Forslag om økt fedrekvote

Synes det er helt greit jeg faktisk... For mange fedre møter motgang på sin arbeidsplass om de ytrer at de har lyst til å ta ut større del enn de må...
Jeg er for lengre fedrekvote! Med 14 uker er det fortsatt en lang fellesperiode. Jeg begynte å jobbe gradvis fra dattera mi var 4 mnd, og fulltid fra 8 mnd. Det er selvfølgelig mer stress å pumpe og gi morsmelk på flaske enn å rulle ut puppen, men gikk fint. Hadde jo ammefri óg. Og hvor mange et det egentlig som ammer mye på dagtid når barnet er over 9 mnd? En annen ting er at dette kun er den Betalte permisjonen. Man kan jo ta ulønnet i tillegg hvis man prioriterer litt annerledes økonomisk. Synes det bare skulle mangle at fedrene får sin andel av den betalte permisjonen. Det er bra for barn og far å få den tida sammen. Vi er rimelig privilegerte som har mulighet til å ta fri fra jobben i 9 mnd med lønn.
 
Last edited:
Jeg er for lengre fedrekvote! Med 14 uker er det fortsatt en lang fellesperiode. Jeg begynte å jobbe gradvis fra dattera mi var 4 mnd, og fulltid fra 8 mnd. Det er selvfølgelig mer stress å pumpe og gi morsmelk på flaske enn å rulle ut puppen, men gikk fint. Hadde jo ammefri óg. Og hvor mange et det egentlig som ammer mye på dagtid når barnet er over 9 mnd? En annen ting er at dette kun er den Betalte permisjonen. Man kan jo ta ulønnet i tillegg hvis man prioriterer litt annerledes økonomisk. Synes det bare skulle mangle at fedrene får sin andel av den betalte permisjonen. Det er bra for barn og far å få den tida sammen. Vi er rimelig privilegerte som har mulighet til å ta fri fra jobben i 9 mnd med lønn.

Passer det for deg så er det jo supert, for deg. Poenget her er vel mye at det blir tvangspålagt, og det som passer for en passer ikke for alle. Man må få lov til å bli enige om dette selv innad i familien. Og ikke være slik at hvis far ikke har mulighet til å ta alle ukene så «sorry mac», da må ungen i en barnehage som den forhåpentligvis har fått plass i.....
 
Synes det er helt greit jeg faktisk... For mange fedre møter motgang på sin arbeidsplass om de ytrer at de har lyst til å ta ut større del enn de må...

Helt enig! (Og derfor er jeg FOR fedrekvoten). [emoji846] Ser bare på egen arbeidsplass at det en stund nesten gikk litt sport i å ta ut minst mulig perm, og for de fedre som da ville og gledet seg ble det i alle fall ikke mer enn de fastsatte ukene, helst færre, for det ble virkelig sett skjevt på. Dette tror jeg er ganske vanlig.
 
Dette passer veldig dårlig for oss! Typisk overformynderi, Ap fortjener å skrumpe inn, håper KrF og Venstre havner under sperregrensa neste gang, for godt!

Noen som vet når det trer i kraft? Bør jo ikke gjelde med «tilbakevirkende kraft» for oss som alt er gravide?
 
Passer det for deg så er det jo supert, for deg. Poenget her er vel mye at det blir tvangspålagt, og det som passer for en passer ikke for alle. Man må få lov til å bli enige om dette selv innad i familien. Og ikke være slik at hvis far ikke har mulighet til å ta alle ukene så «sorry mac», da må ungen i en barnehage som den forhåpentligvis har fått plass i.....
Jeg har dessverre ikke troen på at det er bra for samfunnet med så mye valgfrihet. Fedrekvoten fremmer likestilling i arbeidslivet. I en ideell verden hadde alle tatt helt frie valg og så hadde man likevel oppnådd likestilling...men historien viser at vi er fanget av samfunnsstrukturene, og at vi trenger hjelp for å komme videre :) Da fedrekvoten gikk fra 14 uker til 10 uker var det mange som så at vi måtte sa trua på at folk selv var i stand til å velge "riktig", men det eneste som skjedde var at fedrene tok mindre permisjon. Det er nesten ingen fedre som tar av fellesperioden.
 
Jeg synes det er kjempepositivt. Veldig mange steder blir fedre "presset" til å bare ta de 10 ukene, både av arbeidsgiver, men også av mor.

Når det gjelder det økonomiske, kan det like gjerne slå andre veien. Her er det jeg som taper desidert mest penger på å være i permisjon, så jo større del av permisjonen mannen tar, jo bedre for økonomien vår.
 
Jeg er veldig delt, om ukene blir lagt til totalen av permisjon er jeg klart for, eller om man kunne bruke noen uker sammen etter fødsel, ikke alle har betalt barselsperm, og man skal jo bli en familie så tror det hadde hjulpet litt på mengden samlivsbrudd når man får barn og.

Men har inntrykket av at svært mange fedre synes 10 uker er litt for lenge, og merker mange deler det opp og bruker det som ferieuker. Om det går på at far skal ha krav på mer så har han allerede det ved å bruke fellespotten. Her i hus taper vi svært mye om far må være hjemme mer enn 10 uker, og vi må da ta 100% og da blir permisjonen enda kortere for min del, og vi må benytte oss av privat barnehage en lengre periode enn tenkt om vi ikke er heldige å får barnehageplass tidligre. Så her i hus ønsker ikke mannen mer enn 10 uker heller.
Han hadde heller sett at han kunne fått flere uker hjemme i starten sammen med oss.

Om problemet er at fars arbeidsplass er vanskelige på at han ønsker mer enn 10 uker så må det jobbes med fra et anna hold, og ikke ved å tre en tvangstrøye over foreldrene.

MEN: Absolutt fint at de prøver å gjøre det enklere for mannen å være hjemme, bare føler de gjør det på feil måte.
 
Jeg håper de 4 ekstra ukene blir lagt til totalen og er egentlig enig med flertallet her.

Men syns allikevel det er helt ok denne gangen hvis de gjør om 4 av fellesukene til fedrekvote.

Fedrene fikk ekstra uker i 2013 som ikke ble tatt fra mor, men lagt til totalen. Ved regjeringsskiftet i 2014 gjorde de blå fire av fedreukene om til fellesperiode.

Nå viser alle tall at flertallet av pappaene tar mindre permisjon etter fedrekvoten ble kuttet, i praksis var det altså i de fleste familier mor som tok ut disse fire ekstraukene.

Nå vil de gi disse ukene tilbake til far, siden taktikken med å la folk velge selv ble feilslått.

Sånn sett syns jeg denne gangen det er ok å gi ukene "tilbake" til fedrene.

Da vi fikk førstemann i 2010 hadde vi totalt 46 uker permisjon, hvorav far hadde krav på 10 uker. Det fungerte helt utmerket for meg med 33 uker etter fødsel og ingen klaget den gang på at det var for få uker med lønnet permisjon. Er sikker på at 32 uker til meg ville fungert bra denne gangen også. Siden da har vi også fått rett til lønnet ammefri i barnets første leveår. Og man kan ta et helt års ulønnet permisjon dersom man ønsker det.

Jeg syns ikke vi har noensomhelst grunn til å klage her i Norge, etter å ha sett mine venninner i USA ha valget mellom å gå tilbake i jobb 6 uker etter fødsel eller miste jobben.
 
Jeg synes man først burde gi far rett til foreldrepenger uavhengig av mors rett.

For det andre synes jeg ikke barnas beste skal gå på bekostning for likestilling.
 
Jeg synes man først burde gi far rett til foreldrepenger uavhengig av mors rett.

For det andre synes jeg ikke barnas beste skal gå på bekostning for likestilling.

Far har jo rett til foreldrepenger selv om mor ikke har opptjent rett. Da blir fedrekvoten omgjort til vanlig foreldreperm, og mødrekvoten bortfaller, men far kan fremdeles ta 40/50 uker permisjon. :)

Eneste tilfellet der far ikke får lønnet perm er hvis mor er hjemmeværende. Og da er det jo strengt tatt ikke behov for at pappa er hjemme i perm. :)
 
Far har jo rett til foreldrepenger selv om mor ikke har opptjent rett. Da blir fedrekvoten omgjort til vanlig foreldreperm, og mødrekvoten bortfaller, men far kan fremdeles ta 40/50 uker permisjon. :)

Eneste tilfellet der far ikke får lønnet perm er hvis mor er hjemmeværende. Og da er det jo strengt tatt ikke behov for at pappa er hjemme i perm. :)

Og mor får i tillegg engangsstønad for å dekke mødrekvoten, så det blir like mange uker totalt. :)
 
Far har jo rett til foreldrepenger selv om mor ikke har opptjent rett. Da blir fedrekvoten omgjort til vanlig foreldreperm, og mødrekvoten bortfaller, men far kan fremdeles ta 40/50 uker permisjon. :)

Eneste tilfellet der far ikke får lønnet perm er hvis mor er hjemmeværende. Og da er det jo strengt tatt ikke behov for at pappa er hjemme i perm. :)

Her var det annerledes da vi var studenter første gang :)
 
Dette passer veldig dårlig for oss! Typisk overformynderi, Ap fortjener å skrumpe inn, håper KrF og Venstre havner under sperregrensa neste gang, for godt!

Noen som vet når det trer i kraft? Bør jo ikke gjelde med «tilbakevirkende kraft» for oss som alt er gravide?
Det er, såvidt jeg vet, ikke bestemt, men er et forslag som kom ut på høring i Stortinget. Det kan, som med mang andre ting, ta litt tid før det avgjøres, og enda litt tid før det eventuelt trer i kraft.
 
Det som hadde vært noe, er jo om far kunne tatt disse ekstra ukene umiddelbart etter fødselen. Det er da mor mest sannsynlig trenger støtte og hjelp, etter svangerskap og fødsel, man skal etablere amming og bli kjent med barnet. Mange mødre utvikler fødselsdepresjon i den første barseltiden, og med far hjemme den første tiden (utover de første 2 ukene), tenker jeg dette kan begrenses. En skritt på veien mot å forebygge psykisk helse.
Drømmer :yuck:
 
Dette passer veldig dårlig for oss! Typisk overformynderi, Ap fortjener å skrumpe inn, håper KrF og Venstre havner under sperregrensa neste gang, for godt!

Noen som vet når det trer i kraft? Bør jo ikke gjelde med «tilbakevirkende kraft» for oss som alt er gravide?


KrF vil faktisk legge 4/5 uker til totalen da ;) de har jo veldig god familiepolitikk :)
 
Back
Topp