Forstoppelse hos 2-åring som spiser lite

Lizzie83

Flørter med forumet
Min gutt på 2 år og 3 måneder har nå hatt problemer med forstoppelse i godt over 1/2 år (begynte vel i august i fjor). Han har vært hos lege, og på sykehuset og tatt prøver for allergier, men ingen har funnet ut av det. Han har også hatt 2 behandlinger hos osteopat, men uten hell. Det går ca. 5 - 6 dager mellom hver avføring, og da er det steinhardt, og han gråter sårt når det skal ut, får ordentlig vondt av han. Han får daglig laktulose for å smøre tarmene. Vi har fått anbefalt av lege å gi han Movicol, men det skal blandes ut i vann/saft og gir da en brusende effekt, så den nekter gutten å drikke. Har prøvd å gi det med sprøyte, men han brekker seg og det kommer opp igjen, derfor har vi holdt oss til laktulose nå (vi sier det er biovit, så da tar han det).

I tillegg til dette spiser han dårlig med middag. Han spiser godt med havregrøt til frokost, og brød med pålegg til lunsj i barnehagen. Når det kommer til middag vil han stort sett ikke spise mer enn en skje, så er han "derdig" (ferdig), som han sier selv. Har prøvd å gi han ting jeg vet han liker også, men han nekter å spise. Jeg har tenkt at det kanskje er lurt å gi han litt mindre brødmat, for at han skal være sulten nok til middag, men det gir ingen effekt, da lar han bare være å spise. Prøver nå å gi han middagen han ikke spiser, til kveldsmat også, men da lar han også bare være å spise. Han drikker kun litt biola til kvelds.

Jeg føler vi har prøvd "alt" uten at noen ting fungerer. Vi er fortvilet når han gråter sårt og har det vondt, og når han spiser lite (vi er redd han ikke får i seg nok næring ved bare å spise brødmat).

Har du noen forslag om hva vi kan gjøre nå`?
 
Min gutt på 2 år og 3 måneder har nå hatt problemer med forstoppelse i godt over 1/2 år (begynte vel i august i fjor). Han har vært hos lege, og på sykehuset og tatt prøver for allergier, men ingen har funnet ut av det. Han har også hatt 2 behandlinger hos osteopat, men uten hell. Det går ca. 5 - 6 dager mellom hver avføring, og da er det steinhardt, og han gråter sårt når det skal ut, får ordentlig vondt av han. Han får daglig laktulose for å smøre tarmene. Vi har fått anbefalt av lege å gi han Movicol, men det skal blandes ut i vann/saft og gir da en brusende effekt, så den nekter gutten å drikke. Har prøvd å gi det med sprøyte, men han brekker seg og det kommer opp igjen, derfor har vi holdt oss til laktulose nå (vi sier det er biovit, så da tar han det).

I tillegg til dette spiser han dårlig med middag. Han spiser godt med havregrøt til frokost, og brød med pålegg til lunsj i barnehagen. Når det kommer til middag vil han stort sett ikke spise mer enn en skje, så er han "derdig" (ferdig), som han sier selv. Har prøvd å gi han ting jeg vet han liker også, men han nekter å spise. Jeg har tenkt at det kanskje er lurt å gi han litt mindre brødmat, for at han skal være sulten nok til middag, men det gir ingen effekt, da lar han bare være å spise. Prøver nå å gi han middagen han ikke spiser, til kveldsmat også, men da lar han også bare være å spise. Han drikker kun litt biola til kvelds.

Jeg føler vi har prøvd "alt" uten at noen ting fungerer. Vi er fortvilet når han gråter sårt og har det vondt, og når han spiser lite (vi er redd han ikke får i seg nok næring ved bare å spise brødmat).

Har du noen forslag om hva vi kan gjøre nå`?
Hei!
Det er faktisk en del barn som sliter med samme problem som din sønn. Det er svært viktig å få orden på dette, da det medfører stort ubehag for gutten din. Det må tilstrebes at magen hans skal fungere slik at han får avføring en gang daglig.
Enten må dere øke dosen med laktulose til en mengde som gjør at magen fungerer, eller så bør dere forsøke å blande Movicol i en drikke som barnet kan akseptere- eks. juice. En må ofte opp i ganske høye doser laktulose for å få effekt, og det bør gis to ganger daglig. Dosene kan reduseres dersom barnet får diare, men det er viktig å vedlikeholde behandlingen i flere uker- måneder til tarmfunksjonen er normalisert. Lege/ helsestasjonen kan veilede der i forhold til akkurat deres barn i hvordan dere håndterer dette. Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med fastlegen igjen, og evt. får råd i forhold til om gutten din bør innlegges barneavdeling for tømning av tarmen. Obstipasjon over lengre tid fører til dårlig matlyst. Tarmene blir etter hvert så utspilt at tarmbevegelsene hemmes. Det gjør at fordøyelsen kommer inn i en dårlig sirkel. Dette kan du som forelder være med å hjelpe gutten din med, men det krever tålmodighet og konsekvens i forhold til behandling. Mange foreldre er redde for å påføre barnet skade ved å gi de nødvendige medisiner. Faktum er at disse medisinene ikke er skadelige, og det er mye mer skadelig for barnet å ha dette problemet med fordøyelsen. Ikke gi opp, men søk hjelp og følg rådene. Hilsen Elin.
 
Takk for svar!
Saken er at vi har gitt han laktulose 2 ganger daglig i 1/2 år nå, men det forstopper seg stadig igjen. Han klarer alltid å få avføringen sin ut til slutt (som regel etter ca. 5 dager), men så forstopper det seg igjen, så han får aldri noe regelmessighet på det. Vi har oppsøkt lege, og hun sier at vi bør prøve ut å kutte ut f.eks hvete, egg, eller melk i en periode på minst 2 uker. Andre jeg kjenner med barn som har disse allergiene, sier at deres barn hadde motsatt problem da de oppdaget allergien, altså at barnet fikk diare og oppkast i stedet, derfor har jeg mine tvil til at dette kan være problemet til min gutt. Er det allikevel verdt et forsøk tror du? Det er jo ganske mange omstillinger som må gjøres hvis man skal kutte ut en av de tingene, hele kostholdet må endres.

I dag har han faktisk spist middag for første gang på noen uker, så det er kryss i taket :) I dag fikk han bare fiberrikt knekkebrød i barnehagen ( i stedet for brødskiver), så vi prøver det igjen i morgen. Nå hadde han avføring 3 ganger i går, så nå er spørsmålet hvor lang tid det tar før det evt. forstopper seg igjen....
 
Takk for svar!
Saken er at vi har gitt han laktulose 2 ganger daglig i 1/2 år nå, men det forstopper seg stadig igjen. Han klarer alltid å få avføringen sin ut til slutt (som regel etter ca. 5 dager), men så forstopper det seg igjen, så han får aldri noe regelmessighet på det. Vi har oppsøkt lege, og hun sier at vi bør prøve ut å kutte ut f.eks hvete, egg, eller melk i en periode på minst 2 uker. Andre jeg kjenner med barn som har disse allergiene, sier at deres barn hadde motsatt problem da de oppdaget allergien, altså at barnet fikk diare og oppkast i stedet, derfor har jeg mine tvil til at dette kan være problemet til min gutt. Er det allikevel verdt et forsøk tror du? Det er jo ganske mange omstillinger som må gjøres hvis man skal kutte ut en av de tingene, hele kostholdet må endres.

I dag har han faktisk spist middag for første gang på noen uker, så det er kryss i taket :) I dag fikk han bare fiberrikt knekkebrød i barnehagen ( i stedet for brødskiver), så vi prøver det igjen i morgen. Nå hadde han avføring 3 ganger i går, så nå er spørsmålet hvor lang tid det tar før det evt. forstopper seg igjen....
Hei, igjen! Så kjekt å høre at gutten din har hatt det bedre de siste dagene. Håper denne trenden fortsetter. Fiberrik kost og rikelig drikke( vann) vil nok ha stor betydning med tanke på stimulering av tarmfunksjonen. Ellers har jeg erfaring for at glutenallergi kna arte seg som forstoppelse. Dette til opplysning dersom problemet ikke løser seg . Håper imidlertid ikke at det blir tilfelle. Fortsatt lykke til videre! Hilsen Elin
 
Vil bare si at vi har hatt det samme problemet med datteren vår på 7 år. Hun begynte med forstoppelse når hun var rundt to og et halvt år. Vi måtte tilslutt på sykehuset å få satt klyster på henne. Guuuud hvor vondt det var å se henne med disse smertene. Vi fikk Movicol på sykehuset. I begynnelsen nektet hun å drikke det, men etter en liten stund gikk det kjempefint ;) jeg blandet pulveret i eplejuice, og sa ikkje til henne at det var i. Det gikk ned med en gang :) og for en effekt ;) avføringen myknes skikkelig opp, og en må justere dosene etterhvert. Hun brukte en halv pose hver dag i ca 6 mnd, så klarte hun seg uten. Siden den gang og til nå har hin hatt mindre problemer innimellom, men aldri så galt at vi ikke har klart å fikse det med litt druer og div.

Ble langt og rotete dette, men det jeg ville frem til er; ikke gi Movicol opp. Det fungerer utrolig godt :)

Håper det ordner seg for mini, klem fra en mamma som vet så altfor godt hva det er med forstoppelse hos små barn. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Min gutt på 2 år og 3 måneder har nå hatt problemer med forstoppelse i godt over 1/2 år (begynte vel i august i fjor). Han har vært hos lege, og på sykehuset og tatt prøver for allergier, men ingen har funnet ut av det. Han har også hatt 2 behandlinger hos osteopat, men uten hell. Det går ca. 5 - 6 dager mellom hver avføring, og da er det steinhardt, og han gråter sårt når det skal ut, får ordentlig vondt av han. Han får daglig laktulose for å smøre tarmene. Vi har fått anbefalt av lege å gi han Movicol, men det skal blandes ut i vann/saft og gir da en brusende effekt, så den nekter gutten å drikke. Har prøvd å gi det med sprøyte, men han brekker seg og det kommer opp igjen, derfor har vi holdt oss til laktulose nå (vi sier det er biovit, så da tar han det).

I tillegg til dette spiser han dårlig med middag. Han spiser godt med havregrøt til frokost, og brød med pålegg til lunsj i barnehagen. Når det kommer til middag vil han stort sett ikke spise mer enn en skje, så er han "derdig" (ferdig), som han sier selv. Har prøvd å gi han ting jeg vet han liker også, men han nekter å spise. Jeg har tenkt at det kanskje er lurt å gi han litt mindre brødmat, for at han skal være sulten nok til middag, men det gir ingen effekt, da lar han bare være å spise. Prøver nå å gi han middagen han ikke spiser, til kveldsmat også, men da lar han også bare være å spise. Han drikker kun litt biola til kvelds.

Jeg føler vi har prøvd "alt" uten at noen ting fungerer. Vi er fortvilet når han gråter sårt og har det vondt, og når han spiser lite (vi er redd han ikke får i seg nok næring ved bare å spise brødmat).

Har du noen forslag om hva vi kan gjøre nå`?

.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp