Forsinket språkutvikling?

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Min sønn blir 17 mnd denne uka, og føler han ligger laaaaaaangt bak alle vennene hans når det kommer til snakking. Vet det er store forskjeller, men føler vi virkelig er i enden av skalaen. Han bruker egt ingen ord, alt er bare «eeeh». Det går generelt litt lite i babling, er ofte bare hvis han er i humør til å gidde.

De ordene vi har hørt han si (men det kan gå lenge imellom hver gang, og tror ikke han bruker feks mamma bevisst til meg) er
Mamma
Pappa
Ja
Lys (Yyyys)
Hei (første gang i går faktisk).

Han kan ikke si «nei», men han sier «ey» og dytter vekk, så det vil telle som ordlyd?
Så kan han lage brrrrrrum brruum lyd. Men det betyr liksom ingenting. Er ikke brum for bil feks. En annen ting som jeg føler er relatert er feks peking, han kan ikke peke på ting, sier jeg hvor er ballen kan han hente den, men kan ikke peke på ballen i boka. Han vinker heller ikke når vi sier hadet.

Noen barn som nærmest aldri har sagt ett ord som plutselig snakker som en foss? :)

Har du sjekket hørselen? Det var problemet her. En skjult infeksjon som ikke gjorde vondt eller ga feber. Redusert hørsel i nesten et år, resultatet er null ord. Hun hører igjen nå, og nå er det lydord og bokstavlyder som er det eneste.

Back
Topp