Forskjeller fra 1 til 2 svangerskap

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Dere som er flergangsfødende, merker dere store forskjeller på graviditeten? Jeg er gravid for 2 gang, og merker litt forskjeller samtidig som mye er likt. Jeg føler meg tyngre i kroppen selv om jeg ikke har lagt på meg mer enn sist, jeg føler meg rett og slett tung, og ting er mer ork nå enn sist. Jeg er også mer plaget med bekkenet, og har mye større mage. Hva med dere?

Dere som er flergangsfødende, merker dere store forskjeller på graviditeten? Jeg er gravid for 2 gang, og merker litt forskjeller samtidig som mye er likt. Jeg føler meg tyngre i kroppen selv om jeg ikke har lagt på meg mer enn sist, jeg føler meg rett og slett tung, og ting er mer ork nå enn sist. Jeg er også mer plaget med bekkenet, og har mye større mage. Hva med dere?
Jeg har det mye på samme måte som deg. Første gang så merket jeg knapt at jeg var gravid, nå er jeg mye mer trøtt og føler som du sier tyngre i kroppen. Jeg var også litt kvalm i 2-3 uker, noe jeg ikke var sist. Jeg har også motsatt kjønn, kanskje det er en grunn? Uansett, ikke så veldig annerledes altså :-)

Hm. Nå er jeg gravid med tredjemann, da, men jeg synes mine svangerskap har vært/er veldig like.

Svangerskap nr. 2 var nok likevel det tyngste, på mange måter, både fordi jeg fikk voldsomme bekkenplager veldig tidlig den gangen (krykker fra uke 19, eller noe...de kom veldig tett, de to første barna) og fordi det nok var en overgang for meg å være gravid som småbarnsmor, sammenlignet med som "kun meg". Det ER mer slitsomt å gå gravid når man har barn og tonnevis med forpliktelser og gjøremål fra før.

Denne gangen hadde jeg nok muligens forberedt meg på "tungt", -og så føles det plutselig lettere enn forventet ;) Nå har det jo gått noen år siden sist, og kroppen har nok fått "hentet seg inn" i litt større grad enn sist. (Mellom de to første er det kun 17 mnd., nå blir det 6 år mellom babyen og nest yngste ;) )

Den største forskjellen er kanskje at magen kommer tidligere og tidligere for hver gang ;)

Veldig stor forskjell fra første til andre svangerskap - heldigvis!
Første gang spydde jeg som et uvær fra uke 5 til uke 20. Var bra til uke 25, så var det på'n igjen resten av svangerskapet... Hadde veldig lavt blodtrykk så kroppen var som en udugelig geleklump, jeg lå på sofaen hele tiden og spiste konstant for å kontrollere kvalmen. Gikk derfor opp en del i vekt. Gikk også på 2 postafen daglig til uke 20 og ble ekstra trøtt av de. Hadde også voldsomme vaginale blødinger, våknet 3 ganger i første termin i en dam med blod (en gang hadde det trukket gjennom 4 laken og en overmadrass...). Full panikk, trodde jeg hadde mistet hver gang, men alt var fint med lille nurk. Denne gangen spydde jeg fra uke 9 til uke 14, men langt ifra så heftig som sist, vært mye mer oppegående, kun 1 postafen om dagen til uke 14, ikke måttet spise desperat for å kontrollere det. Spist heller lite så gikk ned i vekt først, så totalt opp kun 2 kg (uke 19+4). Og fikk mye senere mage. Har denne gangen normalt blodtrykk og føler meg nå nesten helt normal energimessig - så herlig! Vet ikke om det er blodtrykket som utgjør den store forskjellen? Forrige gang var også IVF, mens dette var naturlig. Eller kanskje det er gutt denne gangen? (får vite neste uken :-) ) Uansett, håper formen holder seg, er deilig å ikke være så slått ut som sist. Har sykt mye på jobb frem til 1.mai, ei snupp på 10 mnd'er, hus som skal renoveres og 2 hunder å ta vare på. Så passer godt å være oppegående :-)

Veldig stor forskjell fra første til andre svangerskap - heldigvis!
Første gang spydde jeg som et uvær fra uke 5 til uke 20. Var bra til uke 25, så var det på'n igjen resten av svangerskapet... Hadde veldig lavt blodtrykk så kroppen var som en udugelig geleklump, jeg lå på sofaen hele tiden og spiste konstant for å kontrollere kvalmen. Gikk derfor opp en del i vekt. Gikk også på 2 postafen daglig til uke 20 og ble ekstra trøtt av de. Hadde også voldsomme vaginale blødinger, våknet 3 ganger i første termin i en dam med blod (en gang hadde det trukket gjennom 4 laken og en overmadrass...). Full panikk, trodde jeg hadde mistet hver gang, men alt var fint med lille nurk. Denne gangen spydde jeg fra uke 9 til uke 14, men langt ifra så heftig som sist, vært mye mer oppegående, kun 1 postafen om dagen til uke 14, ikke måttet spise desperat for å kontrollere det. Spist heller lite så gikk ned i vekt først, så totalt opp kun 2 kg (uke 19+4). Og fikk mye senere mage. Har denne gangen normalt blodtrykk og føler meg nå nesten helt normal energimessig - så herlig! Vet ikke om det er blodtrykket som utgjør den store forskjellen? Forrige gang var også IVF, mens dette var naturlig. Eller kanskje det er gutt denne gangen? (får vite neste uken :-) ) Uansett, håper formen holder seg, er deilig å ikke være så slått ut som sist. Har sykt mye på jobb frem til 1.mai, ei snupp på 10 mnd'er, hus som skal renoveres og 2 hunder å ta vare på. Så passer godt å være oppegående :-)
Bra forskjellene var til det bedre da! Guriland for et tøfft svangerskap du må ha hatt ved forrige.. Tror ikke jeg skal syte kanskje ..

Helt likt som deg :) jeg veier mindre nå en på samme tid sist graviditet. Har noen andre plager en sist men mange av de samme også. Merker det og mye i bekkenet nå :/ sist var det bare vondt i ryggen.

Veldig forskjell på det at jeg har myye mindre vondt nå!! kjenner ingenting til bekkenet og det er deilig :D
Har større mage nå da, og det plager meg.. Gått opp like mye i vekt denne gangen som sist på denne tiden, men veide mindre den dagen jeg ble gravid nå ;)
Føler meg veldig tungpustet og har en mye tyngre jobb nå så det merkes jo da, men er veldigveldig fornøyd med dette svangerskapet!

Her har svangerskapene vært nokså like :) Kvalme fra uke 6-14 sist, 7-15 denne gangen. Bekkenplagene begynte i uke 14-15 begge gangene, og sitter mest i halebeinet egentlig. Kjenner mye mer spark denne gangen kanskje... Og så er litt annerledes å gå gravid, og ha små barn synes jeg. Men føler meg lett i kroppen og i god form denne gangen også;)) var mest slitsomt når jeg slet med kvalme. Jeg har slitt med blødninger denne gangen da, styrtblødninger fra uke 11-15, mot at jeg ikke blødde en dråpe sist... men nå etter blødningene stoppet, så er nok svangerskapene ganske så like:)

I første svangerskap var jeg litt uvel (men ikke direkte kvalm, og ingen oppkast) og trøtt i uke 8-9, og ellers ingen andre plager enn litt vondt i halebeinet de siste ukene før jeg gikk ut i permisjon når det ble mye gåing og ståing på jobb (sykepleier). Mistet lysten på kaffe og søtsaker rundt uke 5-6, men lysten kom tilbake rundt uke 25.

Denne gangen var jeg ekstremt trøtt, hadde konstant hodepine og var kvalm dagen lang (men ingen oppkast) fra uke 5 til ca. 11-12. Kjente det mye tidligere i halebeinet denne gangen, og det er mindre som skal til før det er ubehagelig/vondt. Mistet også denne gangen lyst på kaffe og søtsaker i uke 5, men ca. i uke 17 kom lysten tilbake. Magen synes mye fortere denne gangen, og jeg blir nok fortere trøtt og sliten, men det tror jeg kommer av at vi har ei jente på 1,5 år som skal ha oppmerksomhet og det blir mindre tid til hvile.

I første svangerskap var jeg i kjempeform. Var i full aktivitet til den dagen jeg fødte. Denne gangen er jet fysisk og psykisk dårligere. Alt er tungt, smerter og jeg er ikke som jeg var med førstemann. Forskjell på kjønn her og, men vet ikke om det har noe å si :-)

Back
Topp