Forlovelsesringer - hvilken hånd?

cakka

Glad i forumet
Hvilken hånd har man normalt forlovelsesringer på?
Vi har kjøpt enkle i hvitt gull som vi også kommer til å bruke som gifteringer i fremtiden. Har alltid tenkt meg at det er venstre hånd og så bytte hånd når man gifter seg, men så legger jeg merke til at folk bruker høyre hånd mest. Så da blir jeg jo litt i tvil ;)

Man skal bruke høyre hånd. I sverige blant annet bruker de venstre.
(hvis jeg har fått det rett med meg) :)

Tror faktisk det kun er vi i Norge som bruker høyre hånd,uten å kunne si det helt sikkert ?

Tror faktisk det kun er vi i Norge som bruker høyre hånd,uten å kunne si det helt sikkert ?
Det har jeg også hørt, at Norge går sin egen vei på dette. Men altså ikke fanget hvilken hånd det dreide seg om ;)
Logisk for meg var at man bruker hånda nærmest hjertet.

Når vi forlovet oss i 2007 spurte jeg gullsmeden og hun sa i norge brukte de fleste høyre hånd både til forlovelse og når en giftet seg, mens i flere andre land hadde de den på den ene handa når de forlovet seg, og den andre når de giftet seg. (husker ikke helt hvilken hånd som var hva) så her har vi bare brukt høyre :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

I norge brukes den på høyre hånd. Internasjonalt brukes den på venstre. Sies at venstre armen er direkte linket til hjertet (hva nå enn det betyr).

I norge har vi per dags dato ingen tradisjon ettersom den gamle tradisjonen er borte, hadde jeg hatt forlovelses ring ville den hvert på høyre og gifte ringen min er på venstre.

Vi er litt internasjonale av oss, og mannen har i tillegg et ødelagt ledd i ringfingen på høyre hånd, så her ble det naturlig å ha ringene på venstre for oss :p
Jeg har nå både forlovelse og giftering på venstre :)

Vi har den på høyre hånd i Norge for det er den hånden vi holder oss på hjertet med :)
Etter det jeg har lest meg til;)

Sent from my GT-N7000 using BV Forum

Hehe, her var det mange forskjellige varianter. Virker som om det ikke er noen spesiell tradisjon, og at man egentlig bare kan velge selv, da :)

Hvilken hånd har man normalt forlovelsesringer på?
Vi har kjøpt enkle i hvitt gull som vi også kommer til å bruke som gifteringer i fremtiden. Har alltid tenkt meg at det er venstre hånd og så bytte hånd når man gifter seg, men så legger jeg merke til at folk bruker høyre hånd mest. Så da blir jeg jo litt i tvil ;)

vi kjøpte ring i milano, så der brukte de på venstre. (hjeresiden) så den ble værende der. da vi giftet oss kom den på høyre.

Vi hadde aldri forlovelsesringer på, men jeg trodde at de skulle være på venstre jeg fram til jeg hørte noe annet her om dagen av ei venninne som har forlovelsesringen på høyre. Mannen er svensk og der er det tradisjon med å ha gifteringen på venstre. Likevel har vi valgt å ha den på høyre siden vi nå bor i Norge og det er tradisjon her. Men flytter vi tilbake til Sverige bytter vi kanskje hånd, vi får se! :)

Back
Topp