Formgivningsaktiviteter i småbarnsavd. i barnehage..

Hva slags formgivningsaktiviteter gjør dere med de minste i barnehagen? (1-2 år)

Hvis du tenker på f.eks julegave så fikk jeg verdens fineste julegave av lillebror i fjor.

De hadde vært ute i skogen og funnet pinner og så fikk barna male disse brune og lime på øyer. Så knøt de voksne på et rødt skjerf og så var det knerten. Min manglet armer, men det gjør ikke noe.
Og du kan tro lillebror var verdens stolteste 2 åring da jeg pakket opp [:)]

Nå har vesla bare gått der i noen måneder..
Men de har blant annet malt bider limt på høstblader som de har plukket på tur.. Bakt pepperkaker, malt julehjerter, drevet med plastelina[:)]

Idag har de minste hos oss pyntet pepperkaker.
De fikk mange prikker med melis på pepperkaken sin og fikk putte nonstop på.

Ellers er det mye fingermaling, fotmaling, liming av krepp-papir o.l.
Har ikke så mange ideer i hodet mitt akkurat nå siden jeg ikke jobber med de minste i år.

de limer ting på kartong :) maler med fingermaling og med store pensler. Strør litt glitter på (og i hodet på hverandre etc..).. Bruker playmais

De har "laget" handleposer (miljøvennlige stoffposer).. eller de har laget avtrykk og "klæsjet" maling på da :)

hmm går mye i maling: fingermaling,maling med svamp på div glass,flis,ark,lerret,vanlig maling med pensel, klinkekulemaling, fot og håndavtrykk i maling.... krølling og limeing på ark med krepp papir, leire,plastelina Ol jobber bare med ett åringer jeg da.. sikkert mer å gjøre med de som er litt eldre

Sauebilde: Sort papp, hvit ull som barna limer på. Voksen tegner på hode og bein = en flott sau.

Klinkekulebilde: En plastboks med et ark nedi. Barnet hjelper å sprute maling oppi, så slipper vi ned noen klinkekuler og barnet ruller dem over arket ved å holde i boksen. Etterpå strør de glitter på. Disse blir kjempefine!

Julenisser av isoporhjerter: Barnet maler hjertet rødt. Med litt voksenhjelp limes øyne og skjegg på. Veldig sjarmerende med skjeve øyne osv - det skal vises at barnet har gjort det meste selv! [:D] En nisselue limes også på.

Blomsterbilde: Blomster i sånn skummateriale kjøpes gjennom Brio. Barnet limer på masse blomster på et ark, vi lager ramme rundt. Veldig fine.

Juletre: Barna maler en papp- eller isoporkjegle grønn. Så limes glitter, paljetter osv på.

Var dette jeg kom på i farta nå, men jeg har nok hundre idéer til om jeg gidder å tenke.

Ellers er fingermaling alltid populært, sammen med maling med koster, svamper osv. Trolldeig er også gøy, pepperkakebaking...

I barnehagen til M går det mest i tegning, fingermaling, lime høstblader på ark osv.
De bruker en del plastelina også.

Ellers baker de litt. Boller feks. Nå frem mot jul skal de lage pepperkaker, kakemenn og rulle marsipankuler [:)]

Nå til jul har vi bla a laget julekort ved at barna får male og strø glitter på et brettet pappark, og så får de lime juleklistermerker på. Vi har også kjøpt hvite kubbelys (den matte typen) som barna skal få male på med gullmaling. Limt isoporkuler til snømann, men nisselue og plastøyne..Ellers har vi laget et bilde der vi har printet ut diktet "Jeg har et lite eple". Så fikk barna lage epletrykk nedenfor, og strø glitter på. Vi har også laget mye av barnas håndavtrykk.
Men maling og liming er alltid stas:)

Tuusen takk alle sammen [:)]

Back
Topp