Formen da, jenter?

mammamarita

Glad i forumet
Vi har vel (nesten) alle kommet over i andre trimester nå, og det sies jo at formen skal bli bedre da :)

Men her kan jeg ikke skryte på meg å være supersprek og kvikk for tiden. Sliter veldig med lavt blodtrykk og lav blodprosent, hvilket gjør at jeg er svimmel, slapp og blir fort sliten :(
Er ikke kvalm lengre heldigvis :)

Er sykmeldt frem til onsdag pga svimmelheten og problemer med å fungere på jobb. Skal til lege onsdag igjen for oppfølging, får se om det blir videre sm eller jobb da.

Tja, hva kan man si.. sykemeldt ut denne uken i første omgang. Kroppen sliter mer enn jeg liker å indrømme, noe som selvsagt kan komme av at jeg ikke var i verdens beste form før jeg ble gravid heller.. Sliter med rygg og nakke - og bekkenplagene har også begynt å melde seg.. :( Mye vondt i hodet pga førstnevnte. Liker å tro at jeg får en haug med energi over natten og at jeg kommer til å jobbe fult frem til termin, men hodet mitt er litt mer realistisk og vet at det sannsynligvis ikke kommer til å skje.. ( Krysser allikevel fingrene for bedre form!)
Heldigvis ikke veldig kvalm lenger, iallefall ikke slik det har vært, og det er digg! Ingenting er jo værre enn denne ekle snikende kvalmen.. Usj..

God bedring mammamarita! Håper du kommer deg på beina igjen snart :)

Høres slitsomt ut å slite med både det ene og det andre mens man går gravid..

Jeg for min del begynner å komme godt ovenpå igjen nå, den snikende kvalmen er nesten borte :) Vel, den kommer raskt igjen om det kommer ubehagelige dufter eller snørr i halsen eller tannpussing på "feil" måte.. men alt i alt mye bedre :D

Har høyt blodtrykk, så jeg blør veldig lett neseblod.. er vel mer sliten enn til vanlig..

Sliter med urolige bein, går til behandling for å løse opp på muskler og slikt. Har fått beskjed om at isjasnerven ligger noe i klem som er medvirkende på det.. greit å få hjelp til å fikse på slikt nå og da :D

Men ellers er formen min fin :) Sist svangerskap jobbet jeg fram til jeg gikk i permisjon 3 uker før termin, og det er planen min denne gangen også. Inntil videre ser jeg ikke noen grunn til å endre på den planen..

Her går det fremover hvertfall, fra 100 % sykmelding, til 80% og nå 60 % sykmelding. Legen holder igjen, og jeg presser på, men skal ikke gjøre samme feilen som sist, så prøver å lytte til kroppen og ta det med ro.

JEg har lavt blodtrykk, høy hvilepuls, hodepine og veldig svimmel så formen er ikke som den var. Blir  veldig fort sliten, og med to små fra før er det greit å ha litt energi hjemme også.

Formen her er heller dårlig.. enda.. 
I dag er det min 10. uke med oppkast og kvalme, hvor jeg tilsammen på disse 10 ukene har hatt 4 dager uten.. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har satt på legekontoret og grått nå.. :-) 
Ellers har jeg lavt blodtrykk og lav blodprosent, så er kjempe svimmel og blir utrolig fort sliten, som jo fremkaller kvalme og oppkast.. Går på min 8. uke med sykemelding nå, og er regelrett drittlei av å ligge på sofaen dagen lang!

Jeg håper fortsatt på bedre tider da, og er kjempe fornøyd med at jeg greide å gå på butikken å handle igår, UTEN å måtte gå ut og sette meg i bilen før jeg er ferdig, og idag klarte jeg å henge opp klesvasken uten å måtte sette meg underveis, så det må jo bety at det går fremover?! Men det er vel lang vei enda før jeg klarer 12 timers arbeidsdager igjen.. :-(

Jenter, kanskje dere kan hjelpe meg litt her.. snakket med legen i dag og skal tilbake igjen for nye prøver i morgen. Formen er dessverre ikke noe bedre nå, enn den var forrige uke.
Men mitt problem er altså at; Forrige uke insisterte legen på en sykemelding, ettersom formen min var som den var. Når jeg snakket med han i dag - sa han at jeg måtte komme meg tilbake i jobb, ettersom jeg ikke kunne være så mye sykemeldt. har prøvd å lete frem litt info rundt omkring på nettet, men forstår svært lite av det jeg har funnet.
Etter en nærmere sjekk har jeg funnet ut at jeg har vært sykemeldt 22 dager + 10 dager med 25 % sykemelding i løpet av svangerskapet så langt. Hva er "kvoten" ? hvor mye sykemeldt kan jeg være før det går utover permisjonspengene/ feriepenger ol? Er det noen som kunne vært så snille å prøvd å hjelpe meg med å forstå dette? Hvor kan jeg eventuelt sjekke opp "kvoten" min? Håper noen forstår mitt spørsmål og ikke minst ønsker å hjelpe meg! jeg er super forvirret!  

Sus87: Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men har ikke helt oversikten der dessverre. Foreslår at du kontakter nav og sjekker med dem. Er jo en del her som har snakket om *hjerneteppe* fødselspenger (?) eller noe i den duren, når man ikke kan jobbe pga graviditeten, for å unngå problemene med sykmelding osv.. Håper noen kan utdype dette bedre enn glemske meg :)

Min form er mye bedre enn den var i noen uker. Kvalmen er nesten borte, kan være litt uggen nå og da, men ikke på samme måten, og bilturer til jobb går fint igjen :-D (en liten rap nå og da hjelper masse, men er ikke så veldig sjarmerende... ;-)
Mer overskudd en den vannvittige trøttheten som hang over noen få uker, og noen kviser nå og da får jeg bare leve med ;)
Så alt i alt skal jeg virkelig ikke klage. (men nå har jeg så smått kjent litt til halsbrann, men tar mye annet enn kvalme! :-)

GOD BEDRING til alle dere som fortsatt har kjipe svangerskapsplager. Måtte de vike fra dere alle som en! *godbedringstøv*

Jeg er heldigvis i mye bedre form nå etter 10 uker med kvalme og ekstremt lite energi! Føler meg nesten som et nytt menneske, det er rare greier! Blir litt småkvalm innimellom fortsatt, men har ikke "dagen derpå" hver dag lenger.
Håper dere som fortsatt er dårlige slipper unna snart også, føler virkelig med dere!

Sus87: Jeg kan ikke disse reglene, men kanskje du må over på svangerskapspenger etter en viss mengde sykemelding i svangerskapet? Jeg aner egentlig ikke, synes egentlig det høres rart ut at du allerede ikke kan være sykemeldt mer. Som Phibonacci sier så kan du sikkert kontakte nav når det gjelder regler rundt dette.

Sus87 skrev:
Jenter, kanskje dere kan hjelpe meg litt her.. snakket med legen i dag og skal tilbake igjen for nye prøver i morgen. Formen er dessverre ikke noe bedre nå, enn den var forrige uke.
Men mitt problem er altså at; Forrige uke insisterte legen på en sykemelding, ettersom formen min var som den var. Når jeg snakket med han i dag - sa han at jeg måtte komme meg tilbake i jobb, ettersom jeg ikke kunne være så mye sykemeldt. har prøvd å lete frem litt info rundt omkring på nettet, men forstår svært lite av det jeg har funnet.
Etter en nærmere sjekk har jeg funnet ut at jeg har vært sykemeldt 22 dager + 10 dager med 25 % sykemelding i løpet av svangerskapet så langt. Hva er "kvoten" ? hvor mye sykemeldt kan jeg være før det går utover permisjonspengene/ feriepenger ol? Er det noen som kunne vært så snille å prøvd å hjelpe meg med å forstå dette? Hvor kan jeg eventuelt sjekke opp "kvoten" min? Håper noen forstår mitt spørsmål og ikke minst ønsker å hjelpe meg! jeg er super forvirret!  

Kan ikke hjelpe deg så veldig sånn sett, for har ikke noe fasit svar på dette selv, men har vært sykemeldt i 8 uker nå. Legen min sier at sykemelding ikke skal gå utover permisjonsutbetalingene, for sykemelding regnes som det samme som "å være i jobb" når de regner ut permisjonsgrunnlaget hos nav. 
Når det gjelder om du skal være i arbeid eller ikke må dette jo være noe du selv vurderer i samråd med legen, om han mener du må jobbe "fordi du ikke kan være så mye sykemeldt" ville jeg forlanget en annen lege på flekken, for det er jo et latterlig grunnlag. Er du dårlig og ikke i stand til å jobbe så er du ikke det..! 

Fødselspenger har du krav på hvis du er i fysisk god form og kan jobbe, men jobben du har kan være skadelig for fosteret (som feks kjemikalier, tunge løft, gass, stress osv) og det ikke fins noen tilrettelegging på arbeidsplassen. Legen vil ha meg over på fødselspenger pga ekstremt stressnivå på jobb, men sier at jeg må vente til jeg er i god form først, og har derfor sykemeldt meg inntil videre. 

Det var det lille jeg vet, men du kan helt sikkert bare ringe til nav så får du sikkert svar på det meste :-) 

Back
Topp