Forskerne bak studien fant ingen direkte sammenheng mellom antall kopper kaffe som gravide kvinner drikker

Nicoline90

Elsker forumet
Februarbarna 2023

Hørte om dette på radio i går. Noen andre som har lest/hørt noe om denne forskingen? Jeg kommer nokk fortsatt til å begrense meg og holde meg til 1-2 kopper kaffe/cola osv..

«Vi kan derimot ikke utelukke at kaffe kan påvirke fosteret på andre måter som vi ikke så på i denne studien, understreker hun.»

Leser så mye forskjellig om akkurat koffein. Jeg har i hvertfall kuttet ut kaffen, men det er fordi jeg er colaholiker :hilarious: Der klarer jeg ikke å kutte så blir fort 1,5 l pr dag:angelic:

Jeg leste artikkel på nrk om det. Tenker det er jo bra, men jeg blir kvalm av kaffe lukt nå om dagen så betyr ikke så mye for meg :-)

Ja, bra med litt forskning på den siden av saken og, men de skriver jo, «trolig trygt å drikke kaffe», ikke at det er trygt, osv, og bare 1 studie for, veldig mange mot, så de endrer jo ikke noe på anbefalningene. Jeg har kuttet ut kaffe og te med koffein helt, men tar er glass cola i ny og ne (men drakk ikke så mye cola fra før heller).

Jeg har også kuttet ned mengde kaffe til fordel for Pepsi Max :)
Pepsi Max er veldig godt! Inneholder endel koffein den, endel mer enn vanlig cola. Ca like mye som en kopp kaffe. Det står: I 1 liter Pepsi Max er det 200 mg koffein. I 0,5L flasker med Pepsi Max er det 100 mg koffein, omtrent like mye som i en kopp med sort kaffe. I en hel 1,5L flaske med Pepsi Max er det 300 mg koffein. Så man må bare være obs på mengden da. Men et glass eller to er jo helt innafor!

Pepsi Max er veldig godt! Inneholder endel koffein den, endel mer enn vanlig cola. Ca like mye som en kopp kaffe. Det står: I 1 liter Pepsi Max er det 200 mg koffein. I 0,5L flasker med Pepsi Max er det 100 mg koffein, omtrent like mye som i en kopp med sort kaffe. I en hel 1,5L flaske med Pepsi Max er det 300 mg koffein. Så man må bare være obs på mengden da. Men et glass eller to er jo helt innafor!
Det er ikke ment å skremme noen assa, men bare fakta om koffein innholdet. Jeg tar meg også et glass Pepsi Max i ny og ne.

Ja, bra med litt forskning på den siden av saken og, men de skriver jo, «trolig trygt å drikke kaffe», ikke at det er trygt, osv, og bare 1 studie for, veldig mange mot, så de endrer jo ikke noe på anbefalningene. Jeg har kuttet ut kaffe og te med koffein helt, men tar er glass cola i ny og ne (men drakk ikke så mye cola fra før heller).
Ja! Men samtidig ser jeg for meg at dette er noe som kan bli «trekt» tilbake etter en stund.. jeg holder meg fortsatt til 1-2 kopper om dagen, når det har vært sagt i alle år at man skal begrense seg

Jeg unngår kaffe/koffein helt for å være på den sikre siden. Er det så viktig med den ene koppen egentlig? :) Vi er gravide en kort periode. Det har vært en del forskning den siste tiden som tyder på at koffein ikke er heldig for barnet

Jeg unngår kaffe/koffein helt for å være på den sikre siden. Er det så viktig med den ene koppen egentlig? :) Vi er gravide en kort periode. Det har vært en del forskning den siste tiden som tyder på at koffein ikke er heldig for barnet
Jeg gjør også det. Begynte egentlig aldri igjen etter forrige svangerskap fordi jeg ikke følte noe behov og da droppa jeg det under amming også. Mulig det blir annerledes og mindre søvn når vi har en fra før da, men storebror var veldig flink til å sove på natta når han var liten.

Jeg gjør også det. Begynte egentlig aldri igjen etter forrige svangerskap fordi jeg ikke følte noe behov og da droppa jeg det under amming også. Mulig det blir annerledes og mindre søvn når vi har en fra før da, men storebror var veldig flink til å sove på natta når han var liten.
Ja jeg holder meg også unna koffein, bortsett fra i dag, Da tok jeg to små glass cola zero på restaurant på ferie, mens søsteren min drakk vin. Har ikke drukket noe koffein siden jeg fant ut at jeg er gravid og leste artikkel nedenfor, ikke cola engang, før i dag. Sluttet med koffein etter jeg leste denne artikkelen (vet ikke om dere har lest/sett?), bare til info for å vise litt av forskningen som er gjort/finnes:

Så kan dere lese hvis dere vil, men anbefaler å lese hele artikellen, så man får med seg alle argumentene/nyansene.

Ja jeg holder meg også unna koffein, bortsett fra i dag, Da tok jeg to små glass på restaurant på ferie, mens søsteren min drakk vin. Har ikke drukket noe koffein siden jeg fant ut at jeg er gravid, ikke cola engang, før i dag. Sluttet med koffein etter jeg leste denne artikkelen (vet ikke om dere har lest/sett?), bare til info for å vise litt av forskningen som er gjort/finnes:

Så kan dere lese hvis dere vil, men anbefaler å lese hele artikellen, så man får med seg alle argumentene/nyansene.

Last edited:
Jeg er vanligvis en skikkelig kaffekjerring, som må ha en varm kopp kaffe tilgjengelig på jobb til enhver tid. Etter jeg ble gravid har jeg kuttet kaffen fullstendig, det frister ikke lenger med vanlig svart kaffe. Forrige uke tok jeg meg en iskaffe latte, og regner ikke med det var store mengder kaffe i den. Har drukket litt cola zero i ferien, men ikke hver dag.

Ja jeg holder meg også unna koffein, bortsett fra i dag, Da tok jeg to små glass cola zero på restaurant på ferie, mens søsteren min drakk vin. Har ikke drukket noe koffein siden jeg fant ut at jeg er gravid og leste artikkel nedenfor, ikke cola engang, før i dag. Sluttet med koffein etter jeg leste denne artikkelen (vet ikke om dere har lest/sett?), bare til info for å vise litt av forskningen som er gjort/finnes:

Ja jeg husker den artikkelen, den kom like etter forrige svangerskap. Skulle ønske noen kunne finne et helt entydig svar på hva som var trygt og ikke under svangerskap så vi slipper så mye usikkerhet!

Ja jeg husker den artikkelen, den kom like etter forrige svangerskap. Skulle ønske noen kunne finne et helt entydig svar på hva som var trygt og ikke under svangerskap så vi slipper så mye usikkerhet!
Ja helt enig! Er vel derfor de holder seg til gjeldende anbefalninger, for det kommer forskning for og i mot, så vanskelig… og må endel forskning til for å endre anbefalningene.

Jeg har kutta ut nesten alt. Jeg drikker en iskffe, og et glass cola om vi er på besøk. Ellers er det koffeinfritt, bortsett fra den ene iskaffen som nesten ikke har koffein. Forrige svangerskap drakk jeg masse Pepsi, gikk helsigvis bra.
Dette er helt ny forsking, spennende å lese. Men jeg har ikke troa, tror det er lurt å holde seg til anbefalingene fra tidligere. Hvorfor er det plutselig ikke skadelig lenger? Det jeg ikke klarer å skjønne.

Jeg er ikke glad i kaffe i utgangspunktet, men kan ta en kaffelatte innimellom. Det gjør jeg fortsatt som gravid, og jeg drikker et glass Pepsimax om jeg blir servert det.

Alt med måte lever jeg etter, så er forsiktig men ikke hysterisk ;)

Back
Topp