Forliggende morkake?

Kristin1992

Andre møte med forumet
Var på oul i går, og alt var heldigvis bare bra med prinsessa vår.
Bortsett fra at jeg fikk vite at jeg hadde forliggende morkake (den dekker for indre mormunn), så må tilbake på ul i uke 32 for å se om den har flyttet på seg. Er det noen andre som har fått samme beskjed? Og har det noe å si for lille som ligger i magen? Har søkt litt på nettet, men det står så mye forskjellig :S

henger meg på denne, for jeg har også det....

Trodde ikke det hadde noe å si da, foruten at det tar lenger tid å kjenne spark utenpå magen....?

Var på oul i går, og alt var heldigvis bare bra med prinsessa vår.
Bortsett fra at jeg fikk vite at jeg hadde forliggende morkake (den dekker for indre mormunn), så må tilbake på ul i uke 32 for å se om den har flyttet på seg. Er det noen andre som har fått samme beskjed? Og har det noe å si for lille som ligger i magen? Har søkt litt på nettet, men det står så mye forskjellig :S

Har vell ikke noe å si for babyen nei, men Om den ikke flytter seg så må du ha KS. :-)
Men som regel så flytter den seg innen fødselen skjer :-)

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men tror at dersom morkaken ligger for langt ned og dekker helt eller delvis for fødekanalen, er man nødt for å ta keisersnitt for å ikke få fatale blødninger under fødsel.

--------------------
<3 17. februar <3

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men tror at dersom morkaken ligger for langt ned og dekker helt eller delvis for fødekanalen, er man nødt for å ta keisersnitt for å ikke få fatale blødninger under fødsel.

--------------------
<3 17. februar <3
Det stemmer det ja!:) tror noen her blander med at morkaken ligger foran i magen, da kjenner en mindre liv, dette er ikke det samme:p

Termin 09.februar med første frøet:)

Det har ingenting å si for babyen (før den skal ut). Du kan oppleve blødninger pga det og dette kan forårsake komplikasjoner om jeg ikke husker helt feil. Det er ulike grader for hvor mye den dekker. Om den ligger helt foran fødselskanalen eller bare delvis.

Va på oul i går og fikk vite æ hadde forliggende morkake, men d hadde INGEN ting å si før fødselen. Det einaste som va ulempen me at den lå fårran va at man kjente sparke fra babyen seinare. Han sa at 50% har forliggende morkake og 50 % ikke har d.

Har det samme jeg også.. Har ingenting å si på den lille h*n har det fint for det om ;).. Jeg får en del blødninger pga dette og kan dermed ikke fly, ha sex og må ta det generellt med ro. Hvis den ikke trekker seg opp mot slutten må det foretas et ks

Sist så var jordmor usikker på om morkaka lå delvis forran eller ikke og jeg fikk ny kontroll i uke 32. Jeg fikk beskjed om at for de aller fleste så trekker morkaka seg opp over (og det var også tilfellet for meg), men i noen få tilfeller så blir den liggende forran og da kommer keisersnitt på plakaten. Om de har tilfeller hvor de ikke går for keisersnitt med forranliggende morkake det vet jeg ikke for det ble aldri aktuelt for meg å vurdere en slik situasjon.

Jeg hadde det i forrige svangerskap :-) ikke noe problemer med det annet enn at jeg hadde småblødninger, men gyn og jordmor sa det ikke var noe farlig :) min flyttet på seg før fødselen så kunne føde normalt :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Va på oul i går og fikk vite æ hadde forliggende morkake, men d hadde INGEN ting å si før fødselen. Det einaste som va ulempen me at den lå fårran va at man kjente sparke fra babyen seinare. Han sa at 50% har forliggende morkake og 50 % ikke har d.

Det er forskjell på morkake som ligge framme mot magen og morkake som ligger framme og så lavt at den dekker fødselskanalen :-)
Eg har morkake som ligger framme mot magen nett som deg, og det har ingenting å sei som du seier.
Men dei som har morkake som ligger så lavt at den dekker fødselskanalen må på ekstra kontroll for å sjekke om den har trekt seg oppover. Den kan forårsake fleire blødninger og det er farlig å føde vaginalt om den fortsatt ligger for lavt. Eg har aldri hatt det så husker ikkje alt, men det er fleire over her som har forklart det.
Legene forklarer ikkje forskjellen så det er fort gjort å blande dei to :-)

Jeg fikk høre at litt av morkaken min dekker for, så fikk time til ny ul i uke 32.. Var visst innvendig ul hos lege på gyn da fikk jeg beskjed om..
Jeg håper så inderlig den flytter seg, har angst for ks, og vil helst føde normalt..

Sent from my LT18i using BV Forum mobile app

Jeg hadde morkake som lå foran fødekanalen i forrige svangerskap, hadde ingen ting å si for prinsen, han vokste og beveget seg som normalt. Var som deg på sjekk i uke 32 å da hadde den flyttet seg oppover. Hadde ingen blødninger i svangerskapet eller andre plager heller. Tror du kan slappe helt av, du blir jo fulgt opp ekstra nøye og det viktigste er jo at baby ikke er plaget av at morkaken ligger litt feil :-)

Back
Topp