Forstoppelse.....hjelp!!!

mamma 87

Flørter med forumet
baby har ikke bæsjet på 2dager.
Ga sviskemos i går.
I dag på ettermiddagen har jeg trudd baby skulle bæsje, sett at h*n har presset, trudde det kom noe men nei.....etter hvert trudde jeg baby hadde smerter i munnen (klaget og var urolig) bestemte meg for å gi stikkpille, på stellebordet hadde jeg satt en inn, så ser jeg h*n presse og den kom ut, presset å gråt, så skjønte jeg at h*n prøvde å få bæsjet, hun fikk det ikke ut, så det satt der, ble desperat når baby hadde vondt tok et termometeret å prøvde å hjelpe, men bæsjen var for stor/tørr, fikk ut så vidt en liten klump. Ga baby et halvt glass med sviskemos (siste vi hadde i huset) Baby sovnet på puppen etter dette stakkars så håper det kommer i morgen tidlig.

Tips til hva jeg kan gjøre?
Tenker å kjøpe sviskesaft, er det bedre enn sviskemosen?

Banan er krutt. Det funker for oss. Prøv det:)
Hvis ikke vil jeg tro sviskene gjør susen også.

Banan gir hard mage, må ikke finne på å gi det :) det binder avføringen. sviskemos og sviskesaft har alltid funket her :) hvis kan du høre med lege/helsestasjon om det er noe annet du kan gi:)

Banan har funket veldig bra for oss, ifht avføring. Men nå har hun aldri hatt forstoppelse da.

Snakket med ei i barselgruppa nettop, og spurte henne da jeg vet hun har hatt litt problemer med det samme, og hun tipset om amme te.

Bløtlegge linfrø over natten og gi i grøten. Pæremos, sviskemos og sprikosmos er alltid effektivt her. Et langt bad, å ligge naken og knebøy har og hatt virkning. I tillegg er det viktig med vann til faste måltider. Masse lykke til. Forstoppelse er ikke gøy.

Her hjalp det med kiwi og maltekstrakt.
Vet ikke om de er for små til å få kiwi nå jeg?

Maltekstrakt hadde jeg i flaska da jeg gav mme.

Du kan prøve å gi litt vann iløpet av dagen. For lite væske kan gi hard mage.

Krakk for tips. Greia er vel at h*n ikke er så int i å drikke så mye vann til måltidene. Skal huske å tilby vann oftere gjennom dagen Håper det løsner i morgen tidlig!

Tips som funka for min lille:
Holdt han under knehasene og holdt han over do, slik at han "dinglet" på huk, hvis du skjønner? Da fikk han naturlig do-stilling, samt press på magen, så da klarte han å få bæsja :) Har testet det flere ganger og det funker stort sett alltid. Men lurt å gjøre det når du føler babyen din ha trang til å gå på do.

I slike tilfeller der avføringen er så langt nede som du beskriver, og at den er stor og tørr hadde jeg kjøpt microlaks på apoteket slik at h*n fikk den ut! Er så vondt å se på det der :(

Lykke.nr2: ja det var så vondt, h*n ga opp å trykke første gangen (ga da halvt glass med sviskemos og pupp, sovnet med en gang h*n kom på puppen omtrent, utslitt stakkars :sorry: Våknet 00:30 og gråt, gikk på badet og holdt beina opp mot magen, da kom det, og det var vondt igjen (Vil ikke at dette skal skje igjen) :arghh:

Hva er microlaks?

Her går snuppa på avføringsmiddel duphalc tror jeg det heter. Men det er i samråd med helsesøster. Da det gikk 7 dager uten avføring....

Hun må gå på det til magen klarer å stabilisere seg. Det gjør avføringen mykere å få ut.

Ellers så bruker vi olivenolje i grøten, som også skal være med å smøre tarmene, pluss maltekstras som kjøpes i matvarebutikk. Og selvsagt sviske!!!

Her og er det duphalac, sviske, sykle med beina og hun sitter på potte! Når hun begynner å fise, vise tegn til å presse så går vi å sitter på potta, (kjøpt den store på ikea med høy rygg) og da får hun det ofte ut. Bæsjer mye oftere på potte enn i bleia nå. Sviske ser ikke ut til å ha effekt her, og malt får hun mer luft av, masse fising men lite bæsj.

Fascinerende hvor mange samtaler man plutselig har om bæsj etter å ha fått baby altså...

Curly79: Ojj 7dager det av lenge, hvordan tok hun det? Skal til HS I slutten av mnd må snakke med hun om dette da. Synes heller ikke sviske hjelper. Maltekstrakt har nok hjulpet noe, avføringen er annerlede, hat brukt en dæsj i alt av middags glass og grøt!

Smart, Kanskje jeg begynner med litt olivenolje også;) blander du sviske i grøten, eller gir du det etterpå?

Hun hadde mye magesmerte, men gråt ikke noe.. Brukte litt energi på å få noe i bleien, men strålende fornøyd etterpå!

Nå ser det ut til at magen har begynt å stabilisere seg her.

Jeg gir sviske etter middag, som dessert!!!

Back
Topp