Forskning.no - Droppe fullamming i 6 mnd?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

<-- Interessant lesning. Tydeligvis ulike meninger rundt dette. Har selv vært veldig for fullamming så lenge som mulig, men det er jo et poeng det de skriver at det er viktig spesielt for infekjoner osv i u-land. Men kanskje ikke såå viktig her?

Husker da vi var i Afrika på utveksling også, stusset jeg over at de anbefalte alle mødre å amme der til tross for HIV/AIDS hos mor, som jo kan videreføres i morsmelken. Dette var helt i henhold til WHOs retningslinjer. Men det var fordi hvis de IKKE ammet - så var sjansen så stor for at barnet døde av underernæring, at det var bedre å risikere HIV-smitten til de små, enn at de døde uansett.

Så er jo en del verdensdekkende anbefalinger som man nok kan gjøre seg noen tanker om hvorfor er laget.
Sier ikke at jeg hverken er enig eller uenig i studien over, men et viktig og interessant tankekors :)

Veldig kjekt med amming mtp sykdommer som forkjølelse osv som kan være veldig hardt for spedbarn. Jeg hadde f.eks. en kjempeforkjølelse med påfølgende halsbyll og baby ble ikke smittet fordi jeg ammet :)

Veldig kjekt med amming mtp sykdommer som forkjølelse osv som kan være veldig hardt for spedbarn. Jeg hadde f.eks. en kjempeforkjølelse med påfølgende halsbyll og baby ble ikke smittet fordi jeg ammet :)
Helt klart. :) Så er det jo den balansegangen. Om barnet kunne sluppet å blitt smittet likevel dersom du ikke fullammet - men ammet. Går jo ikke på at man ikke skal amme, men at de kan få litt ved siden av :)

Ser det med de B12-funnene som et resultat av fullamming som de tar for seg i artikkelen er jo ikke helt heldig det heller. Men sen motorisk utvikling, forstoppelse, gulping m.m.

Bare tenker høyt her altså :) Har aldri ammet i mitt liv, så. :)

Jeg har aldri ammet, men de to eldste startet med grøt fra 4 mnd alder. Han minste ville ikke ha noe annet enn melk frem til han var 6 mnd, og først da minimale mengder av noe annet.

Nå stiller det seg litt annerledes da, ettersom at mine bare har fått mme :)

Jeg ammer og ammer med mine barn. Som regel har jeg begynt med smaksprøver fra 6 mnd, vurderer å starte med smaksprøver litt tidligere men må se babyen ann, mine har aldri vært lette å få til å spise.

Back
Topp