Forkortning av livmorhals

Frkd

Glad i forumet
Sommerfuglene
❤Januarlykke 2022❤
Noen som har opplevd at livmorhalsen blir kortere midt i svangerskapet? Overalt hvor jeg leser, skriver de kun at den blir kortere i slutten, gjerne ukene før termin. Jeg har hatt kontakt med fødeavdelingen, og skal ha kontroll igjen på mandag. Men vil gjerne høre erfaringer.
 
Hatt forkortet livmorhals i første og andre svangerskap.

I første svangerskap hadde jeg en truende prematur fødsel i uke 26, det var sånn de oppdaget den korte livmorhalsen på 2 cm. De stoppet riene med riehemmende, og jeg fikk lutinus på resept etter det. Livmorhalsen holdt seg på samme nivå resten av svangerskapet (2 cm) og jeg fødte i uke 39 (ble igangsatt av andre helseårsaker).

Andre svangerskapet fikk jeg brått forkortet livmorhals etter sex i uke 24. Gikk ned til 2.4 cm, etter å ha vært på kjekke 3 cm tidligere i svangerskapet. Fikk på nytt lutinus. Livmorhalsen lukket seg fint igjen, og har holdt seg på 3 cm hele resten av svangerskapet.

Vet ikke om Lutinus'en gjorde utslaget, men for meg har det hvertfall gått greit begge gangene til tross for det overlegen kalte en "dynamisk livmorhals" (lettpåvirkelig). Det trenger ikke nødvendigvis bety at man føder tidlig; jeg er i uke 38 nå.
 
Back
Topp