Forklare døden for en 4-åring?

at når man er gammel så sovner man inn, og våkner ikke igjen. Det kalles å være død.

ORIGINAL: Reinbue

at når man er gammel så sovner man inn, og våkner ikke igjen. Det kalles å være død.

Ville ikkje brukt ordet sovne.. da det kan gi redsel for å sove..

vi forklarte at kroppen slutter å virke.. han er kjent med ting inni kroppen. Kanskje litt mer enn det som er normalt for en 4åring.
Men han forsto veldig godt hva det betydde.
Så sa vi at vi begravde kroppen i jorda og satt på en gravstein så vi kunne ha et fint sted å gå til når vi savnet morfar.
Avhengig av hva man tror på, så forklarer man vel ulikt, men vi sa at sjelen til morfar reiste opp til himmelen.. og at sjelen sitter i hjertet vårt og er det som gjør oss til det fine mennesket vi er.
De sier at 4åringer ikke forstår død, men han har iallefall forstått det ganske bra og spør aldri om han kommer tilbake. Han er ganske bevisst det at morfar ikke kommer tilbake, og han snakker ofte med morfar og forteller han ting sånn ut i løse lufta.

du skal ALDRI si at noen sovner når de dør.
en 4åring er ganske så konkret i sin tankegang.
samme med "reise vekk" - har plenty av eksempler på at barn har blitt redde for å både sovne og for at foreldrene skal bli borte når de skal reise vekk i etterkant av et dødsfall.
Skriver bacheloroppgave om dette nå.

Bruk hvertfall ikke ord som å sove!
Hadde forklart så ærlig som mulig på en måte han forstår. At når man dør slutter alt i kroppen å virke. Hjertet slutter å slå, hodet slutter å tenke osv.

Vær forsiktig med å bruke fraser som "sovne inn, gå bort, reise.." osv om døden, det kan forvirre og skremme et barn. Du kan jo fortelle litt konkret om hva som skjer når noen dør; hjertet slutter å slå,man puster ikke osv... Om dere har en tro på hva som skjer etter døden kan du jo flette inn dette. Døden er jo en naturlig del av livet som barna uunngåelig må bli kjent med. Å miste oldeforeldre er vel ofte barnets første møte med døden på nært hold. Det støtter jo ihvertfall det man tenker som "naturlig", man blir gammel, kroppen blir gammel og slitt og til slutt dør man. Følg magefølelsen din når du prater med barnet, du kjenner det og vet hvor mye informasjon h*n trenger og takler.

Selv om jeg ikke er personlig kristen, har jeg bevisst gått for "himmel/engel-teorien"

At når noen er veldig veldig syke, eller veldig veldig gamle, så kan det være at kroppen ikke orker leve lenger.
Da blir personen til en engel som bor oppe i himmelen og passer på oss som er på jorden.

Takk for svar!

Dette med sovne inn, og reise bort har jeg lest om..
Han snakker om at oldemor er oppe i himmelen hvertfall, så vi sier nok noe om det..

Ja, for guds skyld ikke si sovne eller være syk. Da kommer det fort redsel.

Du kan si noe om at når man blir gammel så dør man, og da håper vi at man kommer i himmelen. Noen av barna i bhg jeg jobber i mente at man ble en stjerne på himmelen, og det var en fin måte å vinke til de i ny og ne.

Eldste vår blir 6 snart. Kista oldefaren sin i november. Vi snakket mye om at han var veldig gammel og syk,han var med og besøkte han på sykehuset,og så selv at oldefaren var syk. Da han døde snakket vi om at han var blitt engel og reist opp til himmelen. Gikk veldig greit. Når han sier han savner oldefaren vil han vi skal se opp mot himmelen,da ser han sikkert at vi savner han. Man skal for all del ikke bruke ord som sovne og reise vekk. For de våkner jo ikke og når noen reiser vekk kommer de jo tilbake. Han var med å så oldefaren i kista,da forklarte vi at det var bare kroppen hans som lå der,stemmen,hjertet og tankene hadde fãtt ny englekropp:)

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

enig med lykketroll... da farfar døde, ble mitt søskenbarn fortalt at farfar bare sover og at han hviler... så gutten gikk rundt og sa at farfar sover, men kommer snart[:(] han tror jeg var 4-5 år....

aaaldri blande med søvn! da kan de få søvnskrekk!

Jeg tror ikke på gud og himmelen så jeg bruker ikke dette, men når jeg har skulle forklart døden så er det at kroppen slutter å virke.
Da er det slutt. Dette forstår unger. Man trenger ikke pakke det mer inn og gjøre det mer vanskelig.
Men man kan også si at det er lov å være trist. Jeg forklarte at jeg var veldig lei meg selv også. Barn forstår mer enn man tror egentlig.

Storebror var også med å så oldemor død i høst. Da var han 5,5 år og ville det selv. Jeg hadde jo sagt at oldemor ikke virket lengre og da fikk han se det også. Han syns selvfølgelig det er trist at man dør og ikke lever mer, men han forstår.

Svigermor døde i høst og da var Kaisa akkurat fylt 3 år[:(]

Jeg sa at bestemor satt i himmelen og passet på oss, fordi hun var blitt gammel. Virker som om hun godtok det, hun spør av og til om bestemor kan se henne hele tiden og syns det er kjekt at hun alltid passer på henne[:)]

har prøvd å forklare til jenta mi på 3 år men er jammen ikke så lett for henne å forstå. men det kan man jo ikke forvente:)
har sagt at når man dør så virker ikke kroppen mere og da blir man en stjerne på himmelen. men hun lurte på om hun kunne dra til himmelen og besøke farfar og om hun kunne blåse opp til skyene når det blåser ute osv osv... forstår vel ikke helt.

ORIGINAL: Happygirl84

Når en oldeforelder dør, hvordan forklarer man det for en 4-åring?

Oldemor har gått tom for batteri.
[8D]

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

Enig i det.

Jeg tror ikke på Gud og himmelen, så jeg ville sagt at kroppen var blitt så gammel at den sluttet å virke. Ville sikkert lagt til at de likevel er der og passer på oss selv om vi ikke kan se de, for det tror jeg på.. Må bare ike fortelle ungene noe en selv ikke tror på.

her er lillegutt blitt veldig opptatt av død etter at han var med sambo til grava til bestefaren og bestekompisen sin... Der fikk vi jo 2 ehm...forklaringsgrunner...da ene døde av alderdom og andre av sykdom..

Ang bestefaren så sa vi at han var en gammel mann...og nå var han kommet til himmelen og tittet ned på alle han var glad i...og at når man blir veldig gamle, så dør man...Han lurte på hva DØD betydde...og da sa vi at det betyr at de sover og aldri våkner igjen...han har ikke blitt redd av det og tar det stadig opp at han sitter oppe i himmelen og ser ned på oss[:)]

bestekompisen var litt være...for han var jo ikke så gammel når vi skjedde..så vi tok rett og slett bare og fortalte hele greia...at han var kjempe syk..og han var så syk inni kroppen sin at han ikke orka noen ting mer..så kroppen spurte om å få komme til himmelen....og at nå sover han for alltid under jorda...

Lillegutt her takla forklaringene veldig bra! og har aldri vært redd for å "sove"[:)]

At når mennesker blir veldig gamle og har levd lenge dør de og kommer til himmelen.
Der skal vi alle møtes igjen

Back
Topp