Forskjellsbehandling i tildeling av barnehageplass?

Monsim

Forelsket i forumet
Merker jeg blir litt irritert når jeg ser på FB at ei som fikk baby 2 uker før meg, har fått beskjed om at hun har fått barnehageplass. Da jeg ringte kommunen før jeg søkte så fikk jeg beskjed om at jeg ville få avslag nå uansett siden lille var født i november, hvis vi i det hele tatt fikk tilbud om plass dså skjedde det først den måneden han skulle begynne eller senere. Hvorfor er det forskjell på at noen får svar nå mens andre må vente i 10 måneder? Det står jo 150 barn på venteliste i kommunen som nå er over 1 år, hvordan kan de da tildele plass til en på 4 måneder så langt frem i tid? Er det hver enkelt barnehage som bestemmer? Arg!!!

Irriterer meg også.. Vet om en som har baby som er født omtrent likt som min som har fått plass, mens min står på venteliste.. Og jeg er alenemor så føler jeg trenger den plassen veldig :( Da jeg må begynne på skolen til høsten igjen.. Men, vet jo ikke grunnen til hvorfor ho andre har fått plass. Kan hende det fordi ho er nøkkelpersonell som de trenger eller noe.

Det er desverre sånn at private barnehager selv velger de som skal få plass. Vi fikk plass i en annen kommune bare på grunn av at styreren syns det er trist at vi ikke har krav på plass i vår egen kommune.

Lillejenta her har fått 100 % plass fra høsten. Vi kan bare begynne når det passer oss. Men her i kommunen vi bor i har politikere bestemt at alle barn skal få barnehageplass uansett når de er født på året. Det er med andre ord full barnehagedekning. Jeg føler meg så heldig som ikke trenger å tenke på det. Men føler veldig med dere som ikke har fått plass. Mitt råd er å henge i telefonen til kommunen og ikke gi dere! Men det er urettferdig! Jeg er helt sikker på at noen av dere kunne trenge plassen før meg, ja!

Vi har søkt plass i den samme bhg som snuppa går i og håper på at vi får plass med tanke på at de setter søsken høyere enn de som ikke har det. Men da jeg pratet med styreren igår så kunne hun fortelle at det var ei mor som hadde fått jobb i den banken som eier bhg (privat bhg), å da går den ungen automatisk før oss....å det er litt kjipt å tenke på, men slik er reglene så da må vi bare vente tålmodig på svar i slutten av mnd...

Kan de virkelig bare velge og vrake sånn? Fy søren, så urettferdig...

Selv håper vi selvfølgelig på plass fra høsten vi også, selv om ønsket er sterkest om plass først fra januar. Men kan ikke ta sjansen på å kun søke plass fra nyttår, så da får vi heller betale for en plass vi ikke skal bruke før tidligst midten av november... hvis vi i det hele tatt får plass da...

Back
Topp