x1xPrinsesseMayahMin
Glad i forumet
Hva er det som egentlig er forskjellen på alle de bæresjalene? Er så mange ulike navn, skjønner ingen ting jeg. Er det ikke et fryktelig styr å få på seg?? Syns det virker så tungvint..klarer man det alene? [8D]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: *Stella*
Det er ikke veldig tungvindt, og ja, du klarer det alene. Øv deg gjerne hjemme et par ganger først (med bildeinstruksjoner forran deg om du lurer...), så slipper du å stå og klø deg litt i hodet mens forbipasserende vil hjelpe til, og bare gjør det vanskelig for deg...
Så til det første du spørr om:
Hovedforskjellen er mellom vevde sjal og elastiske sjal.
Et elastisk sjal knytter du på deg først, så er det litt elastikk i det, så du putter inn babyen etterpå. Tenk som ei stram t-skjorte, du klarer likevel trekke den ut og stappe noe under om du vil. Slik gjør du med elastisk sjal. Gjør at du slipper å knytte opp og ned hver gang babyen skal ut. Men grunnet elastikken er det grense for hvor lenge du kan bruke det (tenk igjen t-skjorta, det går greit å legge en sokk på magen, men legger du ei bok der vil belastninga på stoffet bli så stort at det ikke holder) Når ungen blir for tung vil det "strekke og gli".
Vevde sjal er ikke elastiske, det sterkker seg ikke, og kan brukes så lenge du klarer å bære ungen, om den er 3, 4 5 eller 6 år for den del (men de færreste bærer skolebarn da altså, annet enn bare for å vise at det går...) Det kan også brukes til nyfødt, og etter å ha prøvd det syntes jeg egentlig det var vel så greit, men de fleste nybegynnere velger elastisk til nyfødt, siden man tar ungen mye opp og ned. (Visstnok... jeg tok ham nesten aldri ut av sjalet uten også å ta av meg sjalet.... vet ikke hvorfor alle andre sier det er annerledes, kanskje jeg var rar?)
Innen hver av disse kategoriene finnes det mange merker. Men det er mer sånn som med biler. Volvo og ford er begge to biler, men de er litt forskjellige... Litt smak og behag. Noen sjal er tykkere, som gjør dem litt varmere, greit på vinteren. Det finnes sjal med ull i, godt til vinterbæring ute. Andre sjal er tynnere, godt for sommerbæring. Noen med hamp, skal være svalere enn ren bomull. Og så kommer de i ulike farger og mønstre og slikt, det er mest smak og behag. Noen synes et sjal er "stødigere", eller "lettere å knytte", mens andre har en annen favoritt (og tidvis kan det i innbarka bæremiljø gå litt "mote" i "merkenavn"...)