Forskjell på ivf/ICSI

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
prøver å lese meg opp om priser og forskjell på dette? Vurderer privat om det blir veien vi må gå. Er icsi billigere enn ivf og hvorfor? På forhånd takk :)

Du velger ikke mellom metodene. Ivf er vanlig prøverør hvor de lar svømmerne ligge sammen med egget og så vil en sædcelle som finner veien selv befrukte egget. Det er vanligst og hvis svømmerne er bra gjør de det [emoji4]Hvis mannen har dårlige svømmere eller at eggene er vanskelig å befrukte så kjører de på med icsi. Icsi er nok litt dyrere for da må de velge ut sædcelle og ta en nål og føre sædcellen inn i egget. Vi hadde forresten først ivf og så icsi etter dårlig befruktning ;)

prøver å lese meg opp om priser og forskjell på dette? Vurderer privat om det blir veien vi må gå. Er icsi billigere enn ivf og hvorfor? På forhånd takk :)

Icsi bruker man hvis det er problemer med bevegeligheten til spermen. De plukker ut en sperm og sprøyter den inn i egget. Ved IVF så bare blander de sperm og egg med hverandre i en liten skål, spermene gjør jobben selv og befrukter egget. Jeg vil tro at ICSI er dyrere siden det er mer jobb for klinikkene.

Ivf er billigere enn ICSI. De tar noen tusen ekstra for ICSI, i hvert fall på Fertilitetssenteret i Oslo, der vi var til behandling. Grunnen til det er at de må bruke lengre tid ved ICSI, da de befrukter hvert enkelt egg med en sprøytelignende sak, i motsetning til ivf hvor egg og sædcelle befruktes på egenhånd :)

Det var ikke noe forskjell på pris i det offentlige for der betaler man bare egenandel :) (og medisiner da)

Tusen takk for svar, folkens! :) Noen som har erfaring med ivf ved naturlig syklus? :)

Tusen takk for svar, folkens! :) Noen som har erfaring med ivf ved naturlig syklus? :)

Naturlig syklus gjøres med overskuddsegg som har vært fryst. Veldig behagelig og kan være helt uten medisiner. Men det er alltid fare for å få det avbrutt om EL kommer på en dag som gjør at innsett kolliderer med helg.
Altså både fordeler og ulemper.

IVF ved naturlig syklus er vel ikke mye brukt da det blir alt for kostbart. Ved naturlig syklus får man bare ut et egg, mot en del flere etter stimulering. Da har man flere å velge mellom, og også muligheten for å få egg på frys for senere innsett.

IVF ved naturlig syklus er vel ikke mye brukt da det blir alt for kostbart. Ved naturlig syklus får man bare ut et egg, mot en del flere etter stimulering. Da har man flere å velge mellom, og også muligheten for å få egg på frys for senere innsett.

Dette er noe de ikke gjør, med naturlig syklus menes fryseforsøk.

Hadde aldri hørt om det jeg heller, men leste på et forum at det fantes. Ikke vet jeg...

Da IVF metoden ble utviklet var det eneste måte. Men med forskning i nyere tider har man funnet medisiner som gjør prosessen smartere, dermed gjøres det ikke lengre.

Jeg har innsett av fryste egg i naturlig syklus. Dvs jeg tester selv etter el og så setter de inn da.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp