Forsinkelse på nipt prøvesvar..

*Marihøna*

Betatt av forumet
Juligull2021
Jeg tok nipt blodprøve 28.des og har fortsatt ikke fått noe tilbakemelding.

Ringte Ullevål i går og fikk vite at i den siste tiden har det tatt litt ekstra tid med nipt prøveresultater pga de venter på Karolinska sykehuset i Sverige skal gi tilbakemelding på prøvene.

Det er fælt å måtte vente så lenge. Ved min forrige graviditet ble det påvist økt nakkefold (kromosonfeil ) ved tidlig ultralyd - Jeg tok et valg og avsluttet graviditeten i uke 12.

Jeg har vært på tidlig ultralyd 2 ganger, i uke 11 og 13, men alt ser normalt ut denne gang.

Når det ser fint ut på ultralyd, noen som vet hva sannsynligheten er for at nipt vil vise noe annet? Evt at kromosonfeil kan oppstå senere i svangerskapet?
 
Nipt eller kub? Har tatt kub, men venter også på endelig svar. Fikk et midlertidig svar etter ul med beskjed om at det kunne bli noe endring, men samnsynligvis ikke kjempestor endring, når blodprøvesvaret ble tatt med. Usikker på hvordan det blir for nipt? Fikk forresten beskjed om at jeg vil få tilbud om nipt eller fostervannsprøve hvis kub viste mer enn 1:250 sannsynlighet for en av trisomiene. Men trisomier oppstår ikke senere i graviditeten nei. Hvis ul var bra, så er det nok ikke stor grunn til å være urolig i ventetiden.
 
Nipt eller kub? Har tatt kub, men venter også på endelig svar. Fikk et midlertidig svar etter ul med beskjed om at det kunne bli noe endring, men samnsynligvis ikke kjempestor endring, når blodprøvesvaret ble tatt med. Usikker på hvordan det blir for nipt? Fikk forresten beskjed om at jeg vil få tilbud om nipt eller fostervannsprøve hvis kub viste mer enn 1:250 sannsynlighet for en av trisomiene. Men trisomier oppstår ikke senere i graviditeten nei. Hvis ul var bra, så er det nok ikke stor grunn til å være urolig i ventetiden.
Jeg fikk tilbud om nipt grunnet kromosonavviket som ble påvist under forrige graviditet, så skulle jeg få bedre oppfølging denne gang. Har vel egentlig ikke noe stor grunn til bekymring ettersom alt så normalt ut på de to ultralydene jeg har vært på. Men etter det jeg opplevde forrige gang så føler jeg meg urolig likevel, får vel bare prøve å ikke tenke så mye på det. :confused013
 
Jeg fikk tilbud om nipt grunnet kromosonavviket som ble påvist under forrige graviditet, så skulle jeg få bedre oppfølging denne gang. Har vel egentlig ikke noe stor grunn til bekymring ettersom alt så normalt ut på de to ultralydene jeg har vært på. Men etter det jeg opplevde forrige gang så føler jeg meg urolig likevel, får vel bare prøve å ikke tenke så mye på det. :confused013


Ah. Så kjipt at du ikke blir fulgt bedre opp denne gangen! Skjønner at du bli urolig av det. Men tror det er lurt å ha fokus på at ultralyden har sett bra ut, og ta eventuelle sorger hvis de kommer (og eventuelt purre på Ullevål).
 
Fikk svar da jeg var å tok testen. Da var det 9 dager siden blodprøven ble tatt og sendt.
 
Her er det jo Karolinska som er forsinket dessverre. Det tar nok lenger tid blant annet med tanke på korona. Men så fint at du har fått tatt to ultralyder og at alt ser bra ut på begge. Det høres meget lovende ut, altså!
 
Er det ikke tykkere nakkefold er det gode odds. Er økt sjangs ved kromosom feil men ikke slik det er en til en at neste baby også får kromosom feil
 
Er det ikke tykkere nakkefold er det gode odds. Er økt sjangs ved kromosom feil men ikke slik det er en til en at neste baby også får kromosom feil
Er det egentlig mulig å få barn med kromosonfeil hvis man ikke finner noe feil på flere ultralyd undersøkelser? Er kjipt å måtte vente, men jeg er nok temmelig trygg.
 
Nå fikk jeg svar i brevform! Hurra!
Trisomi 13.18 eller 21 ble ikke påvist i fosterets arvestoff og videre undersøkelser er ikke nødvendig.
Ah, jeg er så lettet! :angel8
 
Nå fikk jeg svar i brevform! Hurra!
Trisomi 13.18 eller 21 ble ikke påvist i fosterets arvestoff og videre undersøkelser er ikke nødvendig.
Ah, jeg er så lettet! :angel8

så bra:) da kan du kose det med svangerskapet videre:)
 
Så godt du fikk svar og at det så bra ut!

Ville bare kommentere at jeg også måtte vente veldig lenge, svar kom i posten på en fredag, 25 dager etter blodprøven var tatt. Da hadde de sendt brevet på mandagen. Hvorfor i alle dager ringer de oss ikke for å forkorte ventetiden noe da, spesielt når Sverige bruker ekstra lang tid!? :bored: Jeg sov så urolig og hadde masse mareritt. De bør skjønne at vi som har opplevd kromosomfeil tidligere er litt nervevrak i ventetiden...

Jeg sender deg en PM hvis det er greit, har noen små spørsmål om hvordan ditt tilbud var :) Jeg reagerte nemlig på et par ting i min prosess
 
Last edited:
Så godt du fikk svar og at det så bra ut!

Ville bare kommentere at jeg også måtte vente veldig lenge, svar kom i posten på en fredag, 25 dager etter blodprøven var tatt. Da hadde de sendt brevet på mandagen. Hvorfor i alle dager ringer de oss ikke for å forkorte ventetiden noe da, spesielt når Sverige bruker ekstra lang tid!? :bored: Jeg sov så urolig og hadde masse mareritt. De bør skjønne at vi som har opplevd kromosomfeil tidligere er litt nervevrak i ventetiden...

Jeg sender deg en PM hvis det er greit, har noen små spørsmål om hvordan ditt tilbud var :) Jeg reagerte nemlig på et par ting i min prosess
Enig,de burde gi beskjed! Jeg ringte riktignok selv inn til avd for fostermedisin for å høre. Virker som de har mye å gjøre om dagen, og når jeg spurte om jeg kom til å bli ringt når svaret endelig kom så klarte hun ikke å svare meg på det. Ja, selvfølgelig bare send PM
 
Enig,de burde gi beskjed! Jeg ringte riktignok selv inn til avd for fostermedisin for å høre. Virker som de har mye å gjøre om dagen, og når jeg spurte om jeg kom til å bli ringt når svaret endelig kom så klarte hun ikke å svare meg på det. Ja, selvfølgelig bare send PM
Jeg ringte også, så fikk svaret på onsdagen fremfor å vente til fredagen. De gir seg selv ekstraarbeid med å ikke ringe oss, tydelig at flere ringer og purrer når de kun sender i post :smiley-ashamed004
 
Back
Topp