Forsikringer

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
Vi er kommet i en økonomisk situasjon hvor vi blir nødt til å kutte utgiftene våre til beinet i en periode - og som ledd i gjennomgangen av utgifter, ser jeg at vi har jo enormt store utgifter i personforsikringer. Så jeg lurer på, hvilke personforsikringer har dere, og hvilke er mest kritiske å beholde? Barneforsikringene beholdes uansett - det samme gjør tannhelseforsikring for meg og samboer. Ellers har jeg livsforsikring, kritisk sykdom, uføre som følge av kritisk sykdom, behandlingsforsikring, ulykkesforsikring. Totalt betaler jeg ca 11 000kr i året på mine egne personforsikringer, barnets forsikring koster nesten 6000kr i året (ett barn). Barnet har superdekning i IF. Mine forsikringer er også i IF. Samboer har livsforsikring og ufør, samt forsikring på ett barn fra tidligere forhold i sparebank1. Mine og vårt felles barn koster definitivt mest.

Hvilke personforsikringer har dere, og hva betaler dere i mnd/året? Noen med god peiling som vil rådgi i en god retning, til hvordan være godt forsikret og likevel kutte utgiftene?

Jeg har ikke finregnet på hva vi betaler totalt, men det er del mindre enn det du betaler. Har gode avtaler gjennom fagforening. Har du mulighet til det samme kanskje? Ellers har jeg opplevd at det er en del å spare på å ringe forsikringsselskapene og be om bedre avtale. Du kan for eksempel forklare situasjonen og be om en bedre rabatt eller ringe konkurrenter for å få et konkret tilbud de må matche. Er også hundrelapper å spare på mobilabonnement og tv/Internett ved å gjøre det samme. Vi fikk f.eks satt ned prisen på tv og internett med 350 kr i mnd bare ved å ringe og presentere et tilbud vi fikk hos en annen leverandør.

Jeg har ikke finregnet på hva vi betaler totalt, men det er del mindre enn det du betaler. Har gode avtaler gjennom fagforening. Har du mulighet til det samme kanskje? Ellers har jeg opplevd at det er en del å spare på å ringe forsikringsselskapene og be om bedre avtale. Du kan for eksempel forklare situasjonen og be om en bedre rabatt eller ringe konkurrenter for å få et konkret tilbud de må matche. Er også hundrelapper å spare på mobilabonnement og tv/Internett ved å gjøre det samme. Vi fikk f.eks satt ned prisen på tv og internett med 350 kr i mnd bare ved å ringe og presentere et tilbud vi fikk hos en annen leverandør.
Dette har vi gjort på både mobil og internett - TV-kanaler bruker vi ikke, så har utgift med internett og nettleie kun, og benytter Netflix utenom.

Jeg har tidligere vært så opptatt av at forsikringen skal dekke absolutt mest mulig ift både sum og hva den dekker - men hva er egentlig normalen?

Back
Topp