Fornavn: hva er viktigst - uttalelse eller skriftbilde

Bebe2020

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Maiblomstene 2020
Vi sliter med å bli enige om et fornavn som er ganske internasjonalt navn som har en særegen norsk skrivemåte (i tillegg til den internasjonale). Begge liker vi fornavnet, men at det kan skrives på forskjellige måter, gjør at vi kanskje ikke ender opp med vårt favorittnavn - på grunn av en tullediskusjon!
Jeg misliker sterkt den ene skrivemåten fordi jeg synes det ser stygt ut, og man vil i så fall måtte stave navnet på mange språk. Samboeren mener at min foretrukne skrivemåte kan føre til at noen uttaler navnet «feil», med trykk på feil stavelse. Hva tenker derre er viktigst?
 
For oss er det viktigste at det er et "internasjonalt" navn. Vi har valgt engelsk skrivemåte og uttale. Dvs at navnet er helt forståelig på norsk og engelsk. Men endel velger å uttale navnene med norsk uttalelse, da bare korrigerer vi de.
 
Tror nesten jeg måtte ha sett navnet for å kunne ha noen mening :)
Er ikke alle navn jeg synes ser finest ut selv om det er mest talenært og omvendt.
 
Jeg er veldig opptatt av at navnet skal de fint ut og men har selv et navn som alltid blir utalt feil og det et veldig kjedelig å rette på hele tiden
 
Når man presenterer navnet sier man vel samtidig hvordan uttale man ønsker. Velg det som ser penest ut.
 
Vanskelig å si noe på det uten å se de forskjellige skrivemåtenene. Men jeg har et navn som gjør at veldig mange uttaler det feil, og det er skikkelig irriterende
 
Jeg har vært sær nok til å velge bort alle navn som har flere skrivemåter. Om det store favorittnavnet har flere skrivemåter er selvfølgelig ikke det noe alternativ. Da ville jeg gått inn i SSBs navnestatistikk og valgt den skrivemåten som er vanligst. Jeg tenker det er bedre å slippe unna med å rette på skrivemåten færrest mulig ganger, enn at formen på navnet ser bra ut. Det er jo en fordel om ungen kan si navnet sitt, og så skjønner folk flest hvordan det skrives.
 
Her har vi etternavn som krever NM i staving (og uttale), skikkelig urnorske sjeldne etternavn. så vi velger fornavn på barna hvor det ikke er tvil om stavemåte eller uttale. Har selv vokst opp med «t eller th?» og det er drit irriterende.
 
Datteren min har fire navn, med mange potensielle feilstavelser. :joyful: Spesielt gøy når man bestiller flybilletter (barn som reiser alene må man bestille billett til pr tlf hos Norwegian, og det er ofte svensker på tlf... :wacky:)
Det blir halvparten så mange navn på lille i magen, og navnet vi vurderer har heldigvis bare én stavelse. Tror jeg... :bored:
 
Back
Topp