Forstår ikke helt utregningene til termin dato

Maline

Blir kjent med forumet
Forstår ikke hvorfor disse utregningene til termindato skal være så ulike. For jeg har regnet fra første dag mens fra siste mens, men det varierer ettersom hvilken termin kalkulator jeg bruker. Jordmor gav meg termin 1 februar. Og i følge henne er jeg 9.4 i dag, men i følge TUL er jeg 10.1. Jeg fikk samme termindato der. Og går jeg inn på babyverden app og skriver jeg er 10.1 har jeg plutselig termin 28 januar.

Kan det være at server fordi fosteret utvikler seg litt forskjellig og at din baby ligger litt foran?

Tror det rett og slett er fordi de ikke praktiserer termimfastsettelse på tul, dvs at de har målt deg til x antall uker men det er menstermin som blir stående frem til terminen blir endelig satt på oul :)

Tror det rett og slett er fordi de ikke praktiserer termimfastsettelse på tul, dvs at de har målt deg til x antall uker men det er menstermin som blir stående frem til terminen blir endelig satt på oul :)
Er det? Jeg fikk satt termin på TUL i uke 8 sist, og den var den samme som jeg fikk på ordinær UL, som var en uke tidligere en mensen termin. Men da endret altså begge jordmødrene min termin en uke i forhold til menstermin når de flyttet hvor langt jeg hadde kommet. (2 år siden, ikke 100 år). Men nå når jeg var med jordmor var ikke app termin og jordmortermin helt likt, samme utgangspunkt gav 2 dager forskjell... jeg skjønner mye mindre denne gangen enn sist :playful: Blir spennende å se hva de sier på TUL nå... håper først og fremst alt ser ok ut, og at jeg heller blir satt frem enn bak. Da sistnevnte bare gjør at man blir urolig...

Er det? Jeg fikk satt termin på TUL i uke 8 sist, og den var den samme som jeg fikk på ordinær UL, som var en uke tidligere en mensen termin. Men da endret altså begge jordmødrene min termin en uke i forhold til menstermin når de flyttet hvor langt jeg hadde kommet. (2 år siden, ikke 100 år). Men nå når jeg var med jordmor var ikke app termin og jordmortermin helt likt, samme utgangspunkt gav 2 dager forskjell... jeg skjønner mye mindre denne gangen enn sist :playful: Blir spennende å se hva de sier på TUL nå... håper først og fremst alt ser ok ut, og at jeg heller blir satt frem enn bak. Da sistnevnte bare gjør at man blir urolig...
Tok jordmor på oul terminen du hadde fått på tul for god fisk, eller målte hun deg faktisk til akkurat samme termindato?

La oss si at jm ser på arket ditt fra tul og sier "da bruker vi den terminen", da er jo det greit. Men vanligvis tar hun egne målinger og setter en termin ut ifra dem. De målene KAN selvfølgelig gi akkurat samme termin, eller en annen dato der omkring :)

Tok jordmor på oul terminen du hadde fått på tul for god fisk, eller målte hun deg faktisk til akkurat samme termindato?

La oss si at jm ser på arket ditt fra tul og sier "da bruker vi den terminen", da er jo det greit. Men vanligvis tar hun egne målinger og setter en termin ut ifra dem. De målene KAN selvfølgelig gi akkurat samme termin, eller en annen dato der omkring :)
Hun målte og fikk akkurat samme termindato. Så jeg hadde kanskje flaks? :confused013 Jeg nevnte ikke før hun sa termin at det var samme jeg fikk på tul - hun ble da faktisk veldig overrasket husker jeg nå. Og sa at da må jeg ha vært med ei som var veldig godt, for det var sjeldent ( det hadde jeg glemt til kverna begynte å gå her). Fun fact; jeg hadde samme termin på mini som min mor hadde på både meg og min bror. Så 3 på rad! Men ingen ble født på termin da :joyful:

Hun målte og fikk akkurat samme termindato. Så jeg hadde kanskje flaks? :confused013 Jeg nevnte ikke før hun sa termin at det var samme jeg fikk på tul - hun ble da faktisk veldig overrasket husker jeg nå. Og sa at da må jeg ha vært med ei som var veldig godt, for det var sjeldent ( det hadde jeg glemt til kverna begynte å gå her). Fun fact; jeg hadde samme termin på mini som min mor hadde på både meg og min bror. Så 3 på rad! Men ingen ble født på termin da :joyful:
Hehe ja nei da hadde du nok litt god gammeldags flaks ;) på tul så vil jo en liten millimeter i feilmåling kunne gi ganske forskjellig termin frem eller tilbake. Sjansen for at de skal treffe HELT samme dato er nok ikke enorm, men det skal jo stemme sånn noenlunde.

Jeg hadde IVF på nr 1, så vi visste nøyaktig befruktning, og likevel ble jeg flyttet 3 dager på TUL (foster målt tre dager større enn det var i alder). Så det er ingen nøyaktig vitenskap, men et godt gjett ;)

Det praktiseres ulik definisjon av hva dom er fullgått svangerskap. Noen bruker 40+2, mens andre bruker 40+3. Og det er i Norge, i mange andre land bruker de 40+0..

• Liker
Reactions: Q10
I Norge regner man svangerskapet til å være 40 +2 eller 40 + 3 uker (varierer fra lege til lege. Begge metodene svangerskapslengden er estimert fra er anerkjente og aksepterte. 40 + 2 er kanskje mest vanlig?). I f.eks USA og mange andre land regnes svangerskapet som 40 + 0. Derfor vil terminberegningen bli forskjellig ut ifra hvilken app som brukes.

Ellers funker det bare å regne fra mensdag dersom du har akkurat 14 dager fra mens til eggløsning. Hvis du vet tid du hadde eggløsning er det det beste utgangspunktet for å sette termindato på dette tidspunktet. For å gjøre det praktisk i apper som ikke tilbyr deg å legge inn eggløsningsdato så trikser du dette til ved å sette mens 14 dager før eggløsningsdatoen og velge 28 dagers syklus (det er normalt default).

Hvis ikke du vet tid du hadde eggløsning og du heller ikke er sikker på at tiden fra første mensdag til eggløsning "alltid" er 14 dager, vil beregningen fra tidlig ultralyd være den beste estimatoren for termin, frem til ordinær ultralyd hvor du får fastsatt terminen.

Dersom du har stålkontroll på alt, burde alle metodene gi samme svar (men tillat litt rom for feilmåling). Det skjedde med meg i mitt første svangerskap hvor jeg gikk på pergotime og fikk oppfølging hos gynekolog. Visste nøyaktig tid jeg hadde eggløsning, og beregning ut fra eggløsningsdato, tidlig ultralyd (både i uke 8 og 12) og ordinær ultralyd gav helt samme dato.

Teoretisk sett skal individuelle forskjeller hos fosteret ikke begynne å tre frem før etter ordinær ultralyd. Det er noe av grunnen til at det er denne som brukes til å fastsette termin. Det er da man ser og måler best, mens "alle" fostre vokser "likt" frem til da.

Back
Topp