Forskjell på osteopat, kiropraktor osv.

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Er det noen som klarer å gi en enkel forklaring på hva som er forskjellen på osteopat, kiropraktor, manuellterapeut, fysioterapeut og naprapat? Har forsøkt å lese meg opp, men ser bare at alle jobber med muskler og skjelett :confused:

Tror lille har vondt i kroppen (liker ikke å ligge på ryggen, misfornøyd i bilsetet, føles stiv i kroppen), men vet ikke hva det kan være eller hvilke av disse faggruppene jeg bør kontakte for undersøkelse.
 
Hvis du kontakter helsestasjonen kan du få time hos fysioterapeut, men det er dessverre eneste jeg kjenner til. Den timer er i så fall gratis. De andre du nevner tror jeg du må oppsøke privat. Du kan også nevne sånt for fastlegen. Hvor gammel er barnet? God bedring til lille!
 
Hvis du kontakter helsestasjonen kan du få time hos fysioterapeut, men det er dessverre eneste jeg kjenner til. Den timer er i så fall gratis. De andre du nevner tror jeg du må oppsøke privat. Du kan også nevne sånt for fastlegen. Hvor gammel er barnet? God bedring til lille!
Takk :Heartred Han er 8 uker. Har selv litt dårlig erfaring med fysioterapeut, så lurte derfor på å gå til noen andre. Vet bare ikke hva forskjellen på de er :hilarious:
 
Er det noen som klarer å gi en enkel forklaring på hva som er forskjellen på osteopat, kiropraktor, manuellterapeut, fysioterapeut og naprapat? Har forsøkt å lese meg opp, men ser bare at alle jobber med muskler og skjelett :confused:

Tror lille har vondt i kroppen (liker ikke å ligge på ryggen, misfornøyd i bilsetet, føles stiv i kroppen), men vet ikke hva det kan være eller hvilke av disse faggruppene jeg bør kontakte for undersøkelse.

Jeg ville valgt en manuellterapeut med utdanning på barn. En manuellterapeut er offentlig godkjent og er enkelt forklart en fysioterapeut med ekstrautdanning. De har anledning til å henvise til røntgen osv.
Manuellterapeuter er vel de med lengst utdanning på muskler og ledd. (6 år)

Osteopat og naprapat er vel fortsatt ikke en beskyttet yrkestittel i Norge, dvs du trenger ikke utdanning for å kalle deg det. Mulig det blir det etterhvert, men nå er det ansett som alternativ behandling.
 
Har hatt veldig god nytte av både manuellterapi og kiropraktor. Vet også om mange som har hatt god nytte av osteopat. Nøyaktig hva forskjellen mellom osteopat og kiropraktor er vet jeg ikke, men det viktigste er at de har videreutdanning innen barn. Har de det er du garantert i trygge hender :) fysioterapi er nok ikke helt den rette behandlingen for babyer som har låsninger osv. Da ville jeg valgt kiropraktor :)
 
Jeg ville valgt en manuellterapeut med utdanning på barn. En manuellterapeut er offentlig godkjent og er enkelt forklart en fysioterapeut med ekstrautdanning. De har anledning til å henvise til røntgen osv.
Manuellterapeuter er vel de med lengst utdanning på muskler og ledd. (6 år)

Osteopat og naprapat er vel fortsatt ikke en beskyttet yrkestittel i Norge, dvs du trenger ikke utdanning for å kalle deg det. Mulig det blir det etterhvert, men nå er det ansett som alternativ behandling.


Osteopat, naprapat og kiropraktor er nå alle regnet som autorisert helsepersonell :) dette skjedde ganske nylig, et år eller halvannet siden
 
Er det noen som klarer å gi en enkel forklaring på hva som er forskjellen på osteopat, kiropraktor, manuellterapeut, fysioterapeut og naprapat? Har forsøkt å lese meg opp, men ser bare at alle jobber med muskler og skjelett :confused:

Tror lille har vondt i kroppen (liker ikke å ligge på ryggen, misfornøyd i bilsetet, føles stiv i kroppen), men vet ikke hva det kan være eller hvilke av disse faggruppene jeg bør kontakte for undersøkelse.
https://www.vertikalhelse.no/privat/helsemagasinet/knekk-og-kna-men-hvem-gjor-hva
Jeg ville gått til noen med ekstra fokus på barn og gjerne noen som noen i nærheten hadde god erfaring med, litt uavhengig hvilken type behandling…
 
Osteopat, naprapat og kiropraktor er nå alle regnet som autorisert helsepersonell :) dette skjedde ganske nylig, et år eller halvannet siden
Kiropraktor har vel vært autorisert en stund.

Jeg tror ikke at osteopat og naprapat er blitt autorisert enda, mulig jeg tar feil men mener det kun nylig var til høring på Stortinget.
Det er først ved autorisasjon at det også blir en beskyttet yrkestittel, så om man skal bruke de nå bør man undersøke litt selv på forhånd hvilken bakgrunn behandleren har.
 
Kiropraktor har vel vært autorisert en stund.

Jeg tror ikke at osteopat og naprapat er blitt autorisert enda, mulig jeg tar feil men mener det kun nylig var til høring på Stortinget.
Det er først ved autorisasjon at det også blir en beskyttet yrkestittel, så om man skal bruke de nå bør man undersøke litt selv på forhånd hvilken bakgrunn behandleren har.


Det er vedtatt og gjelder både osteopat og naprapat :D men mulig at det grunnet arbeid med diverse byråkrati, lovendring osv ikke er fullt tredd i kraft enda
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/12/31/osteopater-gis-autorisasjon-som-helsepersonell/
 
Det er vedtatt og gjelder både osteopat og naprapat :D men mulig at det grunnet arbeid med diverse byråkrati, lovendring osv ikke er fullt tredd i kraft enda
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/12/31/osteopater-gis-autorisasjon-som-helsepersonell/
Jeg kjenner ikke til siden Dagens medisin ...
Virker useriøst, for hvorfor skulle regjeringen ha høring om dette i år, om det ble vedtatt i fjor? Det høres rart ut

https://www.regjeringen.no/no/dokum...-paramedisinere/id2841923/?expand=horingsbrev


Men jeg er ikke helt 100% oppdatert på dette. Jeg mener da det er veldig bra om de blir autorisert. Jeg bare tror ikke det er helt klart enda.
 
Vi brukte osteopat som var utdannet manuellterapeut i tillegg. En osteopat ser helheten i hele kroppen, fokuserer på alt :) vi hadde super effekt allerede underveis i første time! Var skjelvinger som avtok asap, utrolig å se det umiddelbart. Fysio på babyer har jeg ok-middels erfaringer med, men de ser ikke helt helheten slik som en osteopat.
 
Fysioterapeuter driver med utredning og behandling av plager i muskel- og skjelett. Starten på yrket var at leger trengte hjelpere i opptrening av sine pasienter og yrket springer ut fra skolemedisin.

Manuellterapeuter er fysioterapeuter med videreutdanning/spesialisering og de bruker flere teknikker som kan ligne på de f eks kiropraktorer benytter.

Osteopati er alternativ medisin med begrenset dokumenterbar effekt. Fra 2020 får osteopater autorisasjon som helsepersonell etter å ha fullført fire års utdanning.

Naprapati er alternativ medisin med begrenset dokumenterbar effekt (mangler kilder til oppsummeringsstudier/metastudier på effekt).
Naprapater kan ifra 2020 få godkjenning som helsepersonell i Norge.

Kiropraktikk er alternativ medisin med begrenset dokumentasjon på effekt. Manipulasjon og håndgrep («knekking») er sentralt.
Større metastudier kan indisere at det kan ha effekt på lave rysggsmerter hos voksne, men det er ikke dokumentert at det har bedre effekt enn tradisjonell medisin og fysioterapi. Kiropraktikk til spedbarn har ikke dokumentert effekt.
Kiropraktikk kan ha en del farlige bivirkninger som skiveprolaps og hjerneslag ved kraftige manipuleringer.
Kiropraktorer er autorisert helsepersonell i Norge og har 5-årig utdanning.

Det er egentlig ganske vrient å skille naprapati og kiropraktikk fra hverandre på en veldig god måte,- de er ganske like. Naprapter er kanskje noe mer fokusert på bløtdeler/muskler. Det at de er så like men to forskjellige lange utdanninger tenker jeg at ikke trenger være noe særlig positivt.
Osteopater virkersom de i større grad vektlegger psykososiale forhold og «hele bildet» i sin utredning.
 
Jeg kjenner ikke til siden Dagens medisin ...
Virker useriøst, for hvorfor skulle regjeringen ha høring om dette i år, om det ble vedtatt i fjor? Det høres rart ut

https://www.regjeringen.no/no/dokum...-paramedisinere/id2841923/?expand=horingsbrev


Men jeg er ikke helt 100% oppdatert på dette. Jeg mener da det er veldig bra om de blir autorisert. Jeg bare tror ikke det er helt klart enda.

dagens medisin er et fagblad for helsepersonell og er høyst seriøse.
 
Back
Topp