forkjølt

Lulu

Flørter med forumet
Nå er Isak 5 1/2 uke. Fra han var 2 uker har han vært så forkjølet. Vi har vært mye syke vi andre i familien, så han har nok blitt smittet av oss. Vi har vært på barneklinikken med han og de sier han er kraftig forkjølet og at det er noe han må jobbe med selv. Ingen medisin til sånne små. Har vært til lege med han utallige ganger, og ingenting er heldigvis å finne på lungene hans.
Eg drypper han med saltvannn. Morsmelk hjelper ikke. Er så sliten og lei av at denne forkjølelsen ikke gir seg. Han har en grei vektøkning, men går ikkje så masse opp i vekt...Syns eg ammer veldig masse, men han er kun 5 min på puppen hver gang. Har tenkt på å gi han mme, men usikker på hvor mye eg skal gi og hvordan eg skal gjøre det...
Noen som kan gi meg noen råd der?

Jeg har selv en forkjølet gutt, føler han har vært slik siden fødselen 11.des omtrent. Vi har vært innlagt på barneklinikken en gang på grunn av at han i tillegg til å være tett fikk høy feber. Men han fikk ikke noe medisiner, bare innhalasjon 6 ganger mens vi var der.  Skyller du hvert nesebor med 3-5ml saltvann...? Det fikk jeg nemlig beskjed om å gjøre, det virker som en vanvittig mengde, men skulle det ha noen effekt måtte man bruke så mye. 

De skal jo ha i seg 15% av kroppsvekten sin hver dag. Så da ville jeg ha tatt utgangspunkt i vekta hans og funnet ut hvor mye han ca skal få til hvert måltid og varmet den mengden. Men hvis du ønsker å amme så er det sikkert luret å gi morsmelk først før du tilbyr han mme. Det er jo et kjent fenomen at det er mye mindre arbeid for de små å drikke fra flaske enn det er å drikke fra puppen.

Akkurat samme her. Lillebror har vært forkjølet i mange uker allerede. Stakkars liten, han sover så dårlig om natta. Jeg må neste sitte i senga med han på brystet for at han skal få sove ordentlig... Har fått tips om å skylle med saltvann i en slags sprayflaske, den heter physiomer og fås kjøpt på apoteket. Skyll som med en vanlig neseskyller for voksne, med hodet på siden. Da får du spylt godt opp i nesen. Har ikke noen flere tips, håper bare det gir seg snart her også...

Vår lille på tre uker var også pottetett i nesen. Gikk over til hosting og hes i halsen også. Tilslutt gikk jeg på legevakten med henne og da ble vi lagt inn på barneavdelingen på isolat for hun hadde RS-virus. Hun fikk innhalasjoner over natten og litt oksygen og vi fikk reise hjem neste dag. RS-virus er ganske vanlig, men når de er så små kan de trenge litt hjelp. Hun kom seg veldig fort og jeg er glad vi tok kontakt. Har fått god oppfølging og blitt tatt på alvor, og jeg er sikker på at hun ble mye fortere bedre enn om hun skulle slitt med det hjemme selv.

Isak hoster også, det har han gjort hele tiden. Men ingen RS virus og ingenting på lungene. Trur han bare prøver å hoste opp det slimet som renner ned fra nesen... Fælt når de små er så sjuke...

Back
Topp