Forkortet cervix og nebbing

Naomii

Forelsket i forumet
Oktobergull 2022
Jeg poster denne inn her på åpent forum også, i håp om at kanskje noen fler har noe erfaring med dette de har lyst å dele :happy:

Hei hei,
Nå har jeg jo gått noen uker med ganske forkortet livmorhals. Hadde et opphold på sykehus for snart 3 uker siden, den var da 18mm ved innleggelse (hadde gått ned fra rundt 35mm på en uke) og 24mm ved utskrivelse. På kontroller etterpå har den foreløpig holdt seg stabilt på 18mm.
Jeg har også det de kaller for nebbing. Dvs livmorhalsen er traktformet, åpning fra innsiden men ikke åpning i hinnen.. sånn jeg har forstått det (mulig jeg forklarer meg tungvindt nå men).
Spørsmålet er om noen andre her har eller har hatt såkalt nebbing av livmorhalsen og forkortet livmorhals, og hvor lenge de har gått med det før fødsel har begynt?
Er jo spendt om jeg kan gå sånn til termin eller ikke. Har fått beskjed av lege om at det er mer sannsynlig med fødsel innen uke 37 enn etter. Har jo mye kynnere så aner jo liksom ikke hvor mye eller lite som skal til før livmorhalsen ikke orker mer og det blir åpning. Blir tett fulgt opp på sykehuset hver uke nå, og er 32+2 idag. :happy:
 
Min mor gikk med 2 cm åpning 1 mnd før termin og fødte 2 uker før.
Før dette modnet hun lenge i forkant. Jeg går gjennom ish det samme nå, med riedempende i uke 30, etter modning/kortning av livmortappen. Er nå 32 uker uten at noe har skjedd enda, så satser på samme resultat som min mor ☺️
 
Sniker fra desember.
Hadde nesten likt som deg sist svangerskap. Innlagt uke 23 med livmorhals på 18mm. 25mm ved utskrivelse. Kontroller etterpå med livmorhals 18-20mm. Uke 30 18mm med nebbing. I uke 31 12mm med nebbing, og uke 32 5mm med nebbing. Spontan fødsel med rier 35+6. Så prematur fødsel, men over 5 uker etter nebbing ble påvist!
Lykke til med svangerskapet, og håper at du kommer deg til uke 37 ☺️
 
Back
Topp