Forkjølet,og bruk av Otrivin

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Har gjort litt research og forskning.no, apotek1 og helsenorge.no pluss jordmor Siri på altformamma.no sier at man kan bruke Otrivin. Mens på pakningsvedlegget står det at man ikke skal bruke den mens man er gravid. Jeg e er desperat og har brukt en dusj før leggetid og om natten når jeg er helt tett.
Saltvann funker OVERHODET ikke..
Jeg vil tro alle disse nettsidene (spesielt de tre første) ikke ville sagt at det var trygt om det ikke var det??

Hadde influensa selv og var helt desperat da jeg først fikk saltvann og det ikke funket! Snakket med legen min når jeg var hjemme igjen fra utlandet og han sa det var helt trygt å bruke det i anbf dose! Selv den med menthol. Så jeg gjorde det, og var min redning:angelic:

Hadde influensa selv og var helt desperat da jeg først fikk saltvann og det ikke funket! Snakket med legen min når jeg var hjemme igjen fra utlandet og han sa det var helt trygt å bruke det i anbf dose! Selv den med menthol. Så jeg gjorde det, og var min redning:angelic:
Ja jeg får ikke puste med tett nese og nattesøvn er utelukket om jeg er tett, så jeg er helt desperat! Og siden du har fått grønt signal av lege så tar jeg det som god fisk altså :)

Otrivin står det i felleskatalogen at man ikke skal bruke om det ikke er strengt nødvendig.

Zymelin (fås på apoteket og er mye billigere) kan man derimot bruke i graviditeten står det i felleskatalogen.

Når det er sakt så har det kommet nyere forskning som sier at nesespray hos gravide ikke er en risiko siden behandlingen er så lokal, men den forskningsartikkelen finner jeg ikke nå, og har bare hørt dette muntlig fra jordmor.

Otrivin står det i felleskatalogen at man ikke skal bruke om det ikke er strengt nødvendig.

Zymelin (fås på apoteket og er mye billigere) kan man derimot bruke i graviditeten står det i felleskatalogen.

Når det er sakt så har det kommet nyere forskning som sier at nesespray hos gravide ikke er en risiko siden behandlingen er så lokal, men den forskningsartikkelen finner jeg ikke nå, og har bare hørt dette muntlig fra jordmor.
Ok,men ville du sagt det er OK å bruke det da?sprayer jo ikke hele dagen liksom.. prøver å begrense til kveld/natt og når jeg står opp :) men skal sjekke ut Zymelin imorgen :)

Bruker otrivin daglig, blir fryktelig tett i nesa som gravid.

Har gjort litt research og forskning.no, apotek1 og helsenorge.no pluss jordmor Siri på altformamma.no sier at man kan bruke Otrivin. Mens på pakningsvedlegget står det at man ikke skal bruke den mens man er gravid. Jeg e er desperat og har brukt en dusj før leggetid og om natten når jeg er helt tett.
Saltvann funker OVERHODET ikke..
Jeg vil tro alle disse nettsidene (spesielt de tre første) ikke ville sagt at det var trygt om det ikke var det??
Jeg bruker Zymelin. Den fungerer like bra som Otrivin. Det står både på pakningsvedlegget og på felleskatalogen at den kan brukes av gravide. Da føler jeg meg trygg i hvert fall. Et stort pluss er at den er billigere enn otrivin!

Jeg bruker Zymelin. Den fungerer like bra som Otrivin. Det står både på pakningsvedlegget og på felleskatalogen at den kan brukes av gravide. Da føler jeg meg trygg i hvert fall. Et stort pluss er at den er billigere enn otrivin!
Nå kjører mannen for å kjøpe Zymelin til meg,så da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å bruke otrivin :)

Otrivin og Zymelin inneholder det samme virkestoffet (xylometazolin). Felleskatalogtekstene kan likevel være forskjellige, men Norsk Legemiddelhåndbok sier:
Xylometazolin
Ingen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/nesespray medfører risiko for fosteret

Otrivin og Zymelin inneholder det samme virkestoffet (xylometazolin). Felleskatalogtekstene kan likevel være forskjellige, men Norsk Legemiddelhåndbok sier:
Xylometazolin
Ingen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/nesespray medfører risiko for fosteret
Godt å høre, har allerede brukt den noen dager så det er godt å vite :)

Jeg spurte lege sist jeg var gravid og da sa de Zymelin var bedre enn Otrivin som gravid. Jeg har selv vært forkjølet to ganger på to mnd og har tydd til nesespray. Har vært avhengig av nesespray i 3 år sammenhengende da jeg var tenåring, og livredd for å havne der igjen. Henger fortsatt i meg. Sist jeg skulle føde måtte jeg ta en dæsj nesespray før jeg kunne gå inn på fødestua :p Siste jeg gjorde, enda jeg ikke var tett. Bare redd jeg skulle bli det :P

SÅ tilbake til tema igjen!

Var innom apoteket og kjøpte mer Lifelinecare for gravide og en nesespray, og da spurte apotekdama om jeg var gravid og hvis jeg var det burde jeg begrense nesespraybruken. Hun sa mange blir tette pga graviditeten og at man ikke skal bruke det fast under graviditet og begrense det ved forkjølelse. Følte meg helt kriminell :p Spesielt med min fortid der jeg vandret fra apotek til butikk for å skaffe nok spray uten å kjøpe på samme sted :p

Jeg er konstant tett når jeg er gravid og avhengig av otrivin for og få puste slik at jeg får sove. Brukte det hele forrige svangerskap. Slutta på dagen ungen ble født og bruker det nå også. Jordmor sa det gikk fint, legen var ikke enig. Jeg bruker det kun når nesa er potte tett da.

Det står også i pakningsvedlegget på reseptfri Postafen at gravide ikke skal bruke det, selv om det ikke stemmer. Det er som tidligere nevnt ofte felleskatalogen som helgarderer seg.

Jeg har brukt zymeline under graviditeten, men ble syk på ferie med bare otrivinog brukte da den med god samvittighet! Så lenge du ikke bruker det hver dag over lengre tid går det nok fint :)

Ett godt tips er trygg mammamedisin. Spør dem om man lurer på bruk av legemidler i forhold til graviditet og amming. Selskapene helgraderer seg og det står ofte noe annet i pakningsvedlegg og i felleskatalogen enn det som faktisk stemmer :)

Ett godt tips er trygg mammamedisin. Spør dem om man lurer på bruk av legemidler i forhold til graviditet og amming. Selskapene helgraderer seg og det står ofte noe annet i pakningsvedlegg og i felleskatalogen enn det som faktisk stemmer :)

Dette [emoji1375] så lenge man bruket nesesprayen i anbefalte doser anses det som trygt. Maks 10 dager sammenhengende og så 2 uker pause. Kan bruke hypertont saltvann i mellomtiden. Helt vanlig å bli tett i nesen som gravid. Veldig plagsomt!

Dette [emoji1375] så lenge man bruket nesesprayen i anbefalte doser anses det som trygt. Maks 10 dager sammenhengende og så 2 uker pause. Kan bruke hypertont saltvann i mellomtiden. Helt vanlig å bli tett i nesen som gravid. Veldig plagsomt!
Skal absolutt bruke tryggmammamedisin, veldig lurt :) tenkte ikke på det!

Back
Topp