Forslag til typisk norsk mat?

Tidabæibi sin mamma

Elsker forumet
Hei dere!

Jeg skal få gjester fra det store utland på onsdag, de skal være her ei uke. Prøver å sette sammen litt meny de neste dagene for innkjøp og slikt.

Mannen min er fra vest-afrika, så en dag skal jeg lage lammegryte. Har kjøpt mozzarella, skal lage pizza den dagen de kommer. Ville jo så gjerne lage noe fra Norge da, satt her og tenkte i går, men kom ikke på noe... Ble litt flau. Vaffelkaker kan vi ha til dessert en dag. Det må kanskje bli noe fisk?

Hva skal man lage tro???? Noen forslag? [;)]

Klem

Fårikål, er ikke det typisk norsk...? [8|]

kjøttkaker er jo godt da!
mmm sulten jeg, men orker ikke spise![:'(]

Raspeballer er jo godt da [:D]

Pinnekjøtt og, spesielt nå siden det nærmer seg jul

brødskive med kaviar, neida. men du kan jo prøve det til frokost da

ORIGINAL: ma 84

brødskive med kaviar, neida. men du kan jo prøve det til frokost da

hihi har kjøpt brunost da...

Reisdyrkjøtt (finnbiff gryte), elgkjøtt og hvalkjøtt er jo også litt uvanlig i utlandet. Det går jo ann å prøve å finne på noe med det?
Eller er fårikål, kjøttkaker og pinnekjøtt veldig gode forslag.
De er jo ofte flinke med fisk i utlandet også, men ordentlig koketorsk med poteter og smør og passende tilbehør er kanskje litt typisk norsk?

gode forslag alle sammen! Vi spiste finnbiff i går [8|] Tror de er litt anti-sel/hval/rein/kanin etc. dyrevernberskyttere.... Det blir litt vanskelig! [;)]

Fiskeboller i hvit saus med gulrøtter og bacon?

Saltsprengt torsk med smeltet smør og egg oppi. Hardkokt, oppdelt, da... [:)] og ja, du kan jo prøve deg på litt julemat! Ribbe, pinnekjøtt, lutefisk [:'(] kalkun? Kanskje ikke helt typisk norsk det siste....

Jeg sitter på jobb og spiser marsipanpølser..... [:)] fikk lyst på pinnekjøtt, jeg.... Men det tar litt for lang tid å lage midt i uken.

Hva med lammefrikassè? Det er vel godt norsk?????

Flesk og duppe! Med erter, og gulrøtter til! Det er jo skikkelig typisk norsk mat. Og utrolig godt!!!!

Åååå, flesk og duppe er kjempegodt, men hvordan i all verden lager man den gode hvite tykke sausen? Har aldri forsøkt å lege det før.

Man går vel ut fra vanlig hvit saus, men bare tykkere, også må du bruke krafta/stekesjya fra kjøttet/flesket oppi sausen, (ha oppi gressløk tror jeg man bruker) og pepper. Har ikke lagd det selv jeg heller, men mener det var sånn... Sjekk i oppskriftsbok, eller på nettet.

flesk og duppe?? hva er det da?[8D]

stekt sei med fløtesaus
avkotk flyndre med agurksalat og rømme
avkokt lask med agurksalat og rømme
stekt sjørøye
boknafisk
lutefisk[8D] snart jul jo!

marinert lammesadel
lammelår med masse hvitløk og rosmarin
saltkjøtt og kålrabistappe
skinkesteik med waldosalat og sennepsaus
oksemedaljoner
gosh.. tror jeg må gå til innkjøp selv jeg[8D][8D]

Takk igjen alle sammen, kommer jo flere og flere forslag!

flesk og duppe er sikkert noe de har sørpå?? det har jeg aldri smakt. Skal prøve meg med noe fisk. Eventuelt finnbiff igjen, det er så godt. Må se ann folket litt, noen er så fine på det!

Riskrem med multer er deilig!

Har dere ikke hørt om flesk og duppe??? herregud sier jeg bare...

flesk og duppe oppskrift jeg fant.
Ikke laget det selv, men skal jammen meg prøve oppskriften i morra!

4 porsjoner
Ingredienser:

ca. 1 kg lettsaltet sideflesk
1 stk. løk
2 dl lettrømme eller seterrømme
2 dl skummet melk
½ ss frisk salvie , finknust
1 ss frisk timian , finknust
3 ss persille , finknust
2 ts grønn pepper , knust
1 ss frisk gressløk

Fremgangsmåte:

Skjær flesket i skiver og brun det i panne. Ha det over i et ildfast fat.

Hakk løken og fres den i fettet i pannen. (Hvis det er for mye igjen etter stekingen, må litt has ut.) Tilsett melk, rømme og urtene og la alt surre godt sammen. Slå duppa over flesket og varm det i stekeovnen før servering.

Klippet frisk gressløk er fint å drysse over til slutt. Rørte tyttebær er godt til.

har hørt om det man aldri spist det selv! Mamma er finsk-dansk og pappa tysk så det blir ikke mye norsk mat her i gården [8|] Er født her da...[;)]

Back
Topp