Forkortelsestråd

chaatzy

Happy <3 overlykkelig 3barnsmamma <3
Septembermødre <3
Jeg husker ikke alle forkortelser og blander noen.. Så da kan vi skrive en liste her, regner med det ikke bare er jeg som ikke husker alle enda? ;)

el- eggløsning
ul-ultralyd
sa-spontanabort

Kommer ikke på flere nå selvfølgelig.. :)
 
Assistert befruktning = Alle behandlingsmetoder for å oppnå graviditet ved medisinsk hjelp
CB = ClearBlue, graviditetstest
DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = eggløsning
GU = gynekologisk undersøkelse
hCG = human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet, det er dette som gir utslag på graviditetstester, kan måles helt sikkert med blodprøve
IKM = forventet, ikke-kommende mens
IVF = In vitro fertilization, prøverørsbefruktning, befruktning utenfor kroppen
MA = missed abortion - fosteret er dødt, men ikke støtt ut av kroppen
PP = prøveperiode, en pp er gjennomsnittlig en måned, hver gang mensen kommer går man inn i en ny pp
SA = spontanabort
Spotting = brun/rosa utflod
TR = Tante Rød (mensen)
Pergo = Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse
PCO = poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning
PCOS = poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt
UVI = Urinveisinfeksjon


Fler forkortelser:

AIH = Artificial insemination with husbands sperm, inseminasjon med partners sæd
BO = Blighted Ovum. Det er ikke fosteranlegg i gestasjonssekken.
CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
CBFM = ClearBlue Fertilitetsmonitor
CP = ClearPlan, eggløsningstest
ED = eggdonasjon
Follikler/eggposer = Væskefylte sekker i eggstokken som inneholder eggene som løsner ved eggløsning. Hver måned utvikles det normalt et egg i en follikel i en eggstokk
FTD = forventet testdato
ICSI = Intra-cytoplasmisk spermie-injeksjon, injeksjon av én sædcelle i et egg i forbindelse med prøverørsbehandling. Kalles også microinjeksjon
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
NTD = ny testdato
QR = Quick Response, graviditetstest
TB = To Blå!!!!/positiv test
TF = feil med test/tvilsomt resultat
TN = testet negativt
XU = ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

Dag 1 = Første dag med rødt blod i menstruasjonssyklusen (ikke brunlig utflod)
lutealfase = dagene mellom EL og mensen (vanligvis mellom 10 og 18 dager). Kalles også gestagen fase


CD = Cycle Day (syklusdag), CD1 er f.eks den første dagen i syklusen.
CL = CoverLine, en horisontal strek (skillelinje) som trekkes opp i tempkurver for å lettere kunne skille mellom lave og høye temper
DQ = Dong Quai, et helsekostmiddel som kan gi mer regelmessig syklus
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt
FTD = Forventet TestDato
Lap = laparoskopi, kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc
LF = lutealfase, dagene mellom EL og mensen
WY = Wild Yam, et helsekostmiddel som skal kunne øke progesteronproduksjonen.
 
wow du var oppdatert ser jeg :p takk :)
 
Herregud! Du vet du har vært prøver en stund når en kan alle disse :)
Når jeg begynte å henge på babyverden som prøver skjønte jeg ingenting av disse forkortelsene, nå kommer forkortelsene før ordet... :p
 
HS- helsesøster. Tok meg noen ganger før jeg skjønte den :D
 
mme-morsmelkerstatning
mm-morsmelk

:)
 
Kommer jo noen rare ting på helsekortene også som vi kan putte inn forklaring på her ;)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp