Forovervendt bilsete ?

Camilla87

Betatt av forumet
Hei!

Vi har arvet et bilsete fra familie, som til min overraskelse skal stå forovervendt? Altså med kjøreretningen... Usikker på om man KAN sette det andre veien, men i følge bilde på siden av setet (har ikke bruksanvisning) og min svigerinne har de alltid brukt det sånn...

Setet heter Viaggio1 Pegperego og er fra 9-18 kg.

Dattera vår veier rundt 12-13 kg og er 22 mnd. Så det skal jo passe til hun. Men jeg mener jeg alltid har hørt at barn skal sitte bakovervendt lengst mulig.

Noen som vet noe om dette aktuelle setet eller evt har seter som står forovervendt til så små barn?:S

Jeg skal google det, men tenkte å høre her inne også, alltid så mye hjelp å få her :)

På forhånd takk!

Barn sitter mye tryggere bakovervendt og bør gjøre det til de er minst fire år. Les på Trygg Trafikk sine sider.

Virker som om den kun kan stå forovervendt dessverre.
Ville sett etter et annet sete dessverre

Det anbefales å bruke bakovervendt stol så lenge som mulig, helst til barnet er minst 4 år. Når barnet snus forovervendt er det best med beltestol og bilens trepunktssele, ikke slikt sete. Da må barnet være over 15 kg (i beltestol, men det er de første fireåringer).

Snodig vektklasse hvis det er ment kun fremovervendt. Kjenner ikke til setet, men ville nok ikke brukt det hvis jeg ikke hadde tungtveiende grunner for å ha barnet forovervendt (og barnet var 15 kg).

Barn MÅ ikke sitte bakovervendt frem til 4 år, men det er anbefalt at dem gjør det og det er absolutt det beste og tryggeste om barnet kan sitte bakovervendt lengst mulig! Ville nok sett etter et annet bakovervendt setet :)

Er mange fremovervendte seter fra 9 kg desverre. Hadde ikle brukt det pga fremovervendt og at jeg ikke har hørt om merket

Desverre ikke uvanlig med fremovervendte seter fra 9 kilo, men anbefales ikke. Jeg hadde ikke snudd en så liten unge.

(min yngste er 4 år og 10 mnd og sitter fortsatt bakover. Jeg snur ingen før de skal i beltestol. Broren var nesten seks. Hun muligens noe yngre, men først må hun i alle fall bli stabilt over 15 kilo, hun er 14,7-15,1 etter dagsformen. Nå etter vannkoppene og lite matlyst sikkert i nedre del)

Jeg hadde sagt takk for tilbudet, men neitakk, og levert setet tilbake.

Desverre ikke uvanlig med fremovervendte seter fra 9 kilo, men anbefales ikke. Jeg hadde ikke snudd en så liten unge.

(min yngste er 4 år og 10 mnd og sitter fortsatt bakover. Jeg snur ingen før de skal i beltestol. Broren var nesten seks. Hun muligens noe yngre, men først må hun i alle fall bli stabilt over 15 kilo, hun er 14,7-15,1 etter dagsformen. Nå etter vannkoppene og lite matlyst sikkert i nedre del)

Jeg hadde sagt takk for tilbudet, men neitakk, og levert setet tilbake.
Oj.. Stor vektforskjell på 4 åringer. Min april 2011 jente veier 21 kg.. :O er 115 cm, riktignok, men..

Men skummelt at rene fremovervendt seter har vektklasse fra 9 kg. Kan jo få foreldre til å tro at 9 kg er en grei vekt å snu de på.

Oj.. Stor vektforskjell på 4 åringer. Min april 2011 jente veier 21 kg.. :O er 115 cm, riktignok, men..

Men skummelt at rene fremovervendt seter har vektklasse fra 9 kg. Kan jo få foreldre til å tro at 9 kg er en grei vekt å snu de på.
Stor forskjell ja. Min er vel og merke bare 105 cm da.

Men broren er 7,5 og bare knapt 20 kilo han også.

Jeg har tynne unger.
Hun er litt logisk, hun er småspist. Han derimot spiser godt.

Menmen, de følger egen kurve. Den er bare langt nede på grafen

Back
Topp