Forsikring når noe blir ødelagt i barnehagen

nitin

Betatt av forumet
Hei

Min sønn på 4 år samt en annen på avdelingen hans. Kastet stein i barnehagen (noe de vet de ikke får lov til) Det endte med at de traff bilen til ei som jobber i barnehagen. Det blei bulk og ripe i bilen.
De var heldigvis så fornuftige at de fortalte dette til ei som jobber i barnehagen.
Det jeg lurer på er hvordan det blir ang. forsikring.
Det er forståelig at hun som eier bilen ikke vil betale. Jeg trudde kansje at barnehagen hadde forsikring som dekket dette, siden det skjedde mens de var i barnehagen. Det er jo dems ansvar å passe på barna og sørge for at slikt ikke skal skje. De kan vel ikke forlange at vi skal betale dette?
Vi er jo selvfølgelig veldig lei oss for at dette har skjedd og har prøvd å finne ut av hva som skjer i forhold til skaden. Styreren i barnehagen sier at de ikke har noen forsikring som dekker dette.
Så da lurer jeg på om noen har vært borti noe lignende.
Vi får jo ikke noe fornuftig svar og vi vil jo få ordnet opp i dette.

Vil jo tro at det er ansattes ansvar og passe på barna!? Dere kan jo ikke noe for at ungen kaster stein ut av barnehagen når dere ikke er der. Derfor er det vell også litt rart om dere må betale? Men jeg vet jo ikke, det er bare min mening.

Jeg synes det høres ut som det er barnehagens ansvar.

arbeidsplasser har vel som regel noe forsikring siden det skjedde på deres tomt? "Ulykkesforsikring" eller noe i den duren..

Kan ikke tro dere er ansvarlige for dette. I utgangspunktet er man jo som foreldre det men når de er i barnehagen betaler jo dere for at de ansatte passer på barnet deres så da kan de ikke kreve at dere skal betale for skade oppstått fordi de ikke passet på. I såfall er det veldig risikofylt for oss foreldre å sende barna i barnehagen.

Jeg vet bare at når andre barn i barnehagen ødela gutten min sine briller sådekket de ikke det, ingen forsikring. I mitt tilfelle kunne de ikke pålegge foreldrene til den andre å betale. Så det ble oss. Aner ikke hvordan de gjør det, barnehagen burde dekket det, men blir sikkert enten dere eller den ansatte så må ta regningen.

Jeg mener det burde være barnehagen som skal dekke det. Jeg betaler jo trossalt dem for å passe på ungen min.

Hvis du leser her:

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.):
«1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.»

Dere har jo ikke latt det mangle på tilsyn. Det er jo barnehagen som har ansvaret for tilsynet. Så tror ikke dere må betale.

Anbefaler deg å lese barnehagens reglement. Kanskje det står noe der ang. erstatningsansvar overfor 3.person. I følge loven er (mener det er i vergemålsloven det står) man jo erstatningspliktig for ting barna ødelegger frem til de er myndige. Men jeg ville også sjekket om dere selv har forsikringer som dekker slike ting. Det kan også tenkes at bileier kan ta det på sin forsikring, mot at dere dekker egenandelen.

Jeg syns å ha hørt at hvis foreldre ikke har passet på sine barn eller har lagt til rette for tilsyn så må de dekke erstatning opptil 5000 når barna er så små.når de blir større med mer forståelse for sine handlinger så kan man bli nødt til å dekke hele skadesummen.. jeg mener i dette tilfelle at de ansatte ikke har Vært tilstrekkelig tilstede da noe slikt som dette kan skje. Det har betalt for å passe på barna når de er i barnehagen. Da ligger ansvaret på dem.men vet ikke hva loven sier.. Hva om dette hadde skjedd på tur med en fremmed sin bil? Hvem har ansvar da? Kjekt å finne ut av for alle foreldre tror jeg:-)

Jeg kan ikke tenke meg at foreldrene skal inn og betale for slikt. Ansvaret for å følge med dette ligger jo hos barnehagen når de er der, da må de ha en forsikring som dekker slikt.

Barnehagen har ikke ansvaret for å erstatte skade som barn i barnehagen måtte volde forsettlig eller uaktsomt, jf. Lov om skadeerstatning, §§ 1.1 og 1.2.

Dette står i vedtektene til to barnehager som kom opp ved et kjapt Googlesøk (paragraf 13 og 14 i linkene)

http://www.barnashave.barnehage.no/Innhold/Side/748
http://www.mokollen.no/Innhold/Side/1547

I mine øyne er det helt feil at foreldrene skal være erstatningspliktige i en slik sak, men det kommer vel an på hva barnehagen har skrevet i vedtektene sine, og hvem som vurderer erstatningsloven..

Hvis ikke barnehagen er pliktig til og erstatte, så er ingen pliktige til det. Foreldre må erstatte skade barna gjør hvis foreldrene ikke har sørget for godt nok tilsyn. Når man sender barna i barnehage handler man i god tro på at man sørger for nettopp dette!

Det er barnehagens ansvar å passe på barna. At de ikke har en forsikring som dekker er jo synd for dem - da blir det dyrt for de...

Jeg er ped.leder, men dette aner jeg ikke noe om. Kan aldri se for meg at dere er plitige til å betale for dette. Det ville vært idiotisk!

Barnehagens forsikringer dekker ikke de ansattes biler. Vi har hatt samme problemstilling oppe i barnehagen vår. De ansatte må da dekke skaden selv, så sant ikke barnas foreldre vil gjøre opp for poden sin å dekke egenandelen. Dessverre!

Back
Topp