Forståelse av svangerskapsuke vs utvikling av embroyet oyet

Jente_33

Andre møte med forumet
Heisann. Jeg sliter med å forstå hvor langt jeg er kommet i svangerskapet når jeg leser på ulike forum og apper .

Hadde første dag i siste menstruasjon 27 januar. Dvs at d er 5 uker og 5 dager siden sist mens.

En app sier da at jeg er gravid i uke 5 dag 5 Babyverden sir 4 uker og 6 dager gravid. Mens en annen sier graviduke 5 (4+6)

Når jeg leser hvor langt dere er på vei, nårtid man skal ta kontakt med lege, noen har tul, info om embroyet.. Hvilken "uke" tar dere utgangspunkt i? :)

Last edited:
Det er 4 uker og 4 dager siden 27. januar.

I gjennomsnitt kommer eggløsning to uker etter mensstart. Egget som blir til baby har derfor startet sin utvikling allerede ved 1. dag av mensen. Derfor regner en graviditetens start fra denne datoen.

noen kvinner får eggløsning mye senere enn dette og da stemmer ikke denne beregningen. Derfor blir ofte svangerskapslengden/ gestasjonsalder flyttet ved tidlig ultralyd.

Om du vet NÅR du hadde eggløsning kan du velge datoen to uker før dette og velge det som første dag i siste mens. Det blir også rett.

Heisann. Jeg sliter med å forstå hvor langt jeg er kommet i svangerskapet når jeg leser på ulike forum og apper .

Hadde første dag i siste menstruasjon 27 januar. Dvs at d er 5 uker og 5 dager siden sist mens.

En app sier da at jeg er gravid i uke 5 dag 5 Babyverden sir 4 uker og 6 dager gravid. Mens en annen sier graviduke 5 (4+6)

Når jeg leser hvor langt dere er på vei, nårtid man skal ta kontakt med lege, noen har tul, info om embroyet.. Hvilken "uke" tar dere utgangspunkt i? :)
Signere over her at det er 4 uker og 4 dager siden 27 januar. Fikk du mensen en mandag er mandag dagen du går inn ny uke. Når det står uke 5 betyr det bare at du er i din 5'ende uke. Er du 4+4 har du fullgått 4 uker, og er inne i den 5. Akkurat som med bursdager. Hvis du er 30 år har du levd 30 hele år og er du i ditt 31 år.

Men når man sier man skal på UL i uke 7 tror jeg mange mener f.eks. 7+3, og ikke f.eks. 6+3.

Haha jeg og sliter her. Jeg er i uke 6+5 etter første dag i siste menstruasjon. Dermed får jeg beskjed i appene at jeg nå er i min 7ende svangerskapsuke.

På TUL var embryoet ca. 5 uker (CRL 4mm) . Da regnes embryoets alder ut i fra eggløsning? Da kan det jo stemme at den lille er ca. 5 uker (+ ca. 2 uker som er mensdager og før eggløsning) = 7ende uke? Eller er jeg å nyter denne aftenen for meg selv laaaangt utpå jordet? :confused013

Back
Topp