Forstoppelse. hjelp...

sydama

Glad i forumet
jeg har en form for forstoppelse nå. har bæsj som vil ut, men jeg får det ikke ut, det er alt for vondt. så det ender med at jeg holder tilbake. jeg har plagdes mye med forstoppelse, men det har aldri gjort så vondt som nå. Så jeg leste litt på nette om klyx, at det skal mykne det opp. men så leste jeg at jeg ikke skal bruke det hvis jeg har hindret passasje. Noe jeg trur jeg har. ?!? men er det noen som vet om jeg kan ta det.?? og vil det hjelpe+? har aldri prøvd klyx så vil gjerne høre om noen har brukt det. om det hjalp eller ikke.

Jeg vet at man kan kjøpe Duphalac på apoteket, dette er noe som mykner opp avføringen, funker på en annen måte enn klyx som bare tømmer tarmen, kanskje verdt å prøve?

Fra felleskatalogen:

MIKSTUR, oppløsning 667 mg/ml: 1 ml inneh.: Laktulose 667 mg, galaktose (opptil 100 mg), laktose (opptil 60 mg), renset vann.

Indikasjoner: Funksjonell obstipasjon. Prekoma og coma hepaticum (kronisk portal systemisk encefalopati).

Dosering: Obstipasjon: Voksne og barn over 12 år: Initialt 15-30 ml daglig i 2-4 dager inntil normal avføring er oppnådd. Om rask effekt ønskes, kan en med fordel gi et vanlig hurtigvirkende avføringsmiddel sammen med første dose. Vedlikeholdsdose forslagsvis 10-20 ml daglig. Barn: Spedbarn: 3-6 ml pr. døgn blandet i morsmelk/morsmelkerstatning. Dosen kan etter noen ukers behandling reduseres noe. 6 måneder-2 år: 1,5-3 ml 2 ganger daglig. Om nødvendig 3-6 ml 2 ganger daglig. Gi rikelig med vann (saft o.l.). 3-12 år: 10-15 ml daglig i 2-4 dager. Vedlikeholdsdose 5-10 ml daglig. Levercirrhose uten portocaval encefalopati: 30-75 ml pr. dag i forbindelse med måltidene. Ved portocaval encefalopati: Opptil 45 ml 3 ganger daglig. Dosen justeres deretter individuelt slik at pasienten har 2-3 avføringer av bløt konsistens pr. dag. I de fleste tilfeller behøver en da ikke redusere proteininntaket. Kan blandes med mat og drikke.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Magesmerter av ukjent årsak. Galaktoseintoleranse. Mistanke om ileus. Betennelsestilstander i tynn- og tykktarm (regional enteritt, appendicitt, ulcerøs kolitt). Intestinal obstruksjon.

Forsiktighetsregler: Bør brukes med forsiktighet hos pasienter med laktoseintoleranse. Hvis obstipasjonen ikke responderer på behandling etter et par dager eller kommer tilbake etter behandling, bør lege kontaktes. Doser som vanligvis brukes ved obstipasjon kan brukes av diabetikere. Doser ved behandling av leverkoma er vanligvis mye høyere og kan måtte vurderes hos diabetikere.

Interaksjoner: Legemidler med pH-avhengig frisetting i tykktarmen som 5-aminosalisylsyre-preparater (f.eks. sulfasalazin, mesalazin) kan inaktiveres.

tusen takk. skal dra ned påå apoteket i morgen.

Ville prøvd betulac mikstur. Smaker høgg, men skal virke bra på obstipasjon. Fåes reseptfritt på apoteket, ellers får man kjøpt sånne tbl. Da går det som regel noen timer fra du tar til det virker.

Hvis du sliter med hemorider som da er med å stenger, kan en form for massasje hjelpe.(dette gjelder jo uansett, men siden det gjerne blir trangere med hemorider kan disse være effektive). Den ene er rett og slett å stå rett opp og ned, sette bena i kryss mens du samtidig presser, høres vanvittig teit ut, men du vil da kunne "klemme" avføringen og gjøre den mykere slik at det ikke vil gjøre så vondt.

Det andre du kan gjøre er å massere nederst av korsryggen...klemme fra korsrygg og ned mot rumpa.

Back
Topp