Forkjølelse

Mermille

Andre møte med forumet
Mulig det finnes en slik tråd allerede,men men!
Jeg som "aldri" blir syk er nå potte tett med forkjølelse, og jeg mistenker bihulebetennelse. Har vondt i ørene når jeg snyter meg, hoster, nyser og er slapp.
Vi var på besøk hos et vennepar med to rimelig snørrete små barn for litt over en uke siden, og jeg kan vel ikke si at hygienen sto i høysetet:
Jeg så ikke barna bli tørket ordentlig under nesen en gang de tre timene vi var der, de fikk ta på alt, og være med på å lage mat uten å ha vasket hendene først.
Veldig deilig å kunne komme med slike frustrasjoner her i forumet...! Det er jo slikt man ikke sier, men for min del er det veldig spesielt å ikke være mer påpasselig med hygienen, spesielt når man vet at man har en som er gravid på besøk. ..og neeei, det er ikke sikkert at det var der jeg ble smittet....

Prøvd alle triksene i boka og er en iherdig neseskyller (saltvann), dampet osv. Er ganske lei av å hangle på 6 dagen! Alle kroppens slimhinner blir hovne under graviditeten, så bekjempelse av en seig forkjølelse som har fått festet seg er ikke bare bare.
Har dere nye tips og triks så del gjerne!

Vet ikke om jeg har noen gode råd, men du har min fulle sympati. Forkjølelse er noe herk, og som min lege sa en gang ; en forkjølelse varer ei uke og ei forkjølelse med behandling varer i syv dager :-P Så det kan nok lindres, men ikke så mye å gjøre med varigheten dessverre.
Jeg fikk beskjed i forrige svangerskap, v hissig forkjølelse, om at jeg godt kunne bruke nesespray etter saltvann, men max anbefalte dager, og Paracet er også lov. Det redda mye, for det er ekstremt slitsomt med tett nese når en føler seg oppblåst og oppsvulmet nok fra før. Jeg hadde også bihulebetennelse da, og nesespray var redningen. Holdt hodet ned mellom bena etter en dusj i hvert nesebor, og etter et døgn merket jeg store endringer i hodepine og tetthet i nese og panne.
Vedr hygiene så ser en mye rart rundt seg, og dette høres jo ikke helt greit ut. Håndvask og tørking av snørr bør jo være et must. Men jeg ble fristet til å trekke frem et eksempel fra den andre enden av skalaen, der et vennepar av oss er overrenslige. Antiback på alt og alle, alltid, bading, vasking, gnikk og gnu, og de små kan knapt i barnehagen før de blir syke. Så det finnes mange varianter av renslighet og hygiene. Og det er jo vanskelig å blande seg inn i hvordan andre gjør det..
Men så det et sagt er det jo på sin plass å ta en del hensyn til gravide iht sykdom og slikt. Selv har jeg valgt å takke pent nei hvis noen er syke, og det bør jo ingen ha problemer med å forstå.
Masse god bedring :-)

Jeg har hostet i 13 dager nå.. Gått på pencillin siden tirsdag, uten noe særlig bedring.

Masse god bedring!

Såååå deilig med litt forståelse og råd!!
Takk!
Kom på at det hjelper å spraye nesen neseolje, og det har tidliger også hjulpet på hoste(!). Det er noe med såre slimhinner osv.

Greit med en rolig søndag i dag, god bedring Me87!!!

Såååå deilig med litt forståelse og råd!!
Takk!
Kom på at det hjelper å spraye nesen neseolje, og det har tidliger også hjulpet på hoste(!). Det er noe med såre slimhinner osv.

Greit med en rolig søndag i dag, god bedring Me87!!!
Hva er neseolje for noe?

Vet ikke om jeg har noen gode råd, men du har min fulle sympati. Forkjølelse er noe herk, og som min lege sa en gang ; en forkjølelse varer ei uke og ei forkjølelse med behandling varer i syv dager :-P Så det kan nok lindres, men ikke så mye å gjøre med varigheten dessverre.
Jeg fikk beskjed i forrige svangerskap, v hissig forkjølelse, om at jeg godt kunne bruke nesespray etter saltvann, men max anbefalte dager, og Paracet er også lov. Det redda mye, for det er ekstremt slitsomt med tett nese når en føler seg oppblåst og oppsvulmet nok fra før. Jeg hadde også bihulebetennelse da, og nesespray var redningen. Holdt hodet ned mellom bena etter en dusj i hvert nesebor, og etter et døgn merket jeg store endringer i hodepine og tetthet i nese og panne.
Vedr hygiene så ser en mye rart rundt seg, og dette høres jo ikke helt greit ut. Håndvask og tørking av snørr bør jo være et must. Men jeg ble fristet til å trekke frem et eksempel fra den andre enden av skalaen, der et vennepar av oss er overrenslige. Antiback på alt og alle, alltid, bading, vasking, gnikk og gnu, og de små kan knapt i barnehagen før de blir syke. Så det finnes mange varianter av renslighet og hygiene. Og det er jo vanskelig å blande seg inn i hvordan andre gjør det..
Men så det et sagt er det jo på sin plass å ta en del hensyn til gravide iht sykdom og slikt. Selv har jeg valgt å takke pent nei hvis noen er syke, og det bør jo ingen ha problemer med å forstå.
Masse god bedring :-)
Digger din lege ;)

Rhinoil sesamolje. Får kjøpt på apoteket, gjør underverker for sår nese:-)
Brukte det hele forrige svangerskap, tror det er forebyggende også mtp at bakterier og virus ikke fester seg så godt på friske slimhinner sompå tørre. Troooor jeg:-)

Back
Topp