Forkjølet unge..trenger tips

Stoltmamma

Jente20
Hei! Har en gutt på 1,5 år som har blitt forkjølet. Det begynte med litt hoste og mye slim i halsen. Så utviklet det seg til verre hoste, feber og snørrete. Han blir fort trøtt og sliten, men han er som regel blid og leker mye. Har aldri hatt sykt barn så trenger litt tips..
Hva bør jeg være obs på? Passe på? Hvor lenge er en slik forkjølelse vanlig? Når kontakter dere lege?
Kan barnet sove utendørs i vogn? Har vært rundt 0 grader her disse dagene.

Takker så mye for svar :)

Ved feber ville jeg holdt ungen inne.
Feber i mer enn 3 dager, gir legehjelp.
Nesespray med saltvann letter nesen.
Hold øye med inntak av væske.
La barnet ligge med overkroppen litt opp.
Og masse morskjærlighet er mine råd og til slutt det viktigste..stol på magefølelsen din.

Feber over 39 (uten virkning av paracet) i mer enn tre døgn, da kontakter du lege. Hvis barnet blir sløvt og slapt og er vanskelig å få kontakt med så kontakter du lege.

Gi paracet ved ubehag (smerter ved spising feks) eller ved feber over 39 når han skal sove.

Gir ro og hvile, la barnet leke og være i fysisk aktivitet hvis han vil det, men slå gjerne av tv og radio for å få litt ro.
Gi rikelig med drikke. Saltvannspray i nese. Solvipect er reseptfri slimløsende hostesaft, dersom han hoster ved legging. Hev hodeenden på sengen. Kleenex med balsam er godt å bruke så nesa ikke blir sår om det er mye snørr. Kan fint sove ute. Kan fint leke litt ute også.

Luft godt, så det er bra innemiljø, spesielt på soverommet. Vask koseklut/kosedyr og sengetøy. Vask hender ofte og gjerne leker, dørhåndtak, servant osv.

Back
Topp