Forliggende morkake!

Dia1

Betatt av forumet
Hei! Ved oul i veke 19, fekk eg vita at eg hadde foranliggende morkake, og at eg kunne kjenne mindre spark. På ny UL i veke 24+3, fekk eg vita at den gjekk så langt ned, at den låg framom åpninga (altså forliggende morkake). Eg fekk ikkje noko sexnekt, beskjed om å ta det med ro eller å ikkje løfte tungt. eg har lest ein del om dette og ser at så og seie alle har fått beskjed om å roe ned... Nokon som har erfaring rundt dette som dei vil dele?

Ingen erfaring men dytter denna upp för deg. Syns du ska ta en snakk med jordmor/ Lege visst du er i tvil

Ingen erfaring, men vet det er normalt å sjekke om den har flytte seg etter uke 30 for å se om du kan føde normalt eller om det blir keisersnitt. Lykke til og håper den flytter seg;)

Jeg hadde foreliggende morkake tidlig i svangerskapet, og hadde mye blødninger i forbindelse med det. Kunne fint leve som normalt fikk jeg beskjed om. Blødningene som kom ville være uavhengig av aktivitet. :)

Når jeg kom til oul hadde den flytta seg. Men søstra mi hadde foreliggende morkake ved oul, og hun kunne også leve som normalt. Hun fikk imidlertid ny ul i uke 32 for å sjekke "status", for hvis den ikke flytter seg må man ha keisersnitt. Hennes flytta seg før uke 32, og hun hadde ingen komplikasjoner i forbindelse med det. :)

Snakk med jordmor om du er usikker, hun vet bedre enn lege. ;)

jeg hadde forliggende morkake i starten, noe som gjorde at jeg blødde friskt blod flere ganger i uke 12. Den hadde derimot flyttet seg vekk derfra da jeg hadde ordinær ul så det ble ikke noe mer med det. Vanligvis får man en ultralyd i uke 30-34 for å se om den har flyttet seg. Hvis den fremdeles ligger foran åpningen når man nærmer seg termin, må man ta keisersnitt.
Lykke til :)

Med Nr 1 hadde eg det og. Fant det ut på oul. Og hadde ingen plager/blødninger. Fikk ny ul etter noen uker og da hadde den flytta seg opp over. Så var ingen problem og føde normalt. Og kunne ver så aktiv som eg ville. Men er usikker når/om den slutter og flytte seg opp over evt. Og det meste er ulikt fra person til person. Så ville snakka med lege /jm.

Hei! Ved oul i veke 19, fekk eg vita at eg hadde foranliggende morkake, og at eg kunne kjenne mindre spark. På ny UL i veke 24+3, fekk eg vita at den gjekk så langt ned, at den låg framom åpninga (altså forliggende morkake). Eg fekk ikkje noko sexnekt, beskjed om å ta det med ro eller å ikkje løfte tungt. eg har lest ein del om dette og ser at så og seie alle har fått beskjed om å roe ned... Nokon som har erfaring rundt dette som dei vil dele?
Sniker fra Mai2016.. Hvordan ligger morkaken din nå når du nærmer deg termin? Har den flyttet seg? Jeg var på kontroll ultralyd i dag, min morkake ligger fremdeles forran. Skal tilbake i uke 32 for å finne ut om det blir ks eller vaginal fødsel..

Sniker fra Mai2016.. Hvordan ligger morkaken din nå når du nærmer deg termin? Har den flyttet seg? Jeg var på kontroll ultralyd i dag, min morkake ligger fremdeles forran. Skal tilbake i uke 32 for å finne ut om det blir ks eller vaginal fødsel..

Hei :-) Det viste seg, etter innvendig ulyralyd, at morkaka låg inntil ei slags lomme ved sidan av opninga, og det var ikkje fare for at den havna framom opninga :-) Så her er eg «good to go»!

Hei :) Det viste seg, etter innvendig ulyralyd, at morkaka låg inntil ei slags lomme ved sidan av opninga, og det var ikkje fare for at den havna framom opninga :) Så her er eg «good to go»!
Veldig heldig du, vi sliter forsatt

Back
Topp