Forsinket språkutvikling?

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Min sønn blir 17 mnd denne uka, og føler han ligger laaaaaaangt bak alle vennene hans når det kommer til snakking. Vet det er store forskjeller, men føler vi virkelig er i enden av skalaen. Han bruker egt ingen ord, alt er bare «eeeh». Det går generelt litt lite i babling, er ofte bare hvis han er i humør til å gidde.

De ordene vi har hørt han si (men det kan gå lenge imellom hver gang, og tror ikke han bruker feks mamma bevisst til meg) er
Mamma
Pappa
Ja
Lys (Yyyys)
Hei (første gang i går faktisk).

Han kan ikke si «nei», men han sier «ey» og dytter vekk, så det vil telle som ordlyd?
Så kan han lage brrrrrrum brruum lyd. Men det betyr liksom ingenting. Er ikke brum for bil feks. En annen ting som jeg føler er relatert er feks peking, han kan ikke peke på ting, sier jeg hvor er ballen kan han hente den, men kan ikke peke på ballen i boka. Han vinker heller ikke når vi sier hadet.

Noen barn som nærmest aldri har sagt ett ord som plutselig snakker som en foss? :)

Har du sjekket hørselen? Det var problemet her. En skjult infeksjon som ikke gjorde vondt eller ga feber. Redusert hørsel i nesten et år, resultatet er null ord. Hun hører igjen nå, og nå er det lydord og bokstavlyder som er det eneste.

• Liker
Reactions: HCS
Har du sjekket hørselen? Det var problemet her. En skjult infeksjon som ikke gjorde vondt eller ga feber. Redusert hørsel i nesten et år, resultatet er null ord. Hun hører igjen nå, og nå er det lydord og bokstavlyder som er det eneste.
Ja, aldri vært noe tvil om hørsel, og han hører godt

Hos oss løsnet det nesten på dagen da hun ble to år. Da begynte hun plutselig å prate som en foss og gjenta ord vi sa. Før dette var det mest mamma, pappa, baby, ja, nei, ball og et par andre ord (men dette begynte hun med etter 17 måneder).

Forstår han dere når dere snakker til ham? F.eks. be om å hente ballen, vinke, peke på noe, osv. (Pekingen kan dere forresten øve på, ta han med på handletur og pek på matvarer, eller les pekebøker.)
Ikke alle babyer under 2 år snakker, noen trenger mer tid på seg og så når de snakker gjør de det veldig tydelig. :)

Husker nabojenta, sa ikke pipp før hun fylte 3 og hun er normal intelligent.

Vår sa heller ikke mye som lita. Hun hadde lyder, noen få ord og kroppsspråk. Begynte med tegn for tale i bhg men da stagnerte språket for hun sluttet å si ordene, bare gjorde tegn.

Hørsel testet men denne var perfekt. Og god språkforståelse.
Vi tenkte att hun var som onkelen som ikke snakket før han var 3 år.

Her viste det seg å være stille epilepsi(epilepsi uten anfall) frem til hun fylte 3 år. Da kom første milde anfallet. Epilepsien sitter rundt/i språksenteret og da hun begynte på medisiner løsnet også språket i en alder av 3.5 år. Nå skravler hun som en foss. Men henger jo etter mtp kommunikasjon og språkutvikling ovenfor andre barn på samme alder. Så har pr nå 50% oppfølging og får 70% fra nyttår mtp språkutvikling og logoped i bhg.

Men dette gjelder jo ikke alle barn som snakker sent da :)

Men snakke med bhg og helsesøster om eventuelt litt ekstra språktrening i bhg :)

Høres helt normalt ut

Min førstefødte hadde bare ca. 50 ord ved 2 år. Lillebroren snakket i 3-ords setninger ved 16mnd., mens lillesøster sa ingenting ved 18 mnd. Hun begynte litt ved 20 mnd., gjorde et språkbykst ved 23mnd., og ved 2 år og 4 mnd. snakket hun som en foss i lange setninger.

Han som pratet seint(førstefødte) er en mann av veldig få ord fortsatt. Dvs. det er ingenting feil med ham, han bare har ikke behov for å skravle noe særlig. Aldri hatt.

Back
Topp