Forovervendt eller bakovervendt bilsete?

Lisse86

Forelsket i forumet
Han er nå 2,5 år. Veier 16,5 kg og er lang. Har cybex sirona 0-18 kg, men får nesten ikke på de stramme selene. Han har vokst ut av det.
Frister å kjøpe et forovervendt i stedet for et nytt bakovervendt opp til 25 kg. Hva har dere?
 
Vår jente er 2,5 år, 17 kg og 97 cm. Kommer til å prøve ha hun bakovervendt til hun er fire år. Forskjellen på fremover og bakovervendt er katastrofal. Har Britax maxway. Går til 25 kg.
 
Han er nå 2,5 år. Veier 16,5 kg og er lang. Har cybex sirona 0-18 kg, men får nesten ikke på de stramme selene. Han har vokst ut av det.
Frister å kjøpe et forovervendt i stedet for et nytt bakovervendt opp til 25 kg. Hva har dere?
Mina veier 13-15 kg og sitter bakovervendt i Britax TWE. 9-25 kg.
Lenge til hun veier 25, så hun sitter sånn lenge håper jeg :) Ikke så lang.. Kanskje 88-89 cm nå.

Men storebror er veldig lang. Han sitter i beltestol. Men han veier nesten 25 kg og er drøyt 110 cm..

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt bakovervendt til 25 kg. Er nok lang tid til han veier det :)
 
Bakovervendt!!!!!

Ville aldri i livet snudd henne nå!

Forskjellen i en ulykke kan handle om liv eller død avgjort av hvilken vei de er sikret.

Dersom Hermine vokste ut av Besafe setet sitt nå hadde vi kjøpt nytt bakovervendt og solgt det andre!

Dere venter jo nr 2 nå som likevel skal over i nr 2 stol om et knapt år, så da må dere uansett ha to slike stoler. ;)

Anbefaler Britax Maxway, Britax TWE eller Besafe Izi Plus!!!! De går alle til 25 kg :)
 
Mina veier 13-15 kg og sitter bakovervendt i Britax TWE. 9-25 kg.
Lenge til hun veier 25, så hun sitter sånn lenge håper jeg :) Ikke så lang.. Kanskje 88-89 cm nå.

Men storebror er veldig lang. Han sitter i beltestol. Men han veier nesten 25 kg og er drøyt 110 cm..

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt bakovervendt til 25 kg. Er nok lang tid til han veier det :)
Jentene våre er ca like store :)

Hun forblir nok bakovervendt i hvertfall 1.5 år til og da går vi også rett på beltestol. :) Det er tryggest!
 
Vår jente er 2,5 år, 17 kg og 97 cm. Kommer til å prøve ha hun bakovervendt til hun er fire år. Forskjellen på fremover og bakovervendt er katastrofal. Har Britax maxway. Går til 25 kg.
Lang jente :D

Har hun det fra mora si? ;)
 
Lang jente :D

Har hun det fra mora si? ;)

Fnis :) jeg er 161 cm bare. Men pappan er lang ;) legen målte hun til 106cm for en stund siden, så da måtte vi måle hjemme, for 95cm i jula og 106 i påska gikk liksom ikke.
 
Fnis :) jeg er 161 cm bare. Men pappan er lang ;) legen målte hun til 106cm for en stund siden, så da måtte vi måle hjemme, for 95cm i jula og 106 i påska gikk liksom ikke.
Hehehe, da vokser hun snart fra mamman sin! :p :)

Helt utrolig hvor fort de ungene kan vokse altså!!! :eek: Har hun hatt noe voksesmerter? Hermine strakk seg også helt plutselig, *poff* så var alle klærne for korte!
 
Hehehe, da vokser hun snart fra mamman sin! :p :)

Helt utrolig hvor fort de ungene kan vokse altså!!! :eek: Har hun hatt noe voksesmerter? Hermine strakk seg også helt plutselig, *poff* så var alle klærne for korte!

Vel hun sliter med hodepine og magesmerter, men har ikke klaga på smerter i bein og brystkasse. Men merka at hun var mer "fantete" den perioden. Kan kanskje være sammentreff
 
Vel hun sliter med hodepine og magesmerter, men har ikke klaga på smerter i bein og brystkasse. Men merka at hun var mer "fantete" den perioden. Kan kanskje være sammentreff
Stakkars lita, kan ikke være lett. :oops: De vet vel ikke alltid å sette ord på riktig vondt, så mageknip kan dreie seg om så mangt. Får håpe hun er ferdig med å strekke seg på en stund nå da. Her går det iallfall i rykk og napp.
 
Jentene våre er ca like store :)

Hun forblir nok bakovervendt i hvertfall 1.5 år til og da går vi også rett på beltestol. :) Det er tryggest!
Ja, eller like små? :-D Ikke høye jentene våres hehe.

Ja. Tipper også til rundt 4 år.
Er så skummelt med fremover :-(
 
Jenta vår er 94cm og 15kg, og sitter fortsatt bakovervendt i Britax Max Way. Hos oss er det trangt i baksetet, men vi vurderer ny bil, for det er den det er noe feil med.:)
 
Britax Max way her også [emoji4] Elise klager ikke og jeg syns igrunn hun har god plass. Sitter nok i det til hun blir 4 ja! Hun er litt misunnelig på broren sin på 4 som sitter andre vei, og prøver seg stadig på å ta hans sete når han ikke er med.. Hun har selvsagt ikke fått lov til å prøvesitte beltestolen hans enda ;)
 
Bakovervendt er det eneste aktuelle til 4-års alder her!
Lillebror sitter også i Britax Maxway. For oss var det uaktuelt å kjøpe ett sete som gikk til bare 18 kilo, i og med at storebroren var ganske stor for alderen og hadde vokst ut av et slikt sete før han i det hele tatt fylte 3 år.
 
Britax Maxway her også. Asle blir sittende bakovervendt så lenge som mulig. :)
 
Ja, eller like små? :-D Ikke høye jentene våres hehe.

Ja. Tipper også til rundt 4 år.
Er så skummelt med fremover :-(
Når barna er så nette kan de heldigvis sitte bakover enda lenger også :) men det er flott om de er store nok til beltestol før de blir snudd hvertfall! 5-punktssele forovervendt er ikke heldig..
 
Han er nå 2,5 år. Veier 16,5 kg og er lang. Har cybex sirona 0-18 kg, men får nesten ikke på de stramme selene. Han har vokst ut av det.
Frister å kjøpe et forovervendt i stedet for et nytt bakovervendt opp til 25 kg. Hva har dere?
Desverre har jeg hørt at det setet ikke er av de romsligere. Synd når det er så populært, men mange vokser ut av det. Anbefaler et sete som går bakover til 25 kilo, f.eks Besafe sitt eller ett av Britax sine (maxway, twoway, multitech :) )
 
Når barna er så nette kan de heldigvis sitte bakover enda lenger også :) men det er flott om de er store nok til beltestol før de blir snudd hvertfall! 5-punktssele forovervendt er ikke heldig..
Ja. Satser på det :-D

Hvorfor er det farlig med 5-punkts fremover ift beltestol? Visste ikke det jeg...
 
Ja. Satser på det :-D

Hvorfor er det farlig med 5-punkts fremover ift beltestol? Visste ikke det jeg...
Grunnen til at det ikke er anbefalt er at en 5-punkts vil holde igjen kroppen veldig hardt ved en eventuell kollisjon, og hodet blir slengt veldig hardt fremover mens resten av kroppen holdes igjen. Med 3-punkts vil hele bevegelsen bli mindre belastende. Jeg er dårlig på å forklare :eek:
Men det er derfor enda en grunn for at barn bør sitte bakover lengst mulig, MINST til de er store nok til å sitte i beltestol med 3-punktssele. Da må de være 15 kilo eller mer, og da aller helst 4 år..

Dere bor jo i foregangslandet for bakovervendt sikring, kunne ønske Norge var kommet like langt!! Enda det ikke er andre regler i Sverige, sitter mange fler bakover til de er store nok til å snus!
 
Back
Topp