Forstoppelse etter fødsel? Kontakte lege?

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei jenter.

Jeg fødte 27 desember vårt første barn <3..

Noen dager etter fikk jeg kraftig diaré, og nå har jeg forstoppelse!!!!! Jeg har prøvd alt uten hell, og nå holder det på å bli verre.

Unnskyld ekle detaljer, men jeg må presse så hardt for å få ut noe i det heletatt. Det er sykt vondt, jeg vil ikke at ting skal føre til hemoroider og derfor søker litt hjelp her.

Er det noe legen kan gi meg? Andre her som har slitt med forstoppelse etter fødsel? Hva gjorde dere?

Jeg trenger virkelig hjelp :-(
 
Du kan jo prøva miniklyster - fås kjøpet på apoteket.
Ellers er det mange som anbefalar å ete sviske.
 
Jeg er ikke sikker på hva "alt" er, når du sier du har prøvd alt. Men det viktigste for å unngå hemoroider er å IKKE presse sykt hardt når du er på do. Jeg har vært i din situasjon selv (har for øvrig hemoroider nå men de er ikke vonde), og vet hvor desperat man blir til slutt når man sitter der og kjenner at noe må ut men det skjer ingenting. Har du prøvd microlax eller andre tilsvarende produkter? Det skal løse opp det som ligger i endetarmen raskt slik at fu får det ut. Det er viktig å få det ut ellers blir du bare verre.

Ellers vil jeg anbefale linfrø. Klin på med masse linfrø overalt i maten (med mindre det blir helt uspiselig). Jeg putter masse linfrø i müslien, grøten, yoghurten osv. Det bidrar til å "smøre" tarmene på innsiden og har hjulpet meg masse. Det er ikke noe særlig smak på det heller så det blir ikke "ekkelt" å spise mye av det. Forrige gang fikk jeg en hemoroide som var så vond at jeg gråt da jeg var på do - og turte ikke å spise mat på etpar dager fordi jeg visste at det måtte ut igjen. Da fikk jeg tips om å kjøpe "Frukt & Fiber" tyggetabletter på apoteket. Mulig det hjelper men jeg syns de var så jævlige å spise at jeg brakk meg så jeg fikk aldri testa det ordentlig...
 
Jeg har prøvd svisker, linfrø i yoghurt, avføringstabl, laktulose og andre kjerringråd.

Men foreløpig har ingenting bedret det.

Nå er jeg desperat, ikke prøvd microlax som nevnt over, kanskje det er løsning for meg.? Jeg har liks aldri slitt med forstoppelse før, er noe dritt, ikke minst sykt vondt.

Skal slutte å presse så hardt, men det kan hende jeg allerede har fått hemoroider?? Eller?

Altså hvordan kjennes det??? :-/
 
Bruk microlax for å få ting ut nå, og så kan du kjøpe duphalak (ikke sikker på hvordan det staves) for å forebygge. Du kan spørre på apoteket hva de anbefaler, det er nesten bedre enn lege ofte.. Som regel går jo dette over når du får igang systemet.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Jeg har prøvd svisker, linfrø i yoghurt, avføringstabl, laktulose og andre kjerringråd.

Men foreløpig har ingenting bedret det.

Nå er jeg desperat, ikke prøvd microlax som nevnt over, kanskje det er løsning for meg.? Jeg har liks aldri slitt med forstoppelse før, er noe dritt, ikke minst sykt vondt.

Skal slutte å presse så hardt, men det kan hende jeg allerede har fått hemoroider?? Eller?

Altså hvordan kjennes det??? :-/
Jeg har vært forstoppet mange ganger i løpet av livet uten å få hemoroider, så ingen automatikk i at du har fått det altså. (Jeg fikk faktisk nå når jeg var gravid da..).
Kom deg på apoteket og kjøp noe som hjelper med det samme, også forebygger du en stund. Svisker, linfrø osv er veldig bra for å vedlikehold og forebygging, men er det allerede full stopp er det ikke så mye hjelpi er jeg redd. PS: Husk å drikke masse vann/væske sammen med linfrøa!
 
Har du prøvd Dulcolax stikkpiller? Oljeklyster?
Drikk masse vann, kjøp Duphalac/lactulose og ta 15 ml ×2 el. 3 daglig, og hold deg i aktivitet. Det forebygger i hvertfall forstoppelse.
Jeg jobber på sykehjem, og har mye erfaring med forstoppelse...

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Hvor kjøper jeg oljeklyster?

Skal prøve Microlax tenker jeg. Må få tømt meg også kan jeg forebygge dette :-( Aldri opplevd liknende.
 
Hvor kjøper jeg oljeklyster?

Skal prøve Microlax tenker jeg. Må få tømt meg også kan jeg forebygge dette :-( Aldri opplevd liknende.
Alt kjøpes på apoteket:) jeg ville prøvd dulcolax supp, det er mer virkningsfullt enn micro:) kan være vanskelig å få satt den langt nok opp hvis mye avf. står nederst i tarmen. Det svir litt i baken etterpå, sikkert ikke godt hvis man i tillegg har hemoroider.
Oljeklyster er grisete, men det gjør at avf.glir lettere ut. Det smører tarmen, og er helt ufarlig.

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Ang oljeklyster, så tenker jeg at det er vanskelig å få gjort alene. Det fins bruksanvisninger på nett, men jeg ville kanskje prata med en lege først... Hvor lenge er det siden du hadde avf?

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Ville prøvd Duphalac,fåes på apoteket. bruk det som en kur til avføringen er normalisert seg . hjalp meg med første:)
 
Jeg har avf daglig. MEN er så hard at jeg må presse skikkelig. Nå har jeg sluttet å presse i frykt for hemoroider.

Ringte legen og fikk resept på noen stikkpiller og en salve, men jeg vil ikke bruke det før jeg har vært å Skjekket om jeg virkelig har hemoroider eller ikke.

Er ikke laktulose og duphalac det samme?? Eller er det ene bedre enn den andre?
 
Jeg har avf daglig. MEN er så hard at jeg må presse skikkelig. Nå har jeg sluttet å presse i frykt for hemoroider.

Ringte legen og fikk resept på noen stikkpiller og en salve, men jeg vil ikke bruke det før jeg har vært å Skjekket om jeg virkelig har hemoroider eller ikke.

Er ikke laktulose og duphalac det samme?? Eller er det ene bedre enn den andre?
Duphalac er det samme som lactulose :)

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp