Forsikre kanin?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Hadde dere gjort det? Koster 200 kr pr kanin.

Hovedproblemet til kanin er tennene.. De slutter ikke å vokse.. Ved rett kosthold klarer kaninen selv å slipe de. Om tennene blir for lange.. Og msn må til vet, så dekker ikke forsikringen noe med tenner

Mage/tarmproblemer dekkes.

Egenandelen er på 1000 kr tror jeg.

Hadde dere forsikret kaninen? Eller ikke?

Hadde ikke betalt egenandel på 1000kr for en kanin som koster 200kr. Synes det er litt andereldes med feks katter som går ute og kan skade seg feks.

Jeg hadde gjort det, regner med det er 200 pr kanin i forsikring?
Syns at når man skal ha dyr, kan man forSikre de slik at om det skjer noe så kan man hjelpe de istedenfor å avlive de.

Har en råtass på 7❤tenker på nr 2 ❤

Nei... Det ville jeg nok ikke gjort.

Når det kommer til smådyr så er jeg litt sånn at det er begrenset hvor store operasjoner man skal påføre dem også.
Ta heller å sett av litt penger hver mnd. til veterinær regning, det ville jeg gjort. :) Veldig viktig at du tenker på økonomi når du skal ha dyr.

Jeg har hatt ildere, mange ildere i mange år, ingen forsikret, men har brukt godt over 100 000 i veterinær regninger tilsammen.. Men sånn er det med dyr, dyreste regning kom vel på 3500, men det er greit å punge ut synes jeg.
Men et par ganger har vi fått beskjed om at dyrene var alvorlig syk av kreft, og da ble de avlivet. Det synes jeg er riktig å gjøre da på et lite dyr istedet for stor operasjon.

Jeg er litt sånn frem og tilbake.. Tenker litt at det er penger ut av vinduet.. Siden det er en innekanin.. Frittgående. Får riktig med mat. Hvor ofte kommer jeg da til å besøke veterinær ? Foruten kanskje noe med tennene.. Som alikevel ikke en forsikring dekker.. Alt av grønt hun får utenfra (selje, løvetann) blir godt skylt i vann før hun får det.

Har hund også.. Der ser jeg det på som en selvfølge å forsikre. Han er jo ute, snuser, sleiker, møter andre hunder osv.

Nei... Det ville jeg nok ikke gjort.

Når det kommer til smådyr så er jeg litt sånn at det er begrenset hvor store operasjoner man skal påføre dem også.
Ta heller å sett av litt penger hver mnd. til veterinær regning, det ville jeg gjort. :) Veldig viktig at du tenker på økonomi når du skal ha dyr.

Jeg har hatt ildere, mange ildere i mange år, ingen forsikret, men har brukt godt over 100 000 i veterinær regninger tilsammen.. Men sånn er det med dyr, dyreste regning kom vel på 3500, men det er greit å punge ut synes jeg.
Men et par ganger har vi fått beskjed om at dyrene var alvorlig syk av kreft, og da ble de avlivet. Det synes jeg er riktig å gjøre da på et lite dyr istedet for stor operasjon.

Oj.. Såpass! 100 000 ??? Da er det synd å ikke ha forsikring.

Ja, dyrt med dyr.. Det er noe jeg også har beregnet. :) tenkte ja ja, kanin er jo ikke så dyrt.. He he.. Men så feil kan man ta:) de skal ha mye mer enn jeg trodde... Og dyr mat.. Felleskjøpet.. Mat fra butikk er som gift for de.. Bortsett fra høy da:) det kan gudskjelov kjøpes hos Felleskjøpet :)

Dyr er dyr! Har du anskaffet deg et dyr bør du gjøre det som trengs, samme om det er en mus eller hund!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Tennene skal da vel ikke være noe problem om kaninen har riktig tannstilling, ikke skader seg og får rett mat. Har den ikke riktig tannstilling vil ikke riktig kosthold hjelpe. Jeg har hørt om folk som har klippet tennene med avbitertang, men det er vel ikke å anbefale.
Jeg ville ikke ha forsikret en kanin. Den er liten og tåler ikke narkose så godt så det er svært begrenset hva jeg ville ha gjort med den medisinsk. Når det er sagt har jeg sjeldent hatt behov for dyrleg på kanin, og da kun ting som er billig som f.eks. behov for øyedråper ol. De er jo enkle dyr som oftest har god helse.

Dyr er dyr! Har du anskaffet deg et dyr bør du gjøre det som trengs, samme om det er en mus eller hund!

Sint? Har tenkt å gjøre opp for meg da vet du! Men lurer på om en forsikring lønner seg eller ikke.

Tennene skal da vel ikke være noe problem om kaninen har riktig tannstilling, ikke skader seg og får rett mat. Har den ikke riktig tannstilling vil ikke riktig kosthold hjelpe. Jeg har hørt om folk som har klippet tennene med avbitertang, men det er vel ikke å anbefale.
Jeg ville ikke ha forsikret en kanin. Den er liten og tåler ikke narkose så godt så det er svært begrenset hva jeg ville ha gjort med den medisinsk. Når det er sagt har jeg sjeldent hatt behov for dyrleg på kanin, og da kun ting som er billig som f.eks. behov for øyedråper ol. De er jo enkle dyr som oftest har god helse.

Oki:) så det er kun ved feil tannstilling de kan ha behov for feks å slipe tenner? Tror ikke de fleste veterinærer klipper tenner lengre.

Her er det ca 80% høy.. 2 ts pellets fra oxbow, og litt grønt :) så håper da tennene forholder seg fine;)

Har du hatt kanin i mange år?

Oki:) så det er kun ved feil tannstilling de kan ha behov for feks å slipe tenner? Tror ikke de fleste veterinærer klipper tenner lengre.

Her er det ca 80% høy.. 2 ts pellets fra oxbow, og litt grønt :) så håper da tennene forholder seg fine;)

Har du hatt kanin i mange år?

Har ikke hatt kaniner på en stund nå pga bosituasjon, men jeg har hatt kaniner i ca 10 år og har avlet og stilt ut på den tiden :) Maten du gir høres bra ut, Oxbow skal være et veldig bra for.
Tennene skal ikke være et problem på en kanin med normal helse nei, men det kan komme pga skader og dårlig avl. Dessverre er det veldig mye useriøs avl på kaniner da de ofte eies av unge jenter som liker kaninunger. Jeg har ikke inntrykket av at det samme gjelder innenfor utstillingsmiljøet, men alle miljøer har jo sine svin på skogen. Jeg har sett folk avertere sin hann for paring, og i teksten har det stått noe slik som at kaninen eller ungene hans ikke skal brukes mer i avl pga tannfeil i slekten. Hvorfor denne personen da ønsket avkom i det hele tatt er for meg et mysterium.

Har ikke hatt kaniner på en stund nå pga bosituasjon, men jeg har hatt kaniner i ca 10 år og har avlet og stilt ut på den tiden :) Maten du gir høres bra ut, Oxbow skal være et veldig bra for.
Tennene skal ikke være et problem på en kanin med normal helse nei, men det kan komme pga skader og dårlig avl. Dessverre er det veldig mye useriøs avl på kaniner da de ofte eies av unge jenter som liker kaninunger. Jeg har ikke inntrykket av at det samme gjelder innenfor utstillingsmiljøet, men alle miljøer har jo sine svin på skogen. Jeg har sett folk avertere sin hann for paring, og i teksten har det stått noe slik som at kaninen eller ungene hans ikke skal brukes mer i avl pga tannfeil i slekten.
Hvorfor denne personen da ønsket avkom i det hele tatt er for meg et mysterium.

Ja, det høres jo ikke akkurat ut som en seriøs oppdretter:(

Min er ikke fra oppdretter. Heller ikke fra butikk. Reddet henne fra avliving :) verdens nydeligste :)

Oj.. Såpass! 100 000 ??? Da er det synd å ikke ha forsikring.

Ja, dyrt med dyr.. Det er noe jeg også har beregnet. :) tenkte ja ja, kanin er jo ikke så dyrt.. He he.. Men så feil kan man ta:) de skal ha mye mer enn jeg trodde... Og dyr mat.. Felleskjøpet.. Mat fra butikk er som gift for de.. Bortsett fra høy da:) det kan gudskjelov kjøpes hos Felleskjøpet :)

Ja, men det er over mange mange år med ildere.. Men det som er vet du, er at det er så mye på forsikringen som ikke dekkes, det meste.. Og de fleste regningene er under 1000 kroner, så da gjelder det heller ikke :P Og forsikringen går ut når de er 5 år (på ildere), og det er jo da dyrene blir syke..

Ja, men det er over mange mange år med ildere.. Men det som er vet du, er at det er så mye på forsikringen som ikke dekkes, det meste.. Og de fleste regningene er under 1000 kroner, så da gjelder det heller ikke :P Og forsikringen går ut når de er 5 år (på ildere), og det er jo da dyrene blir syke..

Ja, ikke sant.. Mye som ikke dekkes.. Og det gjør jo forsikringsselskapet bevisst..

Jeg tror egenandelen min er på 25% av veterinærregningen.

Vurderer å ikke ha det.. Tror, at hvis jeg må til veterinær, så blir det ikke verdt det i det lengre løp.. Tror det blir tap av masse penger. Skal ha 2 kaniner. Begge skal kastreres:)

Seriøst? Ville du operert på en mus?

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Jeg synes det er viktig å tenke på dyrets vel og ve når de blir syke, de vet ikke at det kan ta 8 uker å bli frisk.. Og en kanin på tre føtter, eller som må mates med grøt osv... er ikke et verdig liv for et lite dyr.

Så ikke gjør hva som helst med en kanin hvis den skal bli syk...

Kjempe bra at du undersøker, og at de skal kastreres!

Nei. Jeg har tre stk, ingen er forsikret.. Det måtte vel blitt gjensidige? Agria dekker vel ikke kaniner.
Nå er det sjelden det er noe kjempedyrt med kaniner da (i allefall mine, har hatt 6 stk). Hender de må ha litt critical care eller annet..

En normal kanin med normale tenner klarer seg fint med grovt høy mtp tannsliping. Kvister er jo også en fordel.
Eneste dyret jeg har forsikra er hunden min. For DET blir fort dyrt med operasjon f,eks, da kan man lett komme opp i tyve tusen.

Nei, jeg ville ikke forsikret en kanin. Jeg har hatt kaniner hele livet og aldri hatt behov for veterinær. Annet enn til avliving ved alderdom. Dersom du er bekymret for tennene, så vær flink å gi den greiner, tørre brødskalker og knekkebrød.

Hvis det er en egenandel på 1000kr så er det faktisk litt rimeligere å avlive kaninen, i stede for å gi den unødvendig påkjenninger. I min verden skal dyret ha et verdig liv :)

Nei. Jeg har tre stk, ingen er forsikret.. Det måtte vel blitt gjensidige? Agria dekker vel ikke kaniner.
Nå er det sjelden det er noe kjempedyrt med kaniner da (i allefall mine, har hatt 6 stk). Hender de må ha litt critical care eller annet..

En normal kanin med normale tenner klarer seg fint med grovt høy mtp tannsliping. Kvister er jo også en fordel.
Eneste dyret jeg har forsikra er hunden min. For DET blir fort dyrt med operasjon f,eks, da kan man lett komme opp i tyve tusen.

Ser mange anbefaler kvister... Hvor store da? Tykkelse? Hva slags type kvist? :)

Back
Topp