Forskjell på første og andre fødsel

Her var fødslene overraskende like på smerteskalaen, selv med to helt ulike babyer.

Storesøster var prematur, 2460 g og 47 cm. Lillebror ble født over termin, 4320 g og 57 cm.
Første var en rask fødsel, andre var styrtfødsel. Begge uten smertelindring og uten å skremme meg fra å ville føde igjen :happy:

Smertemessig.. nå var nr2 halvparten av tiden, så riene måtte vel være mer effektive. Smertene satt også på helt andre steder, så bare det var også helt forferdelig...
Spent på nr3.

Smertemessig så var fødsel nummer tre verst. Har hatt tre styrtfødsler og ingen smertelindring.

Smertemessig var de like, men fødsel nummer to gikk mye raskere, så sånn sett var den bedre fordi det var raskere over og jeg var mindre sliten etterpå. Revnet grad to første gang. Revnet ingenting andre gang :)

Smertemessig var nr én et h***** og nr to en drøm! Riedrypp og epidural på begge.

Fødsel nr 2 var værst, men tror det var pga jeg hadde en jordmor som bare ba meg holde igjen og ikke presse. Hun mente jeg hadde 7cm 5min før jenta var ute, da orket jeg ikke å høre på henne lenger og hun var ute på et press og jeg fikk ikke en rift. Så tror hun var veldig restriktiv på antall cm :p Begge var kjappe fødsler uten smertelindring.

2 va verst,3 var best. Kommer av at hode mitt var kaos med nr2, fikk panikk og ikke kontroll over pusten. Med 3. var jeg rolig gjennom hele greiene og det var omtrent smertefritt

Forskjell på fødsel nr 1 og 2 smertemessig?

Var nr 2 mindre vondt?
Første fødsel var minst vondt. Men da tok det så lang tid. Med nr to så kom hun på 7 timer fra første rie. Det er klart at da kan det bli mer vondt. Men så gikk det jo fort da.

Ja, andre fødsel var MYE mindre vond. Kortere tid i aktiv fødsel, mye kortere trykketid og fungerende epidural fra 2 cm (ikke-fungerende første fødsel). Var også mye mer avslappet og mindre redd.

Stort sett likt, men mer vondt siste del av pressfasen med yngstemann da jeg måtte rotere rundt mens han stod i åpningen, og jordmor måtte vippe skuldra ut. Men utover det var det helt likt. Lystgass under begge fødsler.

Taklet riene tusen ganger bedre med nr 2. Hadde dog en stjernekikker som slet med å komme seg nedover og det ble veldig krevende pga det.

Nr 2 var myye raskere og dermed mer heftig. riene var så kraftige/effektive at det var vondere, men raskere over :)
Etter nr 2 følte jeg meg supersprek! kjente ikke at jeg hadde født engang allerede dagen etterpå!
Klarte meg overraskende uten smertelindring begge gangene :)

Nr 2 var raskere riene var mye kraftigere og hyppige følte nr 2 var værst synes jeg . Hadde ingen smertelindring med nr 1 men det hadde jeg med nr 2

Back
Topp