Forskjell på kunne og rie?

Lisbeth_Alvilde

Blir kjent med forumet
Er sikkert dumt spørsmål, men jeg lurer faktisk
Jeg har en høy smerteterskel, og er derfor redd for å ikke vite eller kjenne til forskjellen på dette.
Leser, og hører at folk sier:
-du vet når det er rie…!

kan noen andregangsfødende (eller flere…) prøve å beskrive for meg?
 
3e gangs her. Kynnere for meg er bare magen som blir stram kan være ubehagelig og litt vondt, men ikke veldig.
En rie da kjenner jeg det tar godt tak i ryggen. Syntes det er litt vanskelig å forklare følelsen, men det tar mer tak i hele kroppen en bare magen.
 
For min del så kan modningsrier være milde i smerte, mens skikkelig rier så må jeg puste meg gjennom og kan ikke snakke mens det står på. Hele magen strammer seg såklart. En kynner gjør for meg ikke vondt bare ubehagelig at magen blir stram.

Men dette kan oppleves så ulikt, så dersom du er i tvil så kan du godt ringe til føden. Er noen få hvor livmorhalsen åpnes masse uten at kroppen gir smertesignaler for det. Akkurat det tror jeg ikke har noe med smerteterskelen å gjøre.
 
3e gangs her. Kynnere for meg er bare magen som blir stram kan være ubehagelig og litt vondt, men ikke veldig.
En rie da kjenner jeg det tar godt tak i ryggen. Syntes det er litt vanskelig å forklare følelsen, men det tar mer tak i hele kroppen en bare magen.
Kjenner at hele magen ‘kramper’ seg, og må bare puste. Ringte opp til føden sist jeg var usikker, men da var det bare kynnere. nå er det mer intens og oftere
 
Sniker: Med førstemann fikk jeg beskjed om å vente med å komme inn på føden til jeg ikke klarte å snakke meg gjennom en rie, selv om de var enige i at de var såpass regelmessige at fødsel var "i gang". Jeg kom til slutt inn likevel, og hadde 7cm åpning:hilarious: jeg merket nemlig ikke forskjell på kynnere og tidligere rier. så jeg tenker at dersom de begynner å bli regelmessige og/eller ordentlig vonde, så ringer du og ber om en sjekk. Selv om førstegangsfødende ofte har lang latensfase, så har ikke alle det - og når man ikke har født før så vet man heller ikke om man er en av de som har det:)
 
For min del så minnet riene i starten som sterke mensen-smerter, som gjør at man må kanskje stoppe litt opp med det man gjør. I tillegg kom de regelmessig, kom ikke såå ofte i starten hos meg. Var enda på hotell når det startet på morgenen og klarte å dra i å spise frokost der og sånt, men hadde nok ikke klart å gjøre det samme ut på formiddagen/ettermiddagen. Når jeg dro på sykehuset så var det så vondt at jeg syntes det var vanskelig å gå fra hotellrommet og til bilen
 
Back
Topp