Forslag om økt fedrekvote

C-tine

Gift med forumet
Mailykke 2018
Fra bt.no

Venstre kan sikre flertall for Ap-forslag om økt fedrekvote

Førstkommende tirsdag vil Ap fremme forslag om at fedrekvoten økes fra 10 til 14 uker. Venstres sentralstyremedlem Guri Melby sier hun tror partiet vil støtte dette. Dermed får det flertall.

SOLVEIG RUUD
8. okt. 2017 21:34, oppdatert 21:35

Førstkommende tirsdag er det trontaledebatt i Stortinget og første mulighet for representantene etter valget til å fremme konkrete forslag. Ap varsler at partiet blant annet kommer til å fremme forslag om å øke fedrekvoten fra dagens 10 til 14 uker.

– Vi fremmer forslaget fordi vi mener det er riktig. Det er en viktig politisk sak for oss, sier Aps nestleder Hadia Tajik.

– Vi øker ikke den totale permisjonens lengde, men foreslår fire ekstra uker innen den eksisterende rammen på permisjonen, opplyser hun.

Venstre vipper gjerne flertallet
Sp og SV bekrefter at de støtter forslaget. Alt tyder på Venstre vil gjøre det samme. Det bekrefter sentralstyremedlem Guri Melby.

– Det er fint å bruke muligheten til å vippe flertallet i riktig retning i denne saken. Det var en viktig sak for oss i valgkampen og har vært det lenge, sier hun.

Til sammen har de tre rødgrønne partiene og Venstre 87 av Stortingets 169 stemmer og dermed flertall.

– Hvis andre partier er villig til å støtte forslaget, er det bra. Det er en annen parlamentarisk situasjon nå, sier Tajik.


Melby: Forventer at Venstre støtter forslaget
Melby sier hun forventer at partiets stortingsgruppe støtter Aps forslag, som ligger ganske nær opp til Venstres primærstandpunkt.

– Jeg tror det er ganske sikkert at Venstre kommer til å støtte dette, for vi er forpliktet av et program som går inn for en tredeling: altså 15 uker, sier hun og fortsetter:

– Enten fremmer vi eget forslag om noe lignende, eller så støtter vi Aps forslag. Men det må formelt gruppebehandles, sier Venstre-politikeren og sikter til at Venstres stemmegivning på Stortinget må drøftes i den nye stortingsgruppen.

Kompromisset seg frem til ti uker i 2013
Fra 1. juli 2013, kort tid før de rødgrønne mistet makten, økte de fedrekvoten fra 12 til 14 uker. Men i det første budsjettforslaget fra den nye regjeringen til Erna Solberg ble fedrekvoten redusert med fire uker.

Ti ukers fedrekvote var et kompromiss Høyre, Frp, KrF og Venstre forhandlet seg frem til i Nydalen høsten 2013.

Høyre og Frp ville den gang avvikle hele kvoten, KrF ville redusere den til 10 uker, mens Venstre ikke ønsket noen reduksjon.

I forrige periode var Venstre bundet av samarbeidsavtalen og måtte støtte Regjeringens forslag.


– Nå er vi ikke det, sier Guri Melby.

Venstre går lengst av alle: ønsker 15 uker
Ap har foreløpig ikke tatt stilling til eksakt tidspunkt for når 14 ukers fedrekvote skal gjeninnføres. I det forslaget som nå ligger på bordet, vil partiet foreslå å «be Regjeringen legge frem en sak om å øke fedrekvoten til 14 uker ...»

Ap, SV, Sp, og MDG har alle programfestet at de vil utvide fedrekvoten til 14 uker. Venstres vil øke den til 15 uker.

Rødt og KrF vil også utvide fedrekvoten til 14 uker, men begge disse partiene vil samtidig øke hele permisjonslengden: Rødt med tre uker (til 52 uker med full lønn) og KrF med fire uker (til 53 uker med full lønn.)

Etter forrige valg har Høyre snudd og går nå inn for å beholde dagens fedrekvote. En av årsakene til Høyres snuoperasjon, er en nedgang i antall permisjonsdager fedre tar ut. Dermed er det bare Frp som er motstander av fedrekvote.
 
Hva tenker dere om dette? Går dette forslaget gjennom vil det jo gå på bekostning av fellesperioden, og mor sitte igjen med kortere permisjon.
I fht blant annet amming, og de norske anbefalingene rundt amming, synes jeg dette er svært uheldig!
Situasjonen hadde vært en helt annen dersom man økte den totale potten med 4 uker til far...
 
Hva tenker dere om dette? Går dette forslaget gjennom vil det jo gå på bekostning av fellesperioden, og mor sitte igjen med kortere permisjon.
I fht blant annet amming, og de norske anbefalingene rundt amming, synes jeg dette er svært uheldig!
Situasjonen hadde vært en helt annen dersom man økte den totale potten med 4 uker til far...

Enig med deg. Greier ikke helt å se det positive i det, særlig i forhold til amming. Synes det var vanskelig nok med forrige barn og 10 ukers fedrekvote..
Det hadde vært mye bedre om de økte total permisjonslengde tilsvarende.
 
Hva tenker dere om dette? Går dette forslaget gjennom vil det jo gå på bekostning av fellesperioden, og mor sitte igjen med kortere permisjon.
I fht blant annet amming, og de norske anbefalingene rundt amming, synes jeg dette er svært uheldig!
Situasjonen hadde vært en helt annen dersom man økte den totale potten med 4 uker til far...


Synes også det er tullete.. Det er mor som har vært igjennom et svangerskap og som trenger tid for at kroppen skal gå tilbake til normalen, og det er mor som har maten. Dessuten klarer den lille kun å knytte seg til ett menneske i starten. Det er selvfølgelig viktig at far også blir kjent med barnet sitt, men det bør absolutt komme i tillegg..
 
Enig med dere! Og så blir jeg så oppgitt av overformynderiet, hvorfor kan ikke hver familie få anledning til å bestemme selv hva som passer best i deres hverdag....?
 
Er enig med de andre. Det er jo vi som skal føde og amme,og trenger kanskje mer tid å hente oss inn? Man vet jo aldri på forhånd hvordan det blir. Det vil ikke være rettferdig å dele permisjon helt i to,for da får mor den tyngste tiden med ny baby,og når det begynner å gå seg til overtar far.

Jeg er for en større deling med mer til far,men for vår konkrete situasjon betyr det mindre til gradering,og dermed enda mer tid som skal dekkes opp før vi får barnehageplass. Vi skal ha vår i januar/februar,og siden han jobber turnus er det mulighet til gradert uttak og slik spare dager som plusses på. Går forslaget gjennom, må vi nok dekke enda ei uke slik det ser ut.
 
Valgfrihet skal man ikke ha nei!!
Tenk på de fedrene som av ulike grunner ikke ønsker å være hjemme i permisjon i 14 uker?' da forsvinner de 14 ukene helt, istedenfor at mor kunne tatt de automatisk!

Ulike familier, ulike behov! Dette burde man som småbarnsforeldre få lov til å bestemme selv!
 
Enig i at man burde få bestemme selv. Likevel skulle jeg ønske at det ble satt av mer tid til far. Samtidig ser jeg problematikken rundt amming. Vanskelig det her altså! Har kun erfaring med å amme i fem måneder pga diverse problemer, vi ville gjerne men fikk det ikke til. Så om det blir slik neste gang også er jo dette bra. Men mindre tid til mor er problemet her, ikke mer tid til far.
 
Politikerne har jo helt glemt hvem som har født og hvem som har matfatet her.... ja til fire EKSTRA uker til far. Men la felleskvota være.. «mine» uker - de TRENGER jeg selv.
 
Syns det er helt fjernt! Vi er altfor styrt av samfunnet når vi ikke engang får bestemme hvem av foreldrene som skal ta ut permisjon selv...
 
Det er så sykt irriterende at det bare tenkes økonomisk oppi slike valg. Dette burde ikke vært en stortingssak engang! Dette burde foreldrene få full råderett over selv. Jeg håper at forslaget blir stemt nedenom og hjem!
 
Blir så forbanna[emoji35] må da vel være opp til hver enkelt familie dette hvordan man velger å løse dette. Et jo mor som har gått 9mnd gravid å tross alt er matfate[emoji35] valgfrihet... neidaaa.. hva med de situasjonene der far er selstendig næringsdrivende? Men med blå regjering er det ikke sikkert dette trår i kraft.
 
Synes også dette er et tullete forslag! Skjønner hensikten at man vil at far skal ta mer ansvar og ha mer av den tidlige omsorgen for barnet, men mener fortsatt det må være opp til hver familie hvordan man ønsker å løse permisjonen. Det er ikke alle det passer like bra for at far må ta ut så mye, og i hvert fall ikke av felleskvoten. Da fikk de heller legge til noen uker, så får de ukene heller falle bort dersom far ikke har mulighet til å ta fri fra jobb. Det kan ofte være mer praktisk at mor tar ut mer av fellesperioden bl.a. som flere nevner på grunn av amming. Slik jeg har forstått det, så kan mor få fri noen timer fra jobb på dagen for å amme barnet. Men det fungerer jo ikke praksis når vi bor halvannen times reisevei unna jobben min!

Jeg vet at mannen min ønsker og gleder seg til å være hjemme med barnet, og han kommer til å bruke sin kvote og kanskje også litt av felleskvoten. Men det er ikke alle som ønsker eller kan gjøre det slik.
Så jeg vil beholde fellesperioden slik den er! Men det er min mening, og det er tydeligvis politikerne som får bestemme over hvordan vi skal ta hånd om barna våre!
 
Blir en veldig kjekk permisjon for far når han må reise til mor sin jobb for amming i løpet av dagen....
Det må være barnløse eller gamle som har funnet på dette forslaget!!! Det kommer til å bli protester visst det blir vedtatt!
 
Det jeg syntes er mest spesielt er at far strengt tatt får rett til flere uker enn mor. Mor må jo også ta 3 av ukene FØR fødsel... (jeg "mistet" 3 uker perm sist da lille kom nesten 3 uker før termindato).
 
Hva tenker dere om dette? Går dette forslaget gjennom vil det jo gå på bekostning av fellesperioden, og mor sitte igjen med kortere permisjon.
I fht blant annet amming, og de norske anbefalingene rundt amming, synes jeg dette er svært uheldig!
Situasjonen hadde vært en helt annen dersom man økte den totale potten med 4 uker til far...


Synes det er helt greit jeg faktisk... For mange fedre møter motgang på sin arbeidsplass om de ytrer at de har lyst til å ta ut større del enn de må...
 
Synes det er helt greit jeg faktisk... For mange fedre møter motgang på sin arbeidsplass om de ytrer at de har lyst til å ta ut større del enn de må...
Sniker fra april. Det er det faktisk mange mødre som gjør og, eller fordi de får barn i det hele tatt.

Er veldig enig med den over her ang at far faktisk får krav på flere uker enn mor. Helt høl i hodet. De medisinske ukene til mor burde etter min mening være utenom de andre ukene, for 9 av mors uker er jo nå låst til før og etter fødsel og som nevnt over så mister man 3 av dem om ungen kommer 3 uker før termin.

Og det første de egentlig bør ta tak i er vel at far opparbeider seg krav på foreldrepenger uavhengig av om mor har det.
 
Hvis far skal få flere uker, er jeg tilhenger av at de blir lagt til i totalpotten. Vi fikk et sykt barn som var avhengig av meg og amming også etter medisinering. Så mye som jeg ammet dag og natt mot slutten av fellesperioden og i den ulønna delen av min permisjon var ekstremt. For ikke snakke om at kroppen trenger å hente seg inn. Kroppen bruker faktisk 9 mnd på å bygge en baby...
 
Back
Topp