forliggende morkake

J0ls1

Betatt av forumet
Hei og hå! Idag har jeg vært på OUL og alt står bra til med den lille som viser seg å være lillebror, hurra, det var flott. Ble fremskyndet en uke, så har nå termin 21 juli :)

Men det viser seg at jeg har forliggende morkake som dekker åpningen helt. Jordmor mener at den pleier å flytte seg mens livmoren vokser og at det pleier gå bra, men har fått ny UL ved uke 32 og evt 35 om den ikke er flyttet seg vekk fra åpningen innen da. Men har den ikke flyttet seg må jeg jo ha keisersnitt!! Og det kjenner jeg at jeg viiiirkelig ikke vil! Jeg hadde en topp fødsel sist og kom meg så fort på bena igjen, og alt var så fint, ønsker virkelig ikke bli skjært i og greier. Huff, vet dette sikkert ordner seg, men kjenner jeg nå bare går å bekymrer meg over dette! Blæ!

Dessuten fikk jeg ikke løfte tungt (ikke så lett med en på 21 måneder i hus) og ikke noe samleie resten av svangerskapet så jeg ikke forårsaket blødninger og sammentrekninger som kunne starte fødsel. Det var også normalt med blødninger fra 2 trimester og man må være på sykhuset så lenge man blør for at de skal ha kontroll på at ingenting starter. Kjenner jeg synes dette er skummelt, for skulle fødsel starte nå før uke 24, så blir jo ingenting gjort, samtidig som jeg ønsker å gå svangerskapet fullt ut så ungen er mest mulig moden!

Jeg er så klart super happy over at lillebror er frisk og rask, men kjenner jeg er litt bekymret :/

Noen som har hatt tidligere svangskap og har vært borti dette?? Hvordan gikk det? Noen med keisersnitt erfaringer??
 
Hadde d sist sv.skap. men den hadde flyttet seg til uke 32 så alt gikk bare fint. Kunne heller ikke ha samleie men d gikk fint! Vil jo ikke skade den lille!:)
 
Hadde d sist sv.skap. men den hadde flyttet seg til uke 32 så alt gikk bare fint. Kunne heller ikke ha samleie men d gikk fint! Vil jo ikke skade den lille!:)

Hei! Så godt å høre! Jeg håper og tror det skal gå bra, men kjenner jo litt på "frykten" for at den ikke vil flytte på seg. Men leser om mange hvor den flytter seg så får forsone meg med at sjansen er stor for at det ordner seg :)
 
Eg var på oul i dag, fikk beskjed om at morkaken dekket litt av fødekanalen men ikke hele. Skal på ny ul uke 28. Men hun sa ingenting om at eg ikke kan ha sex eller løfte tungt!!!! Ble litt stresset eg no....
 
Eg var på oul i dag, fikk beskjed om at morkaken dekket litt av fødekanalen men ikke hele. Skal på ny ul uke 28. Men hun sa ingenting om at eg ikke kan ha sex eller løfte tungt!!!! Ble litt stresset eg no....

Jeg hadde også forrige gang at den dekte bare litt og da kunne jeg gjøre alt som vanlig, men denne gangen lå den som en propp nederst, og da var det stor sjangs for blødninger når livmoren strekker seg da den lå rett over åpningen, og det kunne være uheldig. Men hun sa at det stort sett alltid går bra, men må bare følges ordentlig opp! :)

De er nøye å sier ifra om de mener det er noen fare, så ikke tenk på det, alt gikk veldig bra for meg sist og det gjør det helt sikkert for deg og :) masse lykke til :) :)
 
Jeg hadde også forrige gang at den dekte bare litt og da kunne jeg gjøre alt som vanlig, men denne gangen lå den som en propp nederst, og da var det stor sjangs for blødninger når livmoren strekker seg da den lå rett over åpningen, og det kunne være uheldig. Men hun sa at det stort sett alltid går bra, men må bare følges ordentlig opp! :)

De er nøye å sier ifra om de mener det er noen fare, så ikke tenk på det, alt gikk veldig bra for meg sist og det gjør det helt sikkert for deg og :) masse lykke til :) :)

Takk for svar. Eg tenkte at det kom til å gå veldig bra helt til eg leste denne tråden. Da ble eg usikker. Men ja hun ville jo ha sagt noe om eg skulle være forsiktig tenker eg :)
 
Har heldekkende morkake med småblødninger så og si hver dag siden festeblødningen.. Er nå i uke 21+5.
Ble sykemeldt 100% tvert da fastlegen fikk vite at den var forliggende. Så nå ligger jeg i sofaen hver dag og venter på at den skal flytte seg... Krysser fingre.. Ønsker heller ikke keisersnitt eller andre komplikasjoner.. Guttebabyen er helt frisk og har det foreløpig heldigvis veldig bra.
 
Jeg fikk samme beskjed på oul, og var på ul I uke 24, altså 6 uker etter oul og da hadde min flyttet på seg :)
 
Hadde det sist men den flytta på seg til fødsel. Har det nå også så skal på ul på mai igjen
 
Har heldekkende morkake med småblødninger så og si hver dag siden festeblødningen.. Er nå i uke 21+5.
Ble sykemeldt 100% tvert da fastlegen fikk vite at den var forliggende. Så nå ligger jeg i sofaen hver dag og venter på at den skal flytte seg... Krysser fingre.. Ønsker heller ikke keisersnitt eller andre komplikasjoner.. Guttebabyen er helt frisk og har det foreløpig heldigvis veldig bra.

Får håpe den flytter seg ja, men i de aller fleste tilfeller gjør den det :) det sies at 4% får forliggende morkake og kun 1% har det ved fødsel! Men uansett så får du ha god bedring og ta det med ro, hvertfall hvis du har blødninger, det har heldigvis ikke jeg, så krysser fingre for at det går bra... for oss begge :)
 
Jeg fikk samme beskjed på oul, og var på ul I uke 24, altså 6 uker etter oul og da hadde min flyttet på seg :)

Den hadde flyttet seg allerede så raskt, det er jo knall bra! Håper på samme nyhet når jeg skal på ul, men det var ikke før jeg var i uke 32, så det blir jo i mai :)
 
Jeg fikk også samme beskjed på oul. Men hun sa at som oftes så flytter den på seg/ eller den blir med opp når livmora blir større. Fikk å beskjed å være obs ved evt blødnigner. Skal tilbake på ul i mai, håper den har flyttet seg.
Hadde ingen drømmefødsel sist, men vil helst føde vaginalt denne gangen uansett.
 
Gratulerer med lillebror :)

Hadde helt foran sist og den flyttet seg innen uke 32. Hadde ingen blødninger eller komplikasjoner. Denne gangen ligger morkaken delvis foran og jeg regner med den flytter seg nå også.

Mener å huske at det kun er rundt én prosent som må ha keisersnitt grunnet dette (uten at jeg skal påstå det); det er i alle fall veldig sjelden at den ikke flytter seg :)
 
Min lå også delvis foran, så skal tilbake i april for å sjekke om den har flyttet seg. Krysser fingrene for det, keisersnitt høres ikke noe særlig ut...
 
Back
Topp