresele (Da lå bekkenet i en avslappende posisjon for babyen. Her prøvde vi althera i en uke. Merket forskjell etter et par dager og stor forskjell etter 1 uke. Gav beskjed til lege om det og fikk da det på blå resept. Mme skal ikke vannes ut da er det bedre å gi kokt avkjølt vann utenom måltider.

Kjenner igjen dette ubehaget det er for både foreldre og barn i en slik situasjon. Eneste jeg kan anbefale er å være veldig tydelig med lege/HS og si dere opplever det svært ubehagelig og belastende å se barnet streve slik. Det finnes ulike midler slik som det skrives over, så snakk med lege. I noen tilfeller kan man be om klyster i korte perioder for å få ut ‘proppen’, men rådfør med helsetjenester for dette. Movicol, lactolose, microlax (klyster) er ting som kan benyttes i samråd med lege. Væskeøkning bør du også ta med lege da barn ikke skal ha mer enn anbefalt i MME. Spør helsesykepleier om det går for dere å koke ned svisker til en sviskesaft og gi til barnet. Leger kan være ganske sta til tider og kan ofte legge bekymring rundt avføring bort siden det er så stor normal-variasjon (alt fra flere ganger daglig til 1 gang i uken når de er så små)

Du skal ikke vanne ut mme. Ser andre har nevt det også, men det er viktig å ikke gjøre det.

Det er heller ikke noe begrensning på hvor mye MME barnet kan få, dette styrer barnet selv. Det er altså ikke skadelig å gå over anbefalt mengde (slik man trodde det var før).

Ta kontakt med lege angående forstoppelsen. Ville dratt i dag, ikke ventet.

Hei @Kaffekanna ,
Vi hadde også problemer med forstoppelse etter at vi begynte med mme. Ettersom dere har prøvd malt uten å lykkes, ville jeg tatt kontakt med helsestasjon eller fastlege fordi det finnes legemidler mot forstoppelse hos spedbarn.

Ikke vann ut mme!

Edit: Det kan og hjelpe litt med babymassasje for å stimulere fordøyelsen.

Okai, alle legger seg oppi «å vanne ut mme». La det kanskje frem feil, men på en flaske på 120ml mme har jeg kanskje 125 ml. Altså noen få ml ekstra. Istedenfor å gi vann ved siden av.

Fikk endelig faset ut Althera, men guri så vondt Neocate smaker. Fikk heldigvis på blå resept, men må blande i malt og av og til vaniljesukker for å få det ned. Begynt å fase ut tilleggene, håper han snart tar det rent. Malt har endelig begynt å hjelpe, bæsjet idag, og da var det TYDELIG Althera (som gir grønn tykk bæsj) og Neocate som gir gul/brun løs bæsj. Kom i to omganger, den første var en klump med fast, grønn leire, og det siste var løst og gult- sånn som bæsjen skal være, Wohoo. Satser på det går i orden nå!

Her gjorde alt jeg puttet i henne av råd vondt verre. Gikk 2-3 uker mellom hver runde med bæsj, MYE ubehag i mellomtiden. Ga klyster de verste rundene. Hun hadde også MPA, men var nok mest her pga umodne tarmer de burde ha sjekket bedre (født uke 27).

Mitt tips er å ikke gi for mye av malt eller andre ting. Prøv det en ukes tid - virker det ikke så slutt. Vi syklet masse, bærte i sjal/sele og tok tiden til hjelp. Var dessverre ikke så mye annet å gjøre. Først da hun bikket 2-2,5 mener jeg huske at det kom jevnlig.

Back
Topp