Forstoppelse baby 7 mnd

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Trenger tips og råd for å løse opp forstoppelse og få mer væske i en baby på 7 mnd.

Vi sliter voldsomt med væskeinntak, som nå har resultert i forstoppelse og ei tydelig plaga frøken:(
Hun spiser 3 måltider fast føde per dag, + mellommåltider og frukt

Hun ammer 3-6 ganger på natt, men nekter å amme på dagen mellom 07-19. Vi har forsøkt mørkt, kaldt rom, liggende, i bæretøy osv, men hun blir helt krakilsk. Tar ikke flaske, vi har prøvd en rekke forskjellige, drikker ikke av tutekopp, prøvd flere forskjellige der også, og av glass setter hun i halsen og brekker seg. Vi har prøvd å gi både juice, saft og pumpet MM i tillegg til vann, men hun spytter ut. Per nå får hun vann på transprøyte på dagtid, men spytter ut masse og vi får i henne 30-40 ml totalt på en hel dag.

Vi gir malt i all grøten, har gitt svisker og moden banan, kiwi, og duphalac de to siste dagene, massert magen, sykla med beina, vaemt bad og massert magen, prøvd å sette henne på doen (litt usikker på hvordan det bør gjøres, men vi prøvde likevel). Hun har bæsjet én knallhard saueperle på str med en lillefingernegl de siste 3.5 dagene, pleier å ha to gode bæsjebleier per dag. Hun trykker så hun blir lilla, gråter og begynner også å grine når hun sitter og får press på endetarmsåpningen. Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre for å hjelpe babyen min:arghh:

Et passe varmt bad etterfulgt av magemassasje.

Evt en time hos en kiropraktor som er spesialist på babyer. Det hjalp oss da datteren vår var forstoppet. Hun har slitt med dette innimellom og har fortsatt hjelp av dette nå når hun er 8 år. :)

Mener jeg har lest at malt kan virke motsatt også?

Min yngste har tidvis vært hard i magen. Da hun hadde slike perioder da hun var så liten fikk hun nestle fruktposer med epler fra morgenen av. Det fungerte best på henne, holdt henne unna brød osv. Siden dere har problemer med å få i henne drikke hadde jeg prøvd å gi en del frukt med mye væske nå som hun er forstoppet.

Har dere prøvd å gi henne drikke med sugerør?

Et passe varmt bad etterfulgt av magemassasje.

Evt en time hos en kiropraktor som er spesialist på babyer. Det hjalp oss da datteren vår var forstoppet. Hun har slitt med dette innimellom og har fortsatt hjelp av dette nå når hun er 8 år. :)
Varmt bad og magemassasje har vi prøvd uten effekt.. Vi har ikke kiropraktor med spesialkompetanse på barn her vi bor (veldig lite sted), men kanskje en uten kompetanse på barn er gjerne verdt et forsøk likevel om ikke det skhed noe i løpeg av helga.

Mener jeg har lest at malt kan virke motsatt også?

Min yngste har tidvis vært hard i magen. Da hun hadde slike perioder da hun var så liten fikk hun nestle fruktposer med epler fra morgenen av. Det fungerte best på henne, holdt henne unna brød osv. Siden dere har problemer med å få i henne drikke hadde jeg prøvd å gi en del frukt med mye væske nå som hun er forstoppet.

Har dere prøvd å gi henne drikke med sugerør?
Sugerør skjønner hun ikke, har prøvd både det og sånne drikkeflasker med tykke sugerør, og camelbackflaske. Har vannet ut grøten de siste dagene, og gitt masse vandig fruktmos/smoothie, i tillegg til at hun har fått spise røte jordbær fra i sommer. Malt har hatt god effekt på magen hennes tidligere når hun har vært treg i magen, kan den plutselig få motsatt effekt? Eller ville vi isåfall ikke hatt effekt av den tidligere?

Varmt bad og magemassasje har vi prøvd uten effekt.. Vi har ikke kiropraktor med spesialkompetanse på barn her vi bor (veldig lite sted), men kanskje en uten kompetanse på barn er gjerne verdt et forsøk likevel om ikke det skhed noe i løpeg av helga.

Stakkars lille som ikke får gjort nr2. [emoji173]️
Det er jo ikke noe godt i lengden.

De fleste kiropraktorer kan helt sikkert hjelpe. Ring og spør om de behandler babyer.

Stakkars lille som ikke får gjort nr2. [emoji173]️
Det er jo ikke noe godt i lengden.

De fleste kiropraktorer kan helt sikkert hjelpe. Ring og spør om de behandler babyer.
Vi gikk til kiropraktor for nakkeproblematikk da hun var nyfødt så vi kan evt ta en tur dit igjen:happy: han hadde ikke spesialkompetanse på babyer, men gjorde underverker likevel

Vi gikk til kiropraktor for nakkeproblematikk da hun var nyfødt så vi kan evt ta en tur dit igjen:happy: han hadde ikke spesialkompetanse på babyer, men gjorde underverker likevel

Så bra!! Ofte sitter det lenger nede i ryggen når det kommer til forstoppelse. Men det kjenner kiropraktoren fort. [emoji847]

Manuellterapeut kan også være tingen [emoji846] Det er gratis for babyer og barn.

Jeg vet ingen detaljer om kostholdet, men her er noen tips:
- tilsette ekstra fett i måltidene, feks cocosa eller annen kaldpresset olje
- tilsette kokosmelk i fruktmos/smoothier
- lage grøten litt tynn

Jeg hadde kuttet ut malt [emoji4] Og hvis man gir Duphalac er det veldig viktig å få i barnet nok vann/væske, hvis ikke får det motsatt effekt [emoji53] Prøvd å gi vann på skje? Imsdalflaske? Har hun stramt tungebånd?

Manuellterapeut kan også være tingen [emoji846] Det er gratis for babyer og barn.

Jeg vet ingen detaljer om kostholdet, men her er noen tips:
- tilsette ekstra fett i måltidene, feks cocosa eller annen kaldpresset olje
- tilsette kokosmelk i fruktmos/smoothier
- lage grøten litt tynn

Jeg hadde kuttet ut malt [emoji4] Og hvis man gir Duphalac er det veldig viktig å få i barnet nok vann/væske, hvis ikke får det motsatt effekt [emoji53] Prøvd å gi vann på skje? Imsdalflaske? Har hun stramt tungebånd?
Takk for tips:happy: Skal definitivt prøve ekstra fett i maten hennes Grøten og smoothien lager jeg vanntynn allerede. Malt har hun hatt god effekt av tidligere når hun har vært treg i magen, synes derfor det virker litt rart om den plutselig skulle ha motsatt effekt nå? Duphalac får ikke motsatt effekt om de får i seg lite væske, men det gir mye luft.. har kun gitt små mengder siden vi nå går inn i fjerde døgnet siden sist avføring:( imsdalglaske og camelback tygger hun bare på, fra skje spytter hun ut. Ga henne vann på trsnsprøyte i kveld, men hun blir lei før jeg får i henne nok. Hun gnager veldig på gulpefillene sine, så jeg ga henne en skikkelig våt klut og den sugde hun i seg væske fra:) Hun har hatt stramt tungebånd, men fikk utført et fullstendig diamantklipp for 3 mnd siden.

Trenger tips og råd for å løse opp forstoppelse og få mer væske i en baby på 7 mnd.

Vi sliter voldsomt med væskeinntak, som nå har resultert i forstoppelse og ei tydelig plaga frøken:(

Hun ammer 3-6 ganger på natt, men nekter å amme på dagen mellom 07-19. Vi har forsøkt mørkt, kaldt rom, liggende, i bæretøy osv, men hun blir helt krakilsk. Tar ikke flaske, vi har prøvd en rekke forskjellige, drikker ikke av tutekopp, prøvd flere forskjellige der også, og av glass setter hun i halsen og brekker seg. Vi har prøvd å gi både juice, saft og pumpet MM i tillegg til vann, men hun spytter ut. Per nå får hun vann på transprøyte på dagtid, men spytter ut masse og vi får i henne 30-40 ml totalt på en hel dag.

Vi gir malt i all grøten, har gitt svisker og moden banan, kiwi, og duphalac de to siste dagene, massert magen, sykla med beina, vaemt bad og massert magen, prøvd å sette henne på doen (litt usikker på hvordan det bør gjøres, men vi prøvde likevel). Hun har bæsjet én knallhard saueperle på str med en lillefingernegl de siste 3.5 dagene, pleier å ha to gode bæsjebleier per dag. Hun trykker så hun blir lilla, gråter og begynner også å grine når hun sitter og får press på endetarmsåpningen. Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre for å hjelpe babyen min:arghh:

Hvordan går det med henne nå, har hun fått tømt seg mer?

Mi hadde mye av de samme problemene, fikk ikke i seg nok væske, til tross for mer hyppig amming enn det di går med på. Tok ikke flaske eller noe som helst av kopper/sugerør eller lignende. Satte det lille vi fikk i henne av væske utenom puppen rett i vrangstrupen. Vi måtte til slutt få movicol (noe som var en utfordring, da det skal inntaes med rikelig væske) pluss å sette sånn miniklyster de gangene det var totalt krise (i samråd med barnelege, ikke gi klyster på eget initiativ).

For mi jente var en del matvarer forstoppende, som grøt og banan. En liten munnfull banan, selv hvor moden den enn var, førte til totalforstoppelse! Tok litt tid før vi innså det, da moden banan var ett av rådene vi fikk for å få fart i systemet [emoji15] Svisker hjalp ikke, ei heller malt, men aprikosmos hadde positiv effekt.

Håper hun har det bedre nå, og at dere finner ut av hva som hjelper for akkurat deres unge, og hva dere kanskje bør unngå av mat en periode framover. De små magene er forskjellige, det som funker for noen babyer funker ikke for andre [emoji4]

Hvordan går det med henne nå, har hun fått tømt seg mer?

Mi hadde mye av de samme problemene, fikk ikke i seg nok væske, til tross for mer hyppig amming enn det di går med på. Tok ikke flaske eller noe som helst av kopper/sugerør eller lignende. Satte det lille vi fikk i henne av væske utenom puppen rett i vrangstrupen. Vi måtte til slutt få movicol (noe som var en utfordring, da det skal inntaes med rikelig væske) pluss å sette sånn miniklyster de gangene det var totalt krise (i samråd med barnelege, ikke gi klyster på eget initiativ).

For mi jente var en del matvarer forstoppende, som grøt og banan. En liten munnfull banan, selv hvor moden den enn var, førte til totalforstoppelse! Tok litt tid før vi innså det, da moden banan var ett av rådene vi fikk for å få fart i systemet [emoji15] Svisker hjalp ikke, ei heller malt, men aprikosmos hadde positiv effekt.

Håper hun har det bedre nå, og at dere finner ut av hva som hjelper for akkurat deres unge, og hva dere kanskje bør unngå av mat en periode framover. De små magene er forskjellige, det som funker for noen babyer funker ikke for andre [emoji4]
Det løsnet i helga etter noen dager med duphalac heldigbis. Hun liker sviskejuice har jeg funnet ut, så nå får hun det flere ganger om dagen. Vi har ikke endra noe på kosten hennes, så jeg tror forstoppelsen kom av svært sparsomt væskeinntak over tid. Krysser fingrene flr at sviskejuice blir løsninga!

Huff så trasig for dere. Kan det være noe nytt hun har spist som har satt i gang forstoppelse? Ville gitt mer svisker og malt. Og funnet ut hvorfor hun har problemer med å drikke på dagtid. Kan det være stramt tungebånd?

Huff så trasig for dere. Kan det være noe nytt hun har spist som har satt i gang forstoppelse? Ville gitt mer svisker og malt. Og funnet ut hvorfor hun har problemer med å drikke på dagtid. Kan det være stramt tungebånd?
Vi har ikke gitt noe ny mat de siste ukene, hun spiser variert og gode mengder. Tungebåndet hennes ble klippet hos Nordahl da hun var 4 mnd så det skulle ikke utgjøre et problem lenger, ammingen går iallefall supert på natt. Virker som hun ikke kjenner seg tørst ettersom hun nekter puppen også på dagtid. Vil heller ikke amme om jeg prøver når hun er søvnig/ nettopp hsr våkna. Hun drikker heldigvis litt sviskejuice og vi har fått klarsignal av hs til å gi ubegrensa mengder for å få i henne væske. Hvilken kopp/flaske hun drikker av varierer fra dag til dag, så jeg tror kanskje viljen hennes også spiller inn. Den ene dagen er avent tutekopp det store, dagen etter kan hun nekte den, men drikke fint av mam flaske:hilarious: Vi får i henne litt mer væske nå, så hun er hard i magen enda, men får heldigvis tømt seg.

Jeg sliter også med min datter og fortstoppelse. Hun er 2 år og vi har gått på movicol i 1 år nå. Hun bæsjer, men legen mente hun holdt igjen det harde og slapp forbi det rennende.
Men jeg sliter voldsomt med å få i henne væske jeg også. Det er vanskelig, og vi har prøvd masse forskjellige kopper og drikke...

Back
Topp