Formen med jente vs formen med gutt

Hemmeligmamma

Glad i forumet
Nå har jeg i flere uker tenkt at dette må være en gutt siden formen er så annerledes enn den var med jentene. Men kjønnet utvikles ikke før i uke 8 (mener jeg å ha lest), er det da sannsynlig at jeg skal kunne merke noe til hvilket kjønn der er allerede fra uke 5-6-7? Jeg mener: kan hormonene som kroppen min kjenner på være forskjellige allerede så tidlig?

Kjønnet er vel allerede bestemt før befruktning? De kan jo ved en spesifikk undersøkelse av et embryo kunne sile ut hva som er gutt/jente (i land som tillater det) :)

Det har du jo rett i :p
Men jeg leser at det først er i uke 8 at kjønnsorganene utvikles, og tenkte dermed at inntil da var alt likt.. Det stemmer kanskje ikke?

Kjønnet er vel allerede bestemt før befruktning? De kan jo ved en spesifikk undersøkelse av et embryo kunne sile ut hva som er gutt/jente (i land som tillater det) :)

Ikke før befruktning, nei. Men i øyeblikket egget er befruktet, er kjønnet bestemt, fordi sædcellen enten har et x eller y-kromosom.
Og man kan sortere ut sædcellene som har x eller y fordi det er forskjell på vekta, så jeg tror det gjøres ved at man "snurrer" på dem så de letteste havner ytterst, eller noe?

Men svangerskap kan være veldig forskjellige uansett, og det er ikke noe forskning jeg har lest i alle fall som støtter at det er forskjell på om man bærer jente eller gutter. Om man opplever det slik er det nok tilfeldig. Svigermor har beskrevet at hun hadde fire veldig ulike svangerskap, og hun har bare gutter. :)

Det har du jo rett i :p
Men jeg leser at det først er i uke 8 at kjønnsorganene utvikles, og tenkte dermed at inntil da var alt likt.. Det stemmer kanskje ikke?

Det varierer fra svangerskap til svangerskap uansett. ;) Kjønn er jo bare en liten variabel i forhold til alt mulig annet som kan være annerledes denne gangen. :)

Jeg tror nok det er tilfeldig. Jeg synes riktignok det er veldig fascinerende hvor ulike symptomer man kan ha i de forskjellige svangerskapene:) Mitt første svangerskap var tilnærmet symptomfritt fram til jeg fikk bekkenløsning (jeg fikk en gutt). Mitt tredje var preget av elendig form og kvalme fra positiv test. Så langt i svangerskapet har formen vært en ting i mellom:)

Last edited:
Back
Topp