Forkjølelse?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hvordan unngå forkjølelse når man er gravid?
Alle er jo syke på jobb nå, og vi jobber ganske tett på hverandre, og tette, små rom.

Og, er det farlig for den lille om vi blir syke?

Mener å ha hørt at gravide ikke skal vaksineres også, så håper å slippe de verste utbruddene! :-)

Hva gjør dere for å holde dere friske?

Tror ikke det er så mye farligere å bli syk som gravid. Hvis man får feber, så reguler temperaturen med paracet. Det er ikke bra om fosteret blir overopphetet. Ellers så er det jo litt begrenset hva man kan ta av smertestillende, så forhåpentligvis slipper vi unna bihulebetennelse og sånt som man helst trenger sterkere smertestillende for å takle.

C vitamin, tran og sunt kosthold er det jeg kommer på for å forebygge, men bortsett fra omega 3, så er ikke jeg flink til å forebygge må jeg innrømme.

Jeg er ekstra ivrig på håndvask og desinfeksjon på hender, iallfall. Mye sykdom for tiden, håper vi slipper unna(bank i bordet).....

Som gravid har vi vell litt dårligere imunforsvar og kan lettere få influensa, om eg ikke tar helt feil. Det anbefales ikke vakisinasjon av gravide. Enkle tiltak som god håndhygiene og unngå dråpesmitte fra andre mennesker rundt deg, er viktig å ta hensyn til.
Blir familiemedlemmer syke, prøv å hold litt avstand, når jenta vår eller samboeren min er syk så passer eg på at eg har et annet håndkle enn de, og likens for dem om eg er syk.

Vi får bare krysse fingerene for at vi slipper forkjølelse, influensa og det som er ;)

Jeg prøver å være ekstra påpasselig med håndhygienen i disse forkjølelses- og influensatidene, også har vi faktisk alltid hvert vårt håndkle på badet. Blir man likevel syk kan man ta Paracet, ikke ta Ibux som gravid.

Som gravid har vi vell litt dårligere imunforsvar og kan lettere få influensa, om eg ikke tar helt feil. Det anbefales ikke vakisinasjon av gravide. Enkle tiltak som god håndhygiene og unngå dråpesmitte fra andre mennesker rundt deg, er viktig å ta hensyn til.
Blir familiemedlemmer syke, prøv å hold litt avstand, når jenta vår eller samboeren min er syk så passer eg på at eg har et annet håndkle enn de, og likens for dem om eg er syk.

Vi får bare krysse fingerene for at vi slipper forkjølelse, influensa og det som er ;)

Takknemlig om dette svaret IKKE siteres. :-)

Det å unngå dråpesmitte fra andre er helt umulig for meg!
Jobber på et sted hvor man blir hostet på av "brukerne", og få som holder seg for munnen.
Ble pustet og hostet rett opp i ansiktet igår, er ikke like lett for alle å forstå det når man forklarer at man ikke vil bli syk. Det er ikke vondt ment av disse, og jobben krever på en måte nærhet og omsorg.

Så unngå det kan jeg ikke, så lenge jeg jobber.

IKKE sitere dette svaret, da jeg vil slette det av hensyn til jobb. Vet jo ikke hvem som leser dette! ;-)

Jeg hadde skikkelig innfuensa da jeg var gravid med nr 2. lå rett ut i en uke med forkjølelse og feber. Var mellom 7-8 mnd. Fikk beskjed om at det ikke var farlig, måtte bare holde senga og seff holde øye meg aktiviteten til den i magen, som alltid, og så kunne jeg ta paracet. Det var det. En må bare gjøre som man alltid gjør, være flink med og vaske hender osv. Og ikke bli overhysterisk. Jobba på småbarnsavd da jeg var gravid både med nr en og to. så mye smitte der ja.jobber ikke der nå men ungene tar jo bassiller med seg hjem, så helt fri blir en aldri:)

~lykkelig med barn~ eg forstår at i noen jobbsammenhenger er det vankelig å holde seg unna dråpesmitte. Eg jobber med demente pasienter, men de klarer likevell å holde seg for munnen når de hoster, nyser og sånn. Klarer ikke dine brukere det? kanskje høre med sjefen om å få sleppe å gå inn til de om eventuelt ligger med feber, influensa eller andre smitsomme sykdommer.

Back
Topp