Forliggende morkake - placenta previa totalis

Bkno2920020

Andre møte med forumet
På TUL fikk jeg beskjed om at morkaken lå nærme åpningen (indre mormunn). På OUL fikk jeg beskjed om at morkaken nå dekket åpningen helt. Skal tilbake på kontroll i uke 28. Jordmor sa at morkaken kunne flytte seg, men hvis ikke så må jeg kanskje belage meg på keisersnitt. Min første fødsel endte i HKS og jeg hadde virkelig håpet på å kunne føde vaginalt nå.

Noen som har hatt dette? Erfaringer? Flyttet morkaken på seg?

På TUL fikk jeg beskjed om at morkaken lå nærme åpningen (indre mormunn). På OUL fikk jeg beskjed om at morkaken nå dekket åpningen helt. Skal tilbake på kontroll i uke 28. Jordmor sa at morkaken kunne flytte seg, men hvis ikke så må jeg kanskje belage meg på keisersnitt. Min første fødsel endte i HKS og jeg hadde virkelig håpet på å kunne føde vaginalt nå.

Sniker fra August, vi er flere i min gruppe (inkl meg selv) som hadde morkaka foran på OUL, for de aller fleste var den trekt seg langt unna ved neste kontroll ☺️

Hadde det i mitt første svangerskap, den hadde flyttet seg da vi var på kontroll igjen :) Ble keisersnitt, men det var av andre grunner.

I forrige svangerskap lå morkaken delvis foran åpningen på OUL. Var tilbake på ny UL i uke 30. da hadde den flyttet seg og jeg fødte vaginalt☺️

Hadde ikke dette sist, men er i samme båt nå. Lå litt langt nede på TUL, men dekket ikke, mens ved OUL lå den plutselig foran. Skal på kontroll i uke 32-ish og håper den flytter seg innen den tid!

Min ligger også for langt ned og jeg har kontroll i uke 32, september en gang. Om ikke må jeg ha planlagt keisersnitt, så jeg håper den flytter seg :happy:

Jeg hadde det med min førstemann, og den flyttet seg til 28 ukers kontrollen og jeg fødte på normal måte❤

På oul lå morkaken foran og litt nede uten å dekke mormunnen, men var visst noen bånd (fra morkaken?) som dekket. Spent på ny UL og kontroll hos overlege i uke 24!

Har hørt at morkaken flytter seg i de fleste tilfeller da! Så sjansen er stor for at den gjør det :happy090

Da ble det endelig bekreftet at min morkake har flyttet på seg (uke 34) og at alt ligger til rette for vaginal fødsel denne gangen. Godt å endelig ha fått et 100% svar da det har vært litt frem og tilbake...(var på undersøkelse hos lege på sykehuset i uke 28 og fikk da beskjed om at morkaken hadde trukket seg tilbake så trodde jo det var avklart da, men så dukket det opp et journalnotat i posten 1 uke senere som sa det stikk motsatte - hun hadde visst tatt en ekstra titt på bildene og konkludert med at den IKKE hadde flyttet seg likevel).

Men da dukker det jo opp nye bekymringer i og med at min første fødsel endte i et HKS. Hvordan blir det å føde vaginalt nå?!? Vet det ikke finnes noen fasitsvar, måtte bare lufte tankene litt...

Da ble det endelig bekreftet at min morkake har flyttet på seg (uke 34) og at alt ligger til rette for vaginal fødsel denne gangen. Godt å endelig ha fått et 100% svar da det har vært litt frem og tilbake...(var på undersøkelse hos lege på sykehuset i uke 28 og fikk da beskjed om at morkaken hadde trukket seg tilbake så trodde jo det var avklart da, men så dukket det opp et journalnotat i posten 1 uke senere som sa det stikk motsatte - hun hadde visst tatt en ekstra titt på bildene og konkludert med at den IKKE hadde flyttet seg likevel).

Men da dukker det jo opp nye bekymringer i og med at min første fødsel endte i et HKS. Hvordan blir det å føde vaginalt nå?!? Vet det ikke finnes noen fasitsvar, måtte bare lufte tankene litt...
Så fint at den har flyttet seg! :happy:

Back
Topp