forslag til sunn mat?

nmøkka lei mat jeg og, men det eneste jeg vil ha er frukt..Og rørte, frosne jordbær..hehe :)

Men matforslag ja, ikke enkelt å gi når jeg ikke vil ha noe selv, men litt friske ting som grønnsaker, kjøøt/fisk eller kylling smaker jo stort sett alltid da, i hvert fall så lenge man har en god saus. Jeg er forresten også veldig på villtkjøtt for tiden, og da gjerne med masse gode grønnsaker til, som sopp, paprika, løk, gulrot, poteter, blomkål og brokkoli hehe :)

Takler ikke kylling for tiden jeg, men grønnsaksuppe med medisterboller er godt :) og sunt.

Ellers bruker jeg matprat.no som en inspirasjon til matlaging, for det er jaggumei ikke lett om dagen. Er liksom ikke helt lysten på varmmat for tiden jeg :(
Samboer pleier å lage pytt i panne noen ganger, og det smakte godt :) Poteter, løk, pølsebiter, mais+++

Har satt opp en 14  dagers middagsplan, og skal til sverige og handle inn i dag :D
Kanskje det blir litt lettere da :)

Har heldigvis fått tilbake god matlyst, men er fortsatt enkelte ting jeg ikke klarer å spise/drikke..

Her går det mye i mango, druer og epler mellom måltidene, knekkebrød til frokost, kjøtt eller fisk til middag (IKKE kylling), gulrot/selleri med dip som kveldskos :) Til lunsj blir det salat eller knekkebrød igjen :)

vi hadde pastasalat med kylling til her om dagen å det var godt :) men isbergsalat, paprika, purre, mais, agurk, og sånne små tomater, di andre spiste fetaost til men det liker ikkje jeg, åsså hadde vi tatziki dressing på mmmmmmm det er godt, kan bruke hvilket kjøtt du vil hvilke grønnsaker du vil og vanlig eller fullkorn pasta :D

Ett godt sunt og lavkarbo måltid:

Lasgne med squash:

1 kjøttdeg av foretrukken type
2 boxer med knuste hermetiske tomater (bruk gjerne den med hvitløk og baslikum en av hver)
1 stor (evt 2 små) squash
1 pk matfløte
ca 250 gr ost

Skjær squashen i tynne skiver på langs.
Sett ovnen på 225gr.

Stek kjøttdeigen.
Ha oppi di knuste tomatene. Smak til med krydder etter egen smak.

Ha så kjøttdeigen med sausen oppi en ild fast form lag på lag med squashen.
Ha så oppi hele pakken med fløte på toppen å ha på osten.
Settes så midt i ovenen i ca 30 min.

Serveres gjerne med hvitløks baguetter ol og salat.

Stekt seifilet med kokt potet, raspet gulrot og rømme <3

hjemmelaget kjøttkaker med tilbehør..

kyllingsalat..

Div hjemmelaget supper..

laks med tilbehør

Nå må jeg ta litt forbehold om alt dette egentlig er kjempesunt, men det kommer jo forsåvidt an på hva man putter oppi. Godt er det i allefall.

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Pasta-og-risotto/Pasta/Brokkoli-og-pastagrateng
Her bruker jeg en pose frossen brokkoliblanding (og evt andre rester i kjøleskapet), bogskinke og fullkornspasta. Om det er matfløte eller melk jeg bruker til sausen, kommer helt an på hva som står i kjøleskapet. Focaccia og aioli er veldig godt til, men da er det vel ikke så sunt lenger;)

http://www.klikk.no/mat/spise/article490071.ece?service=print&recipeId=12087838
Vi lager ikke denne tomatsausen, men bruker omtrent samme mengdemål i retten. Med fullkorns-pastaskruer og karbonadedeig blir den litt sunnere, enda sunnere med salat som tilbehør:)

Og denne er nammis da.. Søstersen pleier å invitere seg selv på middag når hun vet vi skal ha det til middag:)
http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/kokebok/kylling-og-fjaerkre/kylling/Appelsinfylt-kylling

Back
Topp