Forskjell på gutter og jenter - hva gjør DU?

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Vil gjerne høre litt hva andre tenker om dette med fargekoding og barnerom, klær og leker til gutter vs jenter.

Vi har sagt hele tiden at vi ikke ønsker at kjønnet skal bestemme alt for mye av babyens liv. Vi kommer derfor til å ha kjønnsnøytralt barnerom, og det lille vi har kjøpt av klær og utstyr så langt er verken babyblått eller lyserosa.

Noen av slektningene våre er superflinke til å strikke, og vi har allerede fått masse fint. Nå har de nettopp fått vite at vi skal få en liten gutt, og da vil et par av dem sette igang med babyblå gutteklær med en gang. Vi vil ikke være utakknemlige, men det er ikke egentlig noe vi ønsker oss. Er det innafor å si noe, eller skal vi bare ta imot og legge det vekk i en skuff?

Det blir jo det samme med gaver og leker i årene som kommer. Hvordan kan man på en hyggelig måte si ifra om at det er visse ting vi ikke ønsker at baby skal få?

Og hva gjør alle dere andre der ute? Er det blått og rosa for alle pengene eller er dere like "gærne" som oss?

Jeg er nok veldig jenterosa og gutteblått på klær [emoji14]
Og tenker at før barnet kan uttrykke smaken sin selv så må det bar gå på foreldrenes smak, om den så er kjønnsnøytral eller rosa/blå :)

Kan nok bare si det at dere ikke ønsker altfor mye blått. Om det blir spørsmål rundt det (for besteforeldre osv så er det jo veldig vanskelig å forstå seg på at man ikke ønsker seg babyblå til gutt:p) så kan du jo bare si det dere gjerne vil kunne bruke det opp igjen til en evt søster?

Evt så kan du jo ønske deg plagg i en spesiell farge da?
Si at det blir så mye blått?
Men synes det absolutt er innafor å si at "vettu, vi vil ikke ha så mye blått" :)

På rommet så blir det nok jente/guttepreg, men ikke overkill da. Mye som kan brukes igjen til evt søsken så da blir det nok nøytrale farger i de type tinga. Leker er jeg ikke så på jente/gutteleker egentlig. I starten er det jo veldig mye "lære-leker" og kan ikke si jeg har sett så mye jente/gutteleker. Innen det er tid før barbie eller biler så har vi jo sett tendenser på hva barnet liker, så vi kommer ikke til å prøve å styre interessene :)
Skal sies at jeg var rosa-rosa-rooosa-jente som barn men hadde veldig "gutteinteresser" ellers :)

Jeg har ingen sterke følelser om det, annet enn at jeg ikke ville kjøpt rosa og lilla til gutt selv. Legger ingen føringer på hva andre kjøper eller lager, synes det er hyggelig selv om det ikke alltid blir i de fargene jeg foretrekker. Jeg har forøvrig både gutt og jente og begge har blå som yndlingsfarge. Jenta er veldig jentete, mens gutten alltid har vært en mer kjønnsnøytral (eller feminin) type mtp interesser og venner. Mannen var guttegutt som liten mens jeg ikke var jentejente.

Vi også tenker å være kjønnsnøytrale for det er like greit at f.eks ei jente bruker en blå genser, som når en gutt gjør det. Barnerommet vil bli pusset opp i en nøytral farge, også klærne vi kjøper inn.
Men når det gjelder gaver så tenker vi å ta i mot det vi får og det er greit om det blir blått/rosa. Vi vil ikke vite kjønnet før den blir født, så det vi evnt får av strikketøy/gaver vil nok bli i nøytrale farger.

Tenker ikke så mye over det igrunn, kjøper det jeg synes er fint og tar i mot det vi får, uavhengig av farge. Er egentlig mer opptatt av at alle klær ikke trenger å være så matchende, fine og flotte hele tida. Vil ikke at barna mine skal bli opptatt av å måtte bruke dyre merkeklær og at alt må matche hele tida ;) Arver og kjøper mest brukt, og da bruker vi det vi får :) Har en blå vegg på rommet til guttungen, og hvis vi får jente nå som skal overta rommet etterhvert, kommer jeg ikke til å male over. Heller bytte gardiner, og la gutten få med gråtass-gardinene sine til nytt rom ;)

Jeg regner med at de som vil strikke til babyen kanskje er ganske nære dere? Isåfall synes jeg ikke det er noe problem å sifra. Mamma er den som strikker til våre barn, og hun vet at jeg er kjempeglad i strikk, men gjerne vil velge fargene selv. Det er hun bare glad for [emoji4]

Sånn ellers med gaver til bursdag og diverse tar jeg imot, og evt bytter jeg det som ikke faller i smak. Eller gir det til andre. Synes selv det er bedre hvis andre bytter mine gaver inn i noe annet de liker, enn tanken på at det blir dytta ned i en skuff

Jeg gremmes over kjønnsstereotypene som skal innprentes allerede fra spebarnsstadiet. Jenter som skal kles opp i rosa og kjoler og tyll og fjas, gutter som skal ha blått og grått og dinosaurer og hodeskaller på alt. Gr...

Jeg ville ikke nektet folk å strikke i blått. Det er jo ikke noen grunn til å bannlyse blått? Vi får også en gutt, og han skal kles opp i alle mulige farger, da inkludert blått. Vi kan selv kjøpe klær i andre farger i blått om vi ser vi får plenty av blått fra andre. Jeg synes det blir like galt å nekte gutten blå klær, som det blir å nekte ham rosa klær.

Et råd er jo å si at strikketøy og dyre klær kan være i kjønnsnøytrale farger, og så kan det heller komme noen rosa plagg her og der, evt. blå hvis gutt.

Jeg ville aldri tatt i mot og gjemt bort strikketøy som jeg hadde fått. Selv om det var knall rosa. Strikker selv og vet hvor mye tid og energi det tar, hadde blitt kjempe lei meg dersom det ikke ble brukt. Men det er fullt lov å si til strikerne at dere ønsker striketøy i nøytrale farger, det har jeg selv gjort. Av den enkle grunn, jeg vil ha flere barn og vil kunne gi strikkeøty i arv uannsett kjønn.

Og som en annen her skreiv, leker i den alderen er ikke kjønnsbasert.
Og biler og dukker kan lekes med uannsett kjønn. :)

Jeg er ikke så nøyen på det. Men når jeg har fått spørsmål Ang farge, har jeg ofte valgt beige/brunt/grått til feks strikkadresser ol som jeg gjerne vil kunne gå i arv.
Nyfødtstrikk (hentesett ol) har jeg ønsket i blått og rosa da jeg tenker at barna skal få beholde settet sitt selv.

Jeg tenker ikke så veldig mye over dette egentlig. Kommer nok til å bli mest nøytrale farger, spesielt på barnerommet. Når det gjelder klær, kommer jeg til å kjøpe det jeg syns er fint uavhengig av farger.

Min jente i magen kommer til å hå med myyye lyseblått etter sin storebror. Syns klærne passer like godt til jente som gutt til tross for blå farge, de er jo så søøøøøte!

Vi kommer antageligvis til å male barnerommet lyseblått, men det bestemte vi før vi visste kjønnet. Etter vi fikk vite det blir en gutt, gremmes jeg litt over det :p Men vi vil ikke ha sterilt hvitt, og vi har ikke funnet noen andre farger vi begge liker (eller ser - ikke lett med fargeblind samboer som ikke ser forskjell på grønt/rødt og grått/rosa...).

Sniker fra januar... vi har malt babyrommet lys grønt/mint farge før vi visste kjønn, og er veldig fornøyd med det når vi fikk vite det at det blir jente.

Jeg er ikke glad i rosa (har ingenting med gutt/jente å gjøre, men liker ikke fargen rett og slett).

Har gitt beskjed om dette til de familiemedlemmene som strikker og alle har hørt på det. Får mye hvitt, brunt og grått, og noe med innslag av lilla/grønt/blått/gult. Alle syns det var helt greit [emoji4]

Må si jeg har prøvd å kjøpe en del kjønnsnøytrale klær, men har en samboer som mener at man må jo se at det er jente så noen plagg er veldig jentete og [emoji23]

Jeg har enda ikke kjøpt noen klær, men har fått velge farge på strikketøy vi skal få i gave. Det går mye i grønt, blått og grått da det er farger jeg liker. Fikk vite i forrige uke at det blir gutt, så tilfeldigvis "passer" fargene. Rosa er jeg ikke så glad i uansett, så det hadde blitt lite av det selv om det ble jente. Men jeg orker ikke velge farger og leker på trass, bare for å være politisk korrekt. Når det gjelder leker er det viktigere for oss at de har en funksjon i forhold til motorikk og læring, enn at det må være kjønnsnøytralt eller ei. Vi håper og ønsker at friluft og bøker vil være en stor del av barnets liv, og kommer til å bevisst ha lite fokus på utseende og materielle goder. Men man kommer jo til et punkt hvor barnet blir sin egen lille person, og det er grenser for hva vi kan styre.

Jeg liker rosa og blått. Angrer litt på at jeg kjøpte så mye klær i blått, for hvis dette blir jente er det mye jeg ikke kan bruke. Jeg synes ikke noe om å kle en jente opp i lyseblått!
Sønnen min på 3 fikk nettopp nytt rom, slik at babyrommet ble ledig. Det gamle var kjønnsnøytralt hvitt med klistremerker av dyr. Det nye var jeg tenkt at skulle være hvitt og grønt, men fant ikke en grønnfarge jeg likte- og så spurte gutten min om han kunne få blått.. da ble det blått og hvitt i stedet [emoji4]

Eg er veldig glad i rosa til jentebaby og lyseblå til gutt. Syns ikkje det er nøye, og at folk kan ha det dei sjølv vil. Me er 4 barn i min familie - med lik oppvekst, rosa/blå klær og mest enten dukker eller biler. Me var da 3 søstre, og 1 bror. Alle søstrene hadde lik forutsetninger, men endte opp totalt ulike. Påvirka ingenting :) det er jo nydelig med nøytrale farger og, me har handla inn både nøytralt, rosa & grønt også til jente no.

Takk for tilbakemeldingene. Gøy å høre hva andre tenker [emoji4]

Burde kanskje presisert ser jeg; vi har ikke babyblått-forbud her hjemme, har allerede litt blått i hus, men var litt bekymra for å få bare blått nå som kjønnet ble avslørt.

Har snakket med svigermor og hun strikker nydelig hvitt hentesett til oss og hadde generelt veldig grei forståelse for ønskene våre.

Jeg er like "gæren" som deg ;) Har sagt tydelig ifra til alle i familien at her er det kjønnsnøytralt som råder. Kommer heller ikke til å omtale barna mine som prinser og prinsesser. Respekterer imidlertid veldig at andre gjør det, det bare føles ikke riktig for meg. Det finnes så mange fine, fargerike klær, møbler, malefarger osv som går til begge kjønn. Jeg liker det mer mangfoldig, synes det blir så kjedelig med bare en farge på hver. Også må jeg innrømme at denne nye rosa-trenden på gutter (se eks. Cezinando) er skikkelig kul og kledelig. Tommel opp!

Jeg er like "gæren" som deg ;) Har sagt tydelig ifra til alle i familien at her er det kjønnsnøytralt som råder. Kommer heller ikke til å omtale barna mine som prinser og prinsesser. Respekterer imidlertid veldig at andre gjør det, det bare føles ikke riktig for meg. Det finnes så mange fine, fargerike klær, møbler, malefarger osv som går til begge kjønn. Jeg liker det mer mangfoldig, synes det blir så kjedelig med bare en farge på hver. Også må jeg innrømme at denne nye rosa-trenden på gutter (se eks. Cezinando) er skikkelig kul og kledelig. Tommel opp!

Haha, så greit det ikke bare er oss [emoji1] den prinse- og prinsesse-greia blir litt mye for meg også, ja.

Jeg tenker om vår at han finner vel tidsnok ut selv hva han liker, men fram til det skal ihvertfall ikke vi begrense valgene noe for han [emoji4]

Back
Topp