Forskning og kolikk.

Mammasol*

Elsker forumet
Da jeg var gravid for første gang så kom jeg over en artikkel om gravide og brusdrikking.
Der sa de det at det var høyere sansynlighet for å få barn med kolikk ved at mor drakk brus siste delen av svangerskapet.
Dette gjorde at jeg i alle mine har sluttet å drikke brus de siste 3 månedene.
Å jeg har så langt sluppet unne noe tull el plager for den lille.
Er det noen flere som har kommet over artikler om hva vi burde unngå å få i oss nå?

Jeg er super glad i jordbær. Men det kan jeg jo ikke spise nå.....
Er det noe dere andre også unngår å spise nå?

Brus hadde ongen effekt på storesøs i forrige svangerskap. Null kolikk.

Hvorfor kan du ikke spise jordbær?

Hos oss så har de som har spist mye jordbær i svangerskapet fått barn med allergi å da spes mot jordbær.
Har hytte i verdens beste jordbæreng vi.... Ikke bra..
Om det er slik el om det er helt tilfeldig det vet jeg ikke..
Men vi kan glatt spise 1-2 kurver hver hver dag..
Har sikkert noe med inntaks mengden å gjøre men er bare det at jeg klarer ikke å slutte når jeg har smakt litt..

Jeg har ikke "forsket" så mye på dette, men har hørt et sted at nesten de fleste som har fått kolikk, har blitt tatt med keisersnitt.. men ikke at de fleste som har blitt tatt med keisersnitt får det.. hvis noen skjønner hva jeg mener:p noen forskere mener at det har noe å si med at babyene ikke blir født naturlig, og da ikke går gjennom den samme prossesen som de egentlig skal gjennom.. (men som sagt, dette har jeg hørt..og ikke forsket på selv)

Jeg har drukket brus/iste gjennom nesten hele mitt forrige svskap (uten sukker) og ingen av ungene mine har hatt kolikk.. har også spist jordbær ofte:eek: meeeen 0 allergi hos snuppene:D

★sender fra pipe-gjøken★

Kanskje det kun henger sammen med flaks og uflaks da..
Men jeg har da sikkert godt av å styre litt unna uansett.. :)

Kanskje det kun henger sammen med flaks og uflaks da..
Men jeg har da sikkert godt av å styre litt unna uansett.. :)

Tror nok det er mer sånn ja.. for hva kolikk virkelig kommer av, vet man jo ikke 100%..ellers hadde man evt fått beskjed hva man må gjøre/ikke gjøre ;)

★sender fra pipe-gjøken★

Å ikke spise jordbær er vel en regel under amming, ikke i svangerskapet?

Sendt fra mobilen.

Jeg har ikke hørt noe om det, tror kanskje heller det handler om gener/flaks enn hva man spiser.. Men å la være å drikke brus er jo uansett ikke dumt da :P Jeg drikker ikke brus og har ikke hatt kolikkbarn, men aner jo ikke om det er noen sammenhgeng. Jordbær ville jeg spist, du kan spise det når du ammer også, så fremt det ikke er mye allergi mot det i familien og babyen ikke reagerer (når du ammer) :) Jeg har hatt babyer på 2-3 og 3-4 mnd i jordbærsesongen før og har spist, men ikke bøttevis, men noen her og noen der. Samme med reker osv :)

Har inne hørt nå om kolikk;p men fikk selv kolikkonge sist!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Å ikke spise jordbær er vel en regel under amming, ikke i svangerskapet?

Sendt fra mobilen.

Jeg har kanskje hørt om det med amming ja.. og vet at man skal være forsiktig med å gi det til barn under 1 år..for det kan gi kløe og irritert hud, men jeg har ikke merket noe på mine døtre:D

Og husker jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg fikk nr 1, at jeg burde være forsiktig med sjokolade og nøtter så lenge jeg ammet, for det ga ofte mageknip ;)

★sender fra pipe-gjøken★

dette har jeg spurt om før her inne om brus har noe å si for om du får kolikkunge, men ingen som trodde brus hadde noe å si for om du får kolikkunge el ikke. så da drakk jeg brus som jeg pleier jeg hehe.

men nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å drikke brus noe mere.
jeg drakk iste under svangerskapet med elsdte jenta mi men styrte unna visse ting,hun var kjempe rolig da hun kom til.
da jeg gikk med gutten min drakk jeg alt mulig ,han var urolig fra dag 1 og i 3-4 mnd

under dette svangerskapet har jeg drukke en del brus ,håper ikke dette fører til kolikkbarn:(

jeg venter barn mellom 1-11 oktober, fra i dag er det full stopp med brus for min del......

Jeg tror ikke det er brusen det står på altså :P Men alt med måte selvfølgelig :) Kolikk kommer jo av at magen er umoden og lager dermed med luft og som igjen fører til knip. Barna våre reagerer ulikt på ulike matvarer, noen får knip av egg, melk, løk, kål, frukt, sitrus ++ det er jo et hav av ting :) Vår lille hadde enorme mageknip allerede dagen etter vi kom hjem fra sykehuset! Men hos oss var det morsmelksallergi, så vi måtte fort finne oppskrift på sukkervann kan du si :P Etter start med spesiell kost, hadde vi en superrolig liten sak :)

Jeg drikker ikke brus, men jeg drikker nesten aldri brus uansett, har ikke unngått det mtp kolikkbarn :) Det er mer snakk om å ikke få i meg så mye sukker. Vet om folk som ammer som holder seg unna brus, men vet ikke om det har med kolikk å gjøre. Har skjønt det som at hvis en spiser ting en får luft i magen av (erter, kål ol) så bør en se det an når en ammer, om baby reagerer på det.
At en ikke skal spise jordbær når en ammer er vel noe de sa på 80- og 90-tallet, har skjønt det som at de har gått bort fra det nå. De trodde babyen kunne få allergi av at mor spiste det. Jeg spiser i hvert fall masse masse av all slags frukt og bær nå, reker også :) Og kommer til å gjøre det under ammingen og :)

dette har jeg spurt om før her inne om brus har noe å si for om du får kolikkunge, men ingen som trodde brus hadde noe å si for om du får kolikkunge el ikke. så da drakk jeg brus som jeg pleier jeg hehe.

men nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å drikke brus noe mere.
jeg drakk iste under svangerskapet med elsdte jenta mi men styrte unna visse ting,hun var kjempe rolig da hun kom til.
da jeg gikk med gutten min drakk jeg alt mulig ,han var urolig fra dag 1 og i 3-4 mnd

under dette svangerskapet har jeg drukke en del brus ,håper ikke dette fører til kolikkbarn:(

jeg venter barn mellom 1-11 oktober, fra i dag er det full stopp med brus for min del......

Hos meg har det vært helt omvendt :P

Drakk omtrent aldri noe annet enn vann og appelsinjuice med nr 1, og hun var en mer urolig type, ikke av smerter men sov dårlig om natten å sånt..
Med nr 2, så drakk jeg brus, iste, juice +++ gjennom hele svskapet, spiste også en del sjokolade og søtt :P og hun var rolig fra dag 1 ;) som for eks. i 5 timer i strekk fra første natt :D og det økte jo bare etter hvor større hun ble :)

Så har mer tro på at det kan være noe i morsmelken.. for der VET jeg at dem kan reagere på ting, eller bare rett og slett personligheten til barnet ;):)

ja da er d vel bare å se da om jeg får ei rolig snelle etter hvert;)

jeg har spist mye søtt under dette svangerskapet har ik klart å holde meg unna......hehe

Back
Topp